2009-09-05, 09:54
Medlem
Hej! Nu är det såhär att jag har tänkt skaffa en rullgardin/persienner eftersom mina gardiner inte döljer så mycket.
Jag mätte fönstret ifråga och fick 104x109, sen när jag kollade in måtten på rullgardinen så är den antingen för kort eller för lång.

Måtten från Jysks hemsida är :

1. Bredd: 110 cm, Längd: 160 cm
2. Bredd: 100 cm, Längd: 160 cm

och det är ungefär samma mått på rullgardinerna också.
Jag vet inte om jag tänker fel, eller om det är mina fönster som är lite udda, men vilken av dessa två hade ni själva valt?
Citera
2009-09-05, 13:58
Medlem
Jane_Does avatar
Hellre för stort än för litet. För litet ger bara fula glipor och inte stänger ute ljuset. Iaf om det är rullgardiner
Citera
2009-09-05, 14:06
Medlem
barbeliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jane_Doe
Hellre för stort än för litet. För litet ger bara fula glipor och inte stänger ute ljuset. Iaf om det är rullgardiner

Japp, du ska ta 110 bred. Tre centimeters diff på var sida om fönstret är absolut inte för mycket, det blir perfekt. Och längden spelar naturligtvis ingen roll alls, du drar ju bara ut den så långt du behöver.
Citera
2009-09-05, 14:35
Medlem
Snurrens avatar
Om du inte har planer på att placera rullgardinen inne i fönsternishen så brukar man ju välja en rullgardin bredare än fönstret. Vill man ha specialmått kan man beställa från t ex Hemtex - dom har dessutom mörkläggande rullgardiner i ljusa snygga färger.
Citera
2009-09-05, 14:39
Medlem
MaZtoRs avatar
Är det fönstret eller glaset som är 104 brett?

Rullgardinen ska ju vara bred nog att täcka glaset och smalt nog att få plats i fönstersmygen.
Citera
2009-09-05, 15:01
Medlem
Mätte fönsterglaset.
Citera
2009-09-05, 20:51
Medlem
2MissMes avatar
Oavsett om du ska ha persiennen mellan fönsterglasen eller utanpåliggande så välj den större. Ska du ha persiennen mellan glasen minskar du bara bredden genom att klippa till den med en sax eller en speciell lamellkapare (om det inte är trä förstås). Ska du ha persiennen utanpå skulle jag nog fundera på ytterligare en storlek större så den täcker hela fönsterramen också.
Citera
2009-09-05, 21:00
Medlem
CallPonDems avatar
Helst ska rullgardinen gå ut några cm för att stänga ut ljuset bättre.
Det finns rullgardinen du kan kapa själv ifall det behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in