2009-09-04, 17:31
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Maken har en kund som är slaktare,
och han har fått ett gäng väldigt fina, benfria bitar hästkött i dricks.
Vet faktiskt inte vad det är för del (Maken kan inget om sådant, och frågade inte heller).
Det är ett gäng styckförpackade bitar på vad jag uppskattar till 300-400 gram styck.

Tänkte att man skulle slänga dem på grillen i helgen.
Men jag har noll koll på hästkött,
man kanske inte ens bör grilla sånt?

Lite tips/idéer på tillagningssätt, smaksättning osv önskas.
(Endast tips baserade på erfarenhet tack.)
Citera
2009-09-04, 17:37
Medlem
stilltons avatar
ungefär vad det är för styckedel är ganska viktigt att veta.. du kan inte ta en bild?
Citera
2009-09-04, 17:41
Medlem
arnold2k5s avatar
Om jag inte missminner mig helt så är hästkött jävligt mycket vanligare än vad man tror, de smakar typ som ko fast lite sötare.
Enligt farsan som jobbade på en köttfirma i typ 7-8 år så får man räkna med att de e hästkött du käkar på billigare restauranger om du beställer nötkött!
Citera
2009-09-04, 17:42
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
ungefär vad det är för styckedel är ganska viktigt att veta.. du kan inte ta en bild?

Jo, jag förstår det.
Jag skall se om maken kan höra av sig till slaktaren i fråga och kolla,
för jag tror att det är svårt att se vad det är när de ligger i plast.
Det enda jag vet är att slaktaren sade att det är riktigt fina bitar.

Maken, som själv inte ens kan koka makaroner, förstår inte att det är viktigt att veta vad det är för del.
Han är mer "Här, älskling har jag en hög med finfint hästkött som du kan laga till!".
och där står jag, hästköttsnovis och kliar mig i huvet...
Citera
2009-09-04, 17:46
Medlem
Om ni har tid så föreslår jag att ni använder spån för att varmröka köttet i grillen. Rökt hästkött är en höjdare.
Citera
2009-09-07, 21:03
Medlem
PhatPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Om jag inte missminner mig helt så är hästkött jävligt mycket vanligare än vad man tror, de smakar typ som ko fast lite sötare.
Enligt farsan som jobbade på en köttfirma i typ 7-8 år så får man räkna med att de e hästkött du käkar på billigare restauranger om du beställer nötkött!

Där var dagens skitsnack, klart man känner skillnad på nöt och häst!
Citera
2009-09-07, 21:07
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
Där var dagens skitsnack, klart man känner skillnad på nöt och häst!

Om man får en biff som är stekt tre steg längre än "well done" och dränkt i pulverbearnaise är jag inte så säker...
Citera
2009-09-07, 23:39
Medlem
PhatPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Om man får en biff som är stekt tre steg längre än "well done" och dränkt i pulverbearnaise är jag inte så säker...

Skulle personligen inte ta i en biff som är stekt tre steg längre än "well done" och dränkt i pulverbearnaise, men men vissa gör väll det tyvärr.

Men det är fortfarande en stor smakskillnad mellan häst och nöt, trotts tilllagning.
Citera
2011-12-18, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory

Lite tips/idéer på tillagningssätt, smaksättning osv önskas.

Ja ett tips som någon redan skrev här, är att ta ett (flera då) kort på köttet. Även om jag inte är så insatt i det hela, så finns det säkert någon annan som vet!
Citera
2011-12-18, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av foralder84
Ja ett tips som någon redan skrev här, är att ta ett (flera då) kort på köttet. Även om jag inte är så insatt i det hela, så finns det säkert någon annan som vet!

Jo, och TS med sitt 2år gamla hästkött ska frossa i skiten i helgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in