Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: "Inträdeskrav" för chatten
Bra
63,56%
75 röster
Anus
36,44%
43 röster
  • 2
  • 3
2009-09-11, 03:17
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Nyborg
Det ÄR ett problem när 80-90% av personerna tycker en användare på chatten är en idiot som inte bör finnas där, men mods/ops inte har något i regelverket som stödjer att banna användaren..
Kudos till de mod´s som faktiskt bannar folk som beter sig som idioter dock..

Fast att majoriteten av användarna på chatten ogillar en användare och inte tycker att denne bör finnas där betyder ju faktiskt inte att användaren i frågan faktiskt borde nekas åtkomst, det är ju inte en popularitetstävling där man röstar bort folk man ogillar.

Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Nyborg
Jag tror C_D´s förslag kan funka, men personligen ser jag hellre att de som är irc-ops de facto är moderatorer med.. Helt enkelt för att motverka en åsiktsglidning åt ett eller annat håll.. Moderatorerna på FB utmärker sig i mina ögon på det sätt att dom låter sina egna åsikter om en person stå vid sidan av regelverket.. Vilket är ett måste.. Att "kvalitetssäkra" icke-mods kan nog vara svårt..

Mina åsikter i detta riktar sig inte alls emot moderatorer/ops alls.. Jag vet vilket helvete det kan vara att försöka hålla koll på en chat, och jag tycker de av er som är aktiva gör ett grymt jobb! Det jag helt enkelt är ute efter är att göra just erat jobb enklare..

Anledningen till att jag föreslog Ops i chatten som inte har moderatorstatus i övrigt var främst för att man då skulle kunna slippa den (förhoppningsvis) rigorösa koll som jag antar sker innan någon ges tillgång till outlaw.

Inte heller jag går till attack mot de moderatorer som är aktiva i chatten, mer så att jag inte tycker att de ska behöva vara moderatorer även där. Det är säkert jobb nog att moderera sina delforum utan att man ska vara tvungen att ta på sig moderatorsmössan när man väljer att spendera tid i chatten. Då skulle ett par chat-ops som inte tillhör moderatorkåren i övrigt/moderatorer med chatten som specifikt ansvarsområde kunna vara en avlastning.

Citat:
Ursprungligen postat av SweTech

Jag anser att det är bättre att jobba med dom verktygen som vi redan har idag.
Framför allt så bör vi, och det är min personliga åsikt och inget annat, ta fram netikettregler för IRC'n och dom som inte följer dom blir kickade ett x antal gånger och sker det ingen förändring så bannas man.

Det som främst stör chatten är just detta samt det faktum att allt snack tas i #Flashback när droger borde diskuteras i #Droger, musik i #Musik and so on...

Blir detta åtgärdat så behövs inte TS's ide om inträdeskrav.

Jag tror nämligen inte på att banna konton för det leder bara till nya troll, det finns bättre lösningar som jag sparar till ett annat forum.

Ett tydligare regelverk/uppförandekod för chatten låter helt klart som en god idé, så att moderatorer kan använda de medel de har till förfogande mer aktivt med stöd från regler.
(fast hur man skapar regler som på ett bra och rättvist sätt ger utrymme att bestraffa de troll som många stör sig på är nog inte en lätt uppgift)
Jag gissar på att om man konsekvent blir kickad i en timme när man trollar/beter sig olämpligt så kommer få orka.

Att det diskuteras mycket droger, it och sex i #flashback istället för de specifika kanalerna är nog svårt att komma från med ett så pass litet användarantal som det faktiskt är på chatten. Ofta är det ju ganska fria diskussioner som rör sig mer eller mindre naturligt mellan olika ämnen.
Personligen har jag aldrig stört mig på att det chattas om allt i #flashback, trots att det kan bli mycket droger ibland.
Är det nåt som många stör sig på?
Citera
2009-09-11, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Jag ser inget riktigt behov av det faktiskt. Det är inte många gånger som jag varit inne när chatten spårat ur.

Då har du inte sett mig där inne, nä skämt o sido.

Jag håller med cst, NO NEED.
Citera
2010-09-10, 16:45
Medlem
XeKaazs avatar
Ett bra förslag.
På #Cannabis så är det en liten grupp utav aktiva användare (både på IRC och i forumet) som brukar få människor som pratar om helt orelaterade saker (te.x är vatten gott) bara som ett banalt exempel, däremot är det ju så att om man ställer en fråga som verkar orelaterad men som har på något sätt att göra med Cannabis-Cannabiskultur-Cannabisaktivism så är det ju helt okej.

Det där med moderatorer på IRC'n som många pratar om kan fungera i den utsträckningen att samma regler hålls i IRC'n som på forumet, god ton och att kunna argumentera för sin sak om en konflikt uppstår.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in