Tack för pollen Ånkelgunnar, gör ju det hela lite mer överskådligt..
Ja, låt oss säga att det är 40 aktiva på chatten per dygn.. 5 av dessa är (eller kan kategoriseras som) troll..
Med lite snabb huvudräkning är således 8% av de aktiva användarna troll/tramsare.. I mina ögon är det ett grymt stort problem att en så stor procentsats användare är tramsare..

(nu ska man kanske ta siffrorna med en nypa salt dock)
Med ett regelsystem som för Laidback skulle problemet avhjälpas mer eller mindre direkt eftersom trollen till största delen ändå är nya, eller bannade användare med nya nick..
Jag kan absolut hålla med om att det går i vågor med trollandet, till och med på dygnsbasis.. Därför är det kanske svårt för en moderator som inte "hänger" på chatten att se mängden som defacto finns emellanåt..
Sommaren var mysig ur trollsynpunkt till exempel.. Vad det beror på vet vi ju alla..
Att ignorera tramsare vet vi ju hur väl det funkar.. Alltid är det nån som hugger på betet och så är det igång för ytterligare en tid.. Don't feed the trolls funkar endast i teorin..
Likaså anser jag, högst personligt dock, att ignorefunktionen inte ska behöva användas som ett försvar gentemot ett regelverk som inte fyller sin funktion.. Med det argumentet kan ju FB´s moderatorer och admins helt sonika sluta banna användare som tramsar.. "Det är ju bara att blocka inläggen från dessa personer"..
Låt mig dock en gång för alla säga att jag inte vill ha reglerna för Laidback överförda rakt av till att gälla chatten med.. 6 månader och 100 inlägg är kanske lite väl häftigt rent generellt för att få vara med och leka.. Nån smart kan komma på någon bra tidrymd/postcount för att det ska bli jobbigt att leka troll...