2009-10-08, 17:31
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Tolkar man "Veckans brott" bokstavligt ska ju alla trådar som avhandlar brott som inte begåtts under den senaste veckan flyttas till något annat forum. Jmf "Dagens lunch" som är den lunch som serveras idag.

Lite halvtaskig jämförelse.

Dagens lunch - Dagens luncher
Veckans brott - Veckans brott
Citera
2009-10-08, 19:18
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Lite halvtaskig jämförelse.

Dagens lunch - Dagens luncher
Veckans brott - Veckans brott

Vad har plural med saken att göra?
Citera
2009-10-08, 19:22
Medlem
Knudsons avatar
Tycker att det hade varit bättre om forumet hetat "aktuella brott" . Blir betydligt tydligare då.
Citera
2009-10-08, 19:27
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Vad har plural med saken att göra?

Jag utgår ifrån att det är därför TS blev förvirrad. Han trodde att brott i "Veckans brott" var i singular, dvs "crime of the week".
Citera
2009-10-08, 19:42
Medlem
Citat:
"Veckans brott" är en anspelning på det gamla magasinet med samma namn:
http://img504.imageshack.us/img504/551/veckansbrotttc4.jpg

Det ska alltså inte alls tolkas bokstavligt.
Ska flashback vara någon kulturbevarande organisation nu?

Är det inte bättre att döpa det till något som folk förstår (tex Aktuella brott) och inte något som man tycker är charmigt, fb har väl försökt att vara korrekta snarare än gemytliga alla gånger innan och borde fortsätta med det.

Veckans brott är absolut inte självklart att man fattar vad det är. Jag gjorde det inte i början iaf.
Citera
2009-10-08, 20:18
Medlem
negerbarns avatar
Håller med 10.000. Även om det är kul och kulturbevarande ( för oss som fattar ) att det heter "Veckans brott" så tycker jag att "Aktuella brott" vore en bättre rubrik.
Att en endaste läsare blir förvirrad och tror att det enbart är brott som skett denna vecka som får diskuteras väger tyngre än att det refererar till en gammal tidskrift.
Citera
2009-10-08, 20:45
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Tolkar man "Veckans brott" bokstavligt ska ju alla trådar som avhandlar brott som inte begåtts under den senaste veckan flyttas till något annat forum. Jmf "Dagens lunch" som är den lunch som serveras idag.

Nu hänger jag med efter lite research. Tog nämligen för givet att "Veckans brott" var en specifik tråd i vilken moderatorer postade användarnas övertramp, och som sedan förnyades vid varje veckoslut. Jag gjorde bara den automagiska tolkningen helt enkelt, fråga mig inte varför. Aldrig besökt den forumdelen.

Ja, bokstavligt i det här fallet vore att tolka "Veckans brott" som förbehållet brott begångna under den senaste veckan, och aldrig annars. Ett lite halvtaskigt namn på forumet, kan tyckas, och är jag beredd att hålla med om. Aktuella brott blir nog bästa förslaget hittilldags, ja.
Citera
2009-10-08, 21:43
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Det finns flera problem med den rubriken.
Ett exempel är trådar som inte ens behandlar brott. Det finns t.ex en tråd om en läkare som blev anmäld för våldtäkt av en 16-åring. Utredningen lades ner men inte tråden.

Att trådar existerar under utredning och rättegång, eller där man fastslagit att brott har skett men gärningsman saknas är väl helt i sin ordning.

Men när utredningen har lagts ner, så är det väl mer skvaller än brottstråd.

Det finns väl flera exempel där ett brott är begånget, men utredningen läggs ner. För att kanske återupptas då nya tips kommer in, kanske just av privatspanare av FB-kaliber.

Skulle en tråd låsas (läs FB-utredarna ger upp ) så fort polisen/åklagare ger upp, så går ju fler brottslingar säkra.

Jag tycker att just "Veckans brott" är ett lysande exempel på att "Den fjärde statsmakten" finns och fungerar som samhällspåverkare.

//Brute
Citera
2009-10-27, 22:59
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
"Veckans brott" är en anspelning på det gamla magasinet med samma namn:
http://img504.imageshack.us/img504/551/veckansbrotttc4.jpg

Det ska alltså inte alls tolkas bokstavligt.

Se även:
https://www.flashback.org/showthread.php?p=11905296#post11905296

Är det inte bättre att ha bra och beskrivande namn på forumavdelningarna? Att låta namnen ha perversa anspelningar till diverse obskyra magasin tycker jag är dumt.

SKÄRPNING FLASHBACK!

Något dåligt är t ex att ytterst akuella men olösta brott som Dubbelmordet i Linköping ligger i kriminalhistoria. Det är så snett som det kan bli. Hur fan ska fallet lösas om FB anser det vara historia?

Nä, byt "Veckans brott" till "Aktuella brott". T ex är ju Palmemordet fortfarande aktuellt trots att det är 23 år sedan.
Senast redigerad av Kenny Kuk 2009-10-27 kl. 23:02.
Citera
2009-10-27, 23:04
Medlem
roccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Är det inte bättre att ha bra och beskrivande namn på forumavdelningarna? Att låta namnen ha perversa anspelningar till diverse obskyra magasin tycker jag är dumt.

SKÄRPNING FLASHBACK!

Något dåligt är t ex att ytterst akuella men olösta brott som Dubbelmordet i Linköping ligger i kriminalhistoria. Det är så snett som det kan bli. Hur fan ska fallet lösas om FB anser det vara historia?

Nä, byt "Veckans brott" till "Aktuella brott". T ex är ju Palmemordet fortfarande aktuellt trots att det är 23 år sedan.
Flashback är inte på blodigt allvar om jag fattat det rätt så slappna av lite... Vill du ha mer korrekt hantering av nyhetsflödet om kriminalitet så rekommenderas Dagens nyheter.
Citera
2009-10-27, 23:09
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocc
Flashback är inte på blodigt allvar om jag fattat det rätt så slappna av lite... Vill du ha mer korrekt hantering av nyhetsflödet om kriminalitet så rekommenderas Dagens nyheter.

Problemet är att man som användare inte har en aning om vilket forum av "Veckans brott" och "Kriminalhistoria" man ska posta i.

Som exampel kan jag ta min tråd om dubbelmordet i Brattås, det fallet är fem år gammalt nu men var aktuellt i media i våras då jag startade tråden i "Veckans brott", men en moderator flyttade det genast till "kriminalhistoria".
Citera
2009-10-27, 23:21
Medlem
cheeffs avatar
Men läser man beskrivningen av delforumet så blir det kanske lite enklare. "Diskussioner om äldre och ibland olösta kriminalfall" för Kriminalhistoria t.ex.

Sedan kanske man tycker olika om när ett fall blir gammalt och bör flyttas från Veckans Brott till Kriminalhistoria men personligen kan jag väl tycka att om det tas upp i tidningarna om ett gammalt fall så tycker jag nog att det hör hemma i historia. Visst uppgifterna kanske är nya men själva brottet kan väl kanske inte anses som något nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in