2009-09-03, 11:46
Medlem
Tråknicks avatar
Gjorde enligt mig själv ett jävligt gott dillkött på högrev igår och rådfrågade gamla receptboken om råd. Där stod att ättika skulle tillsättas för att få fram en sur smak, jag fixade istället detta med lite vitt vin, fick samma effekt och tyckte faktiskt det blev godare. Nu till frågorna som denna episod gav upphov till:

* Varför ska just dillkött ha en sur (bi)smak? Eftersom man väl klassiskt gör det på kalv så borde det inte finnas några smaker att dölja vilket annars kanske lite är något av rättens funktion, dill och kött liksom...

* Finns det andra rätter som använder ättika i själva tillagningen? Alltså inte som konserveringsmedel, jag kan inte tänka på någon förutom inkokt lax och möjligen andra fiskrätter av inkokt-typ.

Vill nån veta hur jag gjorde köttet så kommer här ett försök till recept, förbättringar emottages tacksamt:

1. Skär upp högreven i mindre tärningar, stek i kastrull så att bitarna får färg och blir så brynta de kan bli (det blir en del vätska av detta så det blir ingen riktig stekyta).

2. Håll på vatten så att det täcker köttet med råge, lägg i lagerblad, hela pepparkorn och en morotsbit. Jag lade även i en knippe dillstjälkar, men det var för att jag hade en massa dill över. Låt koka en timme. Provsmaka sedan om köttet är mört nog.

3. Skala potatis och morot och koka, moroten skärs i mindre bitar men ta upp dom innan potatisen, moroten får inte bli mosig!

4. När köttet är färdigkokt, ta ur alla köttbitar och lägg dom åt sidan, sila buljongen genom dubbla kaffefilter (det tar en liten stund) för att få bort kryddorna, ät upp moroten som kokat med köttet eller kasta den. Du kommer få buljong över, frys in!

5. Stek lite mjöl i smör lätt tills det blir en smet, späd denna med den silade buljongen lite i taget så att du uppnår önskat resultat, låt koka lätt så att du vet hur tjock den blir. I med mycket hackad dill, en skvätt grädde och torrt vitt vin , smaka av detta med salt och vitpeppar. Lägg i de lättkokta morötterna och köttet, låt värmas igenom och servera med potatisen och rödbetor.
Citera
2009-09-03, 12:56
Medlem
meepers avatar
Ättikan finns väl med för att bidra med smak. Dillkött ska vara sötsyrligt, och då passar ättika bra. Vitt vin kan nog fungera bra och bidra med liknande smaker.

Edit: Hade du inte i något socker (eller annat sött)? Om så är fallet är det inte konstigt att det smakar surt med ättika.
Senast redigerad av meeper 2009-09-03 kl. 12:58.
Citera
2009-09-03, 13:26
Medlem
Disco-Mannens avatar
Om du ska göra pressgurka behöver du ättika. iofs är det ett tillbehör
Citera
2009-09-03, 13:33
Medlem
Tråknicks avatar
>meeper

jo jag förstår att rätten "ska vara" syrlig (sötsyrlig vette faan dock) men det är just det som är frågan, varför ska den vara det? Det är väl inget annan husmanskost som bara ska vara lite syrlig sådär, varför just dillkött?

>Disco-Mannen

just, det är ju ingen rätt direkt...
Citera
2009-09-03, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Gjorde enligt mig själv ett jävligt gott dillkött på högrev igår och rådfrågade gamla receptboken om råd. Där stod att ättika skulle tillsättas för att få fram en sur smak, jag fixade istället detta med lite vitt vin, fick samma effekt och tyckte faktiskt det blev godare. Nu till frågorna som denna episod gav upphov till:

* Varför ska just dillkött ha en sur (bi)smak? Eftersom man väl klassiskt gör det på kalv så borde det inte finnas några smaker att dölja vilket annars kanske lite är något av rättens funktion, dill och kött liksom...

* Finns det andra rätter som använder ättika i själva tillagningen? Alltså inte som konserveringsmedel, jag kan inte tänka på någon förutom inkokt lax och möjligen andra fiskrätter av inkokt-typ.

Tanken är att det sötsura skall lyfta dillsmaken, inte att det skall dölja smaken av köttet som kan vara kalv eller minst lika gärna lamm.

Kombinationen dill och sötsurt är gott även i andra sammanhang, prova att blanda creme fraiche, honung, vinäger och dill som en röra till exempelvis röding.

Ätticka används mycket till inläggningar, exempelvis inlagd sill, där den både ger smak och har konserverande egenskaper. Ättikan använs också på andra ställen där man vll sänka pH-värdet utan att det ger så mycket smak, exempelvis finns ättika i en del recept på maränger för att få en fastare äggvita.

/Martin
Citera
2009-09-03, 14:43
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin.F
Tanken är att det sötsura skall lyfta dillsmaken, inte att det skall dölja smaken av köttet som kan vara kalv eller minst lika gärna lamm.

/Martin

Ok, säker på det? Tack för svaret iallafall, men jag tycker det är lite långsökt. Inte har man i lite ättika för att förstärka dillsmak i andra rätter eller? Eller ättika för att förstärka nån annan smak för den delen?

Jag trodde att man hade i ättika för att simulera smaken från någon annan ingrediens som numer inte ingår i rätten, men även det är långsökt.

Jag tycker dessutom att rätten borde smakat lika gott utan, fast på ett annat sätt. Men nu så vill jag ju naturligtvis inte ha det utan när jag prövat det. Men det är väl det jag är ute efter, att det bara kanske är en fix idé?
Citera
2009-09-03, 14:44
Medlem
Tråknicks avatar
Lol, jag tror jag kom på det!

Kan ättika vara en skandinavisk citron?
Citera
2009-09-03, 15:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Lol, jag tror jag kom på det!

Kan ättika vara en skandinavisk citron?
Vem vet, men citron behöver inte socker för att kunna användas, vilket ättika behöver oftast.
Sen använder många länder ättika som även har citron.
Oftast används ättika med socker och vatten.
Jag skulle inte påstå att man använder ättika för att höja dillsmaken, utan för för att få den här goda sötsura smak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in