2009-09-03, 11:51
Medlem
Occultuss avatar
Hej,

jag är helt ny till katter. Har precis skaffat en liten unge på 12 veckor. Hur ska jag enklast se till att den lär sig att den inte får klösa på soffan tex? Hur uppfostrar jag denna lilla rackare bäst?

MVH OCC
Senast redigerad av Occultus 2009-09-03 kl. 12:26.
Citera
2009-09-03, 11:53
Bannlyst
Om den verkligen är 1 vecka gammal så kan du ju börja med att lämna tillbaka den till dess mamma.
Citera
2009-09-03, 11:55
Medlem
Pistol-Petes avatar
HAhaha ja den lär vara död om en vecka så.. Ja.. Tillbaks till morsan med den! hämta den om 10-12 veckor igen!

Sen så prylar man kattungar när man uppfostrar dom, precis som med kvinnor!
Citera
2009-09-03, 12:20
Medlem
mogendanss avatar
Antar att du haft katten i en vecka?

Skaffade själv en gråvit tiger förra vintern, men i just soff-frågan så har vi gjort så, att vi har en filt han får ligga på, och aldrig rätt i soffan, numera så står han å mjauar vid soffan tills filten är framme, så han har lärt sig. Men det är näst intill hopplöst att få dem att ge fan i att hoppa upp i fönster osv.
Citera
2009-09-03, 12:26
Medlem
Occultuss avatar
Ops! Se min edit. 12 givetvis
Citera
2009-09-03, 12:37
Moderator
Psilosophers avatar
Skaffa nån kul kattmöbel med klöspålar och annat skoj. Vi köpte en ganska stor med flera pålar/plattformar etc, vilket var en god investering. Mjau
Citera
2009-09-03, 12:51
Medlem
Occultuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Skaffa nån kul kattmöbel med klöspålar och annat skoj. Vi köpte en ganska stor med flera pålar/plattformar etc, vilket var en god investering. Mjau

Köpt någon slags påle, återstår att se om den blir omtyckt.
Citera
2009-09-03, 13:13
Medlem
prudenss avatar
Katter väljer oftast ut ett favoritställe att klösa på och då är det bara att hänga på med klösbräda eller dito på det stället. Klöser den i soffan är det trubbel, men man kan alltid försöka med att lägga en bit dörrmatta eller liknande på stället för att sedan flytta mattan bit för bit. Jag har lyckats med detta projekt och just nu närmar sig mattan hallen (där jag vill att den ska vara).
Citera
2009-09-03, 13:18
Bannlyst
Om du kommer på den med att urinera på din soffa så ska du ta den i akten.
Efteråt spelar ingen roll vad du gör. Den tycker bara att du är korkad och äcklig ifall du kör kattens ansikte i pisset.
Citera
2009-09-03, 17:08
Medlem
Occultuss avatar
Jag har hört talas om någon lukt katter hatar, sån ska man tydligen kunna spraya på soffan exempelvis (vi känner inte av lukten). Någon som har erfarenhet av det?
Citera
2009-09-03, 17:11
Medlem
Fyspray kallas det, finns i djuraffärer.
Det luktar lite även för människor men katter hatar det, funkar bra att spreja på trösklar om man inte vill att katten ska gå in i ett visst rum osv.
Citera
2009-09-04, 13:32
Medlem
Occultuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stonkan
Fyspray kallas det, finns i djuraffärer.
Det luktar lite även för människor men katter hatar det, funkar bra att spreja på trösklar om man inte vill att katten ska gå in i ett visst rum osv.

Tack för tipset, uppskattas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in