2009-09-04, 02:17
Medlem
Rock88s avatar
Tja jag har en blandras hund med ovanstående raser han e 50%pitbull 25%amstaffoch 25%dogo argentino.
nu kommer frågorna hur tror ni han är i lynnet ?? va tycker ni om blandraser ?Va tycker ni om unga som köper enå kallad K A M P H U N D??

(är strängt imot hundkamp)
Citera
2009-09-04, 02:26
Medlem
Bjorkahs avatar
Av vad jag vet så ska det kunna bli svårare att uppfostra en blandras.
Men det ska gå, helt klart.
Bara man kan hundar.
Citera
2009-09-04, 02:27
Medlem
Psyko Dads avatar
Rätt svårt att svara på då jag sett blandraser av både dåliga & bra föräldrar, men mkt hänger ju på hur man uppfostrar hunden.
Min skulle kunnat ha blivit en stridspitt, men jag fostrade honom så han är som en baby i dagsläget.
Citera
2009-09-04, 02:37
Medlem
serbers avatar
Blandraser är det i sig inget fel på däremot så är det garanterat nästan bara blandraser som står för "kamphunds"attackerna.
Unga tänker nog inte när dom skaffar hund hur pass mycket jobb det är framförallt med en kamphund det är också därför många hundar och ägare far illa.
Senast redigerad av serber 2009-09-04 kl. 02:39.
Citera
2009-09-04, 02:53
Medlem
Varför blanda tre hundraser med såpass mycket ärftliga defekter? Tänker främst på hudproblem och mentala egenskaper.

De flesta som köper "kamphundar" är väldigt naiva och tror nog för mycket på deras förmåga att hantera dem. Och då menar jag inte bara de som skaffar den typen av hund för att de vill ha en "tuff" hund som skall delta i deras egen våldsamma livsstil. De som ser sig som riktigt seriösa har ofta en tendens att vifta bort negativa åsikter om dessa raser - och det är naivitet på hög nivå. Många individer inom dessa raser är instabila, och trots god uppfostran så kan det smälla till. Har sett det själv med en av de mer kvalificerade hundägarna jag träffat. Det tog två allvarliga incidenter mot hennes andra hundar samt en incident mot sonen i familjen innan hon insåg att det var ohållbart.
Citera
2009-09-04, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serber
Blandraser är det i sig inget fel på däremot så är det garanterat nästan bara blandraser som står för "kamphunds"attackerna.

Varför skulle det vara så? Visst kan vissa blandraser få förvärrade egenskaper, men att de skulle stå för de flesta incidenterna kan knappast stämma. Om inte annat så för att det finns fler renrasiga än blandrasiga i denna typ av hundar.
Citera
2009-09-04, 03:01
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwitterion
Varför skulle det vara så? Visst kan vissa blandraser få förvärrade egenskaper, men att de skulle stå för de flesta incidenterna kan knappast stämma. Om inte annat så för att det finns fler renrasiga än blandrasiga i denna typ av hundar.

Som sagt har inget emot blandraser och det är inte alla men tänk själv vart riskgruppen finns, en renrasig Amstaff kostar 15.000kr jämfört med en blandras från någon som föder upp svart där du säkert får ens för någon tusenlapp om en det. Tror du verkligen man feldresserar en hund för 15.000kr med risk för avlivning? Den seriösa uppfödaren lär inte ens sälja hunden till en början.
Sen säger du själv att blandras förvärrar situationen.

Självklart finns det kassa ägare även bland dom med renrasiga hundar också.
Senast redigerad av serber 2009-09-04 kl. 03:08.
Citera
2009-09-04, 03:04
Medlem
Till TS: Vilka egenskaper är det du skulle vilja se i hunden? Alltså - varför blanda dessa tre, vad är det du vill uppnå?
Citera
2009-09-04, 03:09
Medlem
Ah, nu förstår jag din tankegång! Det "naturliga urvalet" av köparna är självklart en stor faktor i detta fall.

Sen säger jag inte att blandraser i sig självt är problem, det kan mycket väl leda till bra effekter. Dessvärre är kunskap oftast en bristvara hos uppfödare av både blandraser och s.k. rena raser.
Citera
2009-09-04, 03:13
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ah, nu förstår jag din tankegång! Det "naturliga urvalet" av köparna är självklart en stor faktor i detta fall.

Sen säger jag inte att blandraser i sig självt är problem, det kan mycket väl leda till bra effekter. Dessvärre är kunskap oftast en bristvara hos uppfödare av både blandraser och s.k. rena raser.

Att inte kunna ta hand om en hund oavsett ras leder nästan alltid till en ilsken hund lägg där till ung kille som köper en billig kamphund så har man en maskin som äter andra hundar och kan mycket väl skada en människa svårt.
Citera
2009-09-04, 04:41
Medlem
Necrobutchers avatar
Citat:
Till TS: Vilka egenskaper är det du skulle vilja se i hunden? Alltså - varför blanda dessa tre, vad är det du vill uppnå?

Läs en gång till.
Citera
2009-09-04, 04:41
Medlem
Necrobutchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock88
Tja jag har en blandras hund med ovanstående raser han e 50%pitbull 25%amstaffoch 25%dogo argentino.
nu kommer frågorna hur tror ni han är i lynnet ?? va tycker ni om blandraser ?Va tycker ni om unga som köper enå kallad K A M P H U N D??

(är strängt imot hundkamp)

Jag önskar dig lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här