2009-09-05, 19:15
Medlem
ettiss avatar
Troligtvis ingenting. Himlen kommer vara mycket snyggare att se på dock
Citera
2009-09-05, 19:53
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teliatomten
Vad händer med "oss" när vi krashar?

Kollisionen kommer att inträffa om cirka tre miljarder år så vad oss bekommer är nog ganska inaktuellt. Livet på jorden kommer att dö ut om cirka 900 miljoner år när våran lokala stjärna börjar vandringen mot sin fas som en röd jätte och flyttar den habitabla zonen bort från jordens omloppsbana.
Citera
2009-09-05, 22:04
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teliatomten
Vad händer med "oss" när vi krashar?

För att utveckla: Troligen händer inte så mycket alls, galaxerna är så glesa så sannolikheten för att solen ska komma i närheten av någon annan stjärna är mikroskopisk.
Citera
2009-09-05, 22:26
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Kollisionen kommer att inträffa om cirka tre miljarder år så vad oss bekommer är nog ganska inaktuellt. Livet på jorden kommer att dö ut om cirka 900 miljoner år när våran lokala stjärna börjar vandringen mot sin fas som en röd jätte och flyttar den habitabla zonen bort från jordens omloppsbana.
Det första hårda slaget blir att koldioxidnivåerna blir så låga att de inte längre kan uppehålla växtliv. Ödets ironi?
Citera
2009-09-06, 00:17
Medlem
Nate Blacks avatar
Kan tillägga att Vintergatan och Andromedagalaxen kommer att smälta ihop till en större galax. Men innan dess kommer de att utföra en vacker dans som varar i ca 1 miljard år om jag inte minns väldigt fel. Så om 4 miljarder år kommer det finnas en ny stabil galax.
Citera
2009-09-06, 21:10
Medlem
Tack för alla svar! Jag är fortfarande nyfiken på siffran 46,5 miljarder, hur har man kommit fram till den?
Citera
2009-09-06, 23:48
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Tack för alla svar! Jag är fortfarande nyfiken på siffran 46,5 miljarder, hur har man kommit fram till den?
Exakt hur vet jag inte. Det är det antagligen inte så många på det här forumet som gör. Jag gissar att man har blandat in saker såsom rödförskjutning och universums bakgrundsstrålning och på så vis trixat fram en uppskattning. Det är ju inte ett exakt värde, men det är inte heller taget ur luften.

Jag letade runt lite på wiki och hitta några artiklar som kan vara intressanta för den nyfikne.
http://en.wikipedia.org/wiki/Observable_universe
http://en.wikipedia.org/wiki/Metric_expansion_of_space
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_shift#Extragalactic_observations
http://en.wikipedia.org/wiki/Age_of_the_universe

Samt den här bilden som på ett bra sätt illustrerar fenomenet.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Embedded_LambdaCDM_geometry_(alt_view).png
Citera
2009-09-07, 00:05
Medlem
"The age of the universe is about 13.7 billion years, but due to the expansion of space we are now observing objects that are now considerably farther away than a static 13.7 billion light-years distance."

Det känns fortfarande som att vi bara ser ljus från högst 13,7 miljarder ljusårs avstånd, men att ljuskällorna som befann sig på det avståndet nu ligger upp mot 46,5 miljarder ljusår bort. Vi ser ju inte dem på det avståndet och då tycker jag det känns fuskigt att säga att observerbara universum har en radie på 46,5 miljarder ljusår. Ska dock läsa på om detta nu!
Citera
2009-09-07, 00:29
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
"The age of the universe is about 13.7 billion years, but due to the expansion of space we are now observing objects that are now considerably farther away than a static 13.7 billion light-years distance."

Det känns fortfarande som att vi bara ser ljus från högst 13,7 miljarder ljusårs avstånd, men att ljuskällorna som befann sig på det avståndet nu ligger upp mot 46,5 miljarder ljusår bort. Vi ser ju inte dem på det avståndet och då tycker jag det känns fuskigt att säga att observerbara universum har en radie på 46,5 miljarder ljusår. Ska dock läsa på om detta nu!
13,7 miljarder år gammalt ljus kommer ju från en källa som vid tiden för emissionen låg närmare oss än 13,7 miljarder ljusår. Vi ser dock källan som om den vore 13,7 miljarder ljusår bort, men om vi på något magiskt vis skulle kunna teleportera oss dit så skulle inte källan vara där.
Citera
2009-09-07, 00:42
Medlem
Det förstår jag, men det känns fel att säga att vi kan se uppåt 46,5 miljarder ljusår bort bara för att källan befinner sig så långt borta i nuläget. Ljuset vi ser är ju från en tid då källan var mindre än 13,7 miljarder ljusår bort

(kan ha missuppfattat det hela)
Citera
2009-09-07, 01:01
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Det förstår jag, men det känns fel att säga att vi kan se uppåt 46,5 miljarder ljusår bort bara för att källan befinner sig så långt borta i nuläget. Ljuset vi ser är ju från en tid då källan var mindre än 13,7 miljarder ljusår bort

(kan ha missuppfattat det hela)
Hur långt man kan säga att vi "ser" känns mer som en språklig fråga än en vetenskaplig. Huvudsaken är att vi vet hur det ligger till.
Citera
2009-09-07, 09:05
Medlem
xploddans avatar
Felpost
Senast redigerad av xploddan 2009-09-07 kl. 09:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in