• 3
  • 4
2018-03-02, 13:58
Medlem
Zippo666s avatar
Ha i ett extra ägg för frasigare pnnkakor
Citera
2018-03-02, 14:00
Medlem
Zippo666s avatar
eller ett par extra
Citera
2018-03-02, 14:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zippo666
Ha i ett extra ägg för frasigare pnnkakor
Dessutom mer lika omelett .

Ett annat sätt är att ha i lite socker i smeten.

~Paul~
Citera
2019-07-29, 15:00
Medlem
TraXzmans avatar
Tunnpannkakor

Era bästa recept på det ?

1. Originalet är bäst men vad sägs om att finhacka eller mala ner nåt i mm bitar i smeten som ger en annorlunda smak ? Tex örter, kryddor, fond, buljong, finhackade bacon eller kyckling, fisk, primörer små bitar i smeten. Nån som testat detta och hur blev det ?

2. Eller krydda till pannkakan efteråt med sött eller salt matigt och köttigt såsigt som en tårta man kan bygga upp ? Vet att tunnpannkaks tårta oftast förknippas med nåt sött och gräddigt men man kan ju göra det som köttigt och matigt istället mellan lagrerna ?

3. Eller bara tillbehör som crepes etc recept för tunnpannkaka ?

PS. Jag vet att tjockpannkaka gör sig bäst om man vill fylla och mata smeten med nåt men nu snackar vi tunnpannkaka. Förresten finns ingen tunnpannkaks - tråd, tunna pannkakor så nu har vi en ;-)
Citera
2019-07-29, 15:03
Medlem
yz44s avatar
Bacon fungerar till allt.
Citera
2019-07-29, 15:04
Medlem
TraXzmans avatar
Tunna baconpannkakor (obs i smeten)

https://www.hemtrevligt.se/hemmetsjo...nnkakor-11899/
Citera
2019-07-29, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman

1. Originalet är bäst men vad sägs om att finhacka eller mala ner nåt i mm bitar i smeten som ger en annorlunda smak ? Tex örter, kryddor, fond, buljong, finhackade bacon eller kyckling, fisk, primörer små bitar i smeten. Nån som testat detta och hur blev det ?

2. Eller krydda till pannkakan efteråt med sött eller salt matigt och köttigt såsigt som en tårta man kan bygga upp ? Vet att tunnpannkaks tårta oftast förknippas med nåt sött och gräddigt men man kan ju göra det som köttigt och matigt istället mellan lagrerna ?

PS. Jag vet att tjockpannkaka gör sig bäst om man vill fylla och mata smeten med nåt men nu snackar vi tunnpannkaka. Förresten finns ingen tunnpannkaks - tråd, tunna pannkakor så nu har vi en ;-)
Vanilj? Jag har för mig min moster brukade ha vanilj i smeten när vi var små, men mormors traditionella var ändå godast.
Citera
2019-07-29, 15:06
Medlem
Freddoss avatar
Citat:

Här i Holland, om man går ut på olika små hak så kan du få crepes med antingen söta tillägg som nutella, banan, jordgubbar osv eller med mer matiga tillägg som kyckling, ost, bacon osv men dem kallas för crepes. Dock smakar själva degen/kakan samma oavsett om det är söta tillägg eller matiga tillägg.
Citera
2019-07-29, 15:07
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Bacon fungerar till allt.

Självklart, men låt fantasin flöda
Citera
2019-07-29, 15:11
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddos
Här i Holland, om man går ut på olika små hak så kan du få crepes med antingen söta tillägg som nutella, banan, jordgubbar osv eller med mer matiga tillägg som kyckling, ost, bacon osv men dem kallas för crepes. Dock smakar själva degen/kakan samma oavsett om det är söta tillägg eller matiga tillägg.

Kyckling ost bacon osv är ju fin fint... undra om man kan göra det till en tårta ? Sen nåt täcke på med nåt annat typ som en smörgåstårta med tunnpannkaka ?
Citera
2019-07-29, 15:20
Medlem
TraXzmans avatar
How to Make an EPIC Nutella Crepe Pancake Cake! | Cupcake Jemma

https://www.youtube.com/watch?v=JGm8s6Sb71M
Citera
2019-07-30, 10:12
Medlem
Citat:

Hackad spenat eller späda nässlor (förväll helst först) i smeten ger goda, matiga pannkakor/plättar. Serveras med rårörda lingon, sylt på röda vinbär eller samma slags pålägg som till blinier. Ett par typrecept:

https://alltommat.se/recept/spenatplattar/
https://www.tasteline.com/recept/nasselplattar/

Själv byter jag gärna också ut en del av mjölet mot en grövre variant, t.ex. grahamsmjöl.
Senast redigerad av Nebeltag 2019-07-30 kl. 10:17.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in