2009-09-03, 13:54
Medlem
Hej, jag har tränat kampsport i ett tag nu. Men har börjat få ont i knälederna...
Känner av det framförallt när man går ner i splitt. Då blir det så att knäna försöker agera som gångjärn åt fel håll (sidled) då all min tyngd vilar över dom...

Har ritat upp en bild i paint. Bilden är framifrån och mina tår pekar mot dig som tittar (alltså foten är inte riktad med tårna uppåt).
http://img30.imageshack.us/i/namnlscgj.jpg/

En annan bild på knät.
http://img259.imageshack.us/i/namnls1.jpg/
Pilen pekar mot den punkt som gör ont (detta är högerben, och pilen visar insida av knät).

Är det någon som har liknande problem, eller som förstår vad jag menar och har någon bra lösning?
Citera
2009-09-03, 14:11
Medlem
toxic90s avatar
Jag har samma problem. Använder sånna knäskydd/knä-värmare.
Jag stretchar tyvär inte dem övnignar som innehåller knät. Så om det finns en bra lösning på hur jag ska stretcha så vore jag med tacksam
Citera
2009-09-03, 14:18
Moderator
Protons avatar
Borde du inte kunna åstadkomma samma effekt på stretch/split med ett lite mer kontrollerat tillvägagångssätt?

Sätt dej på rumpan med benen utåt å sen använder du händerna framför och bakom rumpan för att gradvis flytta ut alltihop(med hälarna fortfarande mot mattan/backen/whatever...) tills du hamnar i split. På det sättet lär du ju iaf kunna undvika att belasta knät i en riktning det inte är avsett att belastas ifrån, dessutom är det ju enklare att avbryta om det gör ont i knät på det sättet än om du säter dej på alltihop rätt och slätt.
Citera
2009-09-03, 14:28
Medlem
Jag har fått för mig att de övningarna blir skonsammare om man riktar tårna mer mot taket.
Det finns väl även alternativ? Som redan påtalats, sittande, eller stående och trycka ena benet uppåt.

För övrigt tycker jag ofta vighet är en överskattad egenskap i kampsport.
Citera
2009-09-03, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Borde du inte kunna åstadkomma samma effekt på stretch/split med ett lite mer kontrollerat tillvägagångssätt?

Sätt dej på rumpan med benen utåt å sen använder du händerna framför och bakom rumpan för att gradvis flytta ut alltihop(med hälarna fortfarande mot mattan/backen/whatever...) tills du hamnar i split. På det sättet lär du ju iaf kunna undvika att belasta knät i en riktning det inte är avsett att belastas ifrån, dessutom är det ju enklare att avbryta om det gör ont i knät på det sättet än om du säter dej på alltihop rätt och slätt.

Tror jag vet vad du menar, problemet med det att eftersom när man stretchar behöver man lite kraft för att få lederna att tänja ut sig. Så när man sitter ner har man inget som drar ut benen, och lyckas man få till det så att det tar lite så brukar det inte vara mycket plus att dom åker gärna tillbaka till ett bekvämt läge igen...
Citera
2009-09-03, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 99popcorn
Jag har fått för mig att de övningarna blir skonsammare om man riktar tårna mer mot taket.
Det finns väl även alternativ? Som redan påtalats, sittande, eller stående och trycka ena benet uppåt.

För övrigt tycker jag ofta vighet är en överskattad egenskap i kampsport.

Då tränar du undersidan av låret och inte insidan av låret... (vilket också är bra men inte det jag är ute efter )

Det sista håller jag nog inte med dig, men det får du/vi ta upp i en annan tråd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in