Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-05, 21:20
Medlem
VerbalHolograms avatar
Har precis införskaffat mig ett par bluetooth-hörlurar från Sony (DR-BT50). Och när man ansluter den till datorn finns det alltså två profiler att välja bland; en ”headset”- och en ”headphones”-profil. Man kan enkelt gå in i ljudinställningarna och välja den man vill ha manuellt (headphones-profilen i mitt fall) men om man stänger lurarna t.ex. när de laddas så verkar de vilja hoppa på headset-profilen automatiskt när de startar igen.

Det vore oerhört skönt att kunna bara starta hörlurarna och slippa fippla med dessa ljudinställningar manuellt. Finns det någon som har några idéer?
Citera
2009-09-05, 21:31
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerbalHologram
Har precis införskaffat mig ett par bluetooth-hörlurar från Sony (DR-BT50). Och när man ansluter den till datorn finns det alltså två profiler att välja bland; en ”headset”- och en ”headphones”-profil. Man kan enkelt gå in i ljudinställningarna och välja den man vill ha manuellt (headphones-profilen i mitt fall) men om man stänger lurarna t.ex. när de laddas så verkar de vilja hoppa på headset-profilen automatiskt när de startar igen.

Det vore oerhört skönt att kunna bara starta hörlurarna och slippa fippla med dessa ljudinställningar manuellt. Finns det någon som har några idéer?
Öppna mappen ~/Bibliotek/Preferences
Välj Visa > Som lista (Cmd+2)
Ordna på Senast ändrad
Öppna Systeminställningar, gå in på rätt inställningspanel och gör dina inställningar, kolla vilken fil som blev sist ändrad i Finderfönstret, prova att skrivskydda den.
Citera
2009-09-05, 21:56
Medlem
smurfehs avatar
Kopplar jag in mitt headset(Logitech, USB förvisso) så måste jag manuellt ändra via sys pref. sound.. Lagom drygt men inte så farligt..
Citera
2009-09-05, 22:52
Medlem
VerbalHolograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Öppna mappen ~/Bibliotek/Preferences
Välj Visa > Som lista (Cmd+2)
Ordna på Senast ändrad
Öppna Systeminställningar, gå in på rätt inställningspanel och gör dina inställningar, kolla vilken fil som blev sist ändrad i Finderfönstret, prova att skrivskydda den.
Tack för tipset, verkar dock inte fungera. Det verkar som att systemet tar bort filen och skapar en exakt likadan om den inte kan redigera den nuvarande (jag testade ta bort filen och sedan ändra inställningarna - det skapades bara en ny)

Vad som händer när jag startar hörlurarna igen är att det poppar upp en dialogruta som frågar om jag vill använda headsetet ( http://data.fuskbugg.se/skalman01/Picture%203.png ). Om man klickar på ”use this device” aktivererar den automatiskt headset-profilen, klickar man på ”Ignore” eller ”Don't ask me again” aktiveras ingen profil.
Citera
2009-09-05, 22:57
Medlem
smurfehs avatar
Tittat något under Bluetooth i sys pref? Finns ju alltid .plists och dra också. /Library/Preferences/com.apple.Bluetooth.plist , men ska nog inte behövas tas bort.. Ska luska vidare och fundera.. Strejk i huvudet at this point :P

Kolla även under Advanced under System Preferences > Bluetooth > Advanced, där finns en ruta för ljud&BT, kan ju inte skada att prova bocka ur den.
Senast redigerad av smurfeh 2009-09-05 kl. 23:02.
Citera
2009-09-05, 23:24
Medlem
VerbalHolograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Kolla även under Advanced under System Preferences > Bluetooth > Advanced, där finns en ruta för ljud&BT, kan ju inte skada att prova bocka ur den.
Det är denna inställning som ändras om man klickar på ”Don't ask me again” i den illustrerade dialogrutan.
Citera
2009-09-05, 23:48
Medlem
smurfehs avatar
Du har fått mig helt insnöad på dina problem ^^

Under tiden jag googlar mig blodig så kanske SoundSource kan vara något, http://rogueamoeba.com/freebies/

Installerade det faktiskt själv. Mycket smidigare för min del att byta, visserligen tar det inte många sekunder att få upp sys pref > sound, men ändå =)
Citera
2009-09-05, 23:52
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Tack för tipset, verkar dock inte fungera. Det verkar som att systemet tar bort filen och skapar en exakt likadan om den inte kan redigera den nuvarande (jag testade ta bort filen och sedan ändra inställningarna - det skapades bara en ny).
Du skulle skrivskydda den, så den inte kan ändra filen.
Tar du bort skapar den ju bara en ny.

Testa gör som han skriver istället.
Citera
2009-09-06, 00:33
Medlem
VerbalHolograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Du skulle skrivskydda den, så den inte kan ändra filen.
Tar du bort skapar den ju bara en ny.

Testa gör som han skriver istället.
Jag gjorde det, men när systemet inte kan skriva i filen verkar den helt enkelt bara skapa en ny (dvs. jag tog bara bort filen för att se vad som hände om det inte fanns någon fil att skriva i; det skapades bara en ny).
Citera
2009-09-06, 00:36
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Jag gjorde det, men när systemet inte kan skriva i filen verkar den helt enkelt bara skapa en ny (dvs. jag tog bara bort filen för att se vad som hände om det inte fanns någon fil att skriva i; det skapades bara en ny).
Ok, missade det du skrev om redigera.
Citera
2009-09-06, 00:39
Medlem
VerbalHolograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Ok, missade det du skrev om redigera.
Läste om inlägget och det var rätt dåligt formulerat, ni får ursäkta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera