Flashback bygger pepparkakshus!
2009-09-02, 21:48
Medlem
Ambiens avatar
Jag har rökt i nära sju år, mestadels handrullade cigaretter och oftast uppåt tjugotalet om dagen. Nu har det snart gått 24 timmar sen jag sist rökte. Har jag abstinens? Inte det minsta. Känns det konstigt? Inte speciellt.
Och det är just därför jag tänkte skriva här: kan någon förklara vad som pågår?

Jag har gjort allting fullständigt normalt idag. Fast rökfritt. Till och med läst min morgontidning med morgonkaffet stående med huvudet under köksfläkten, men utan en morgoncigarett. Visst finns det ett slags sug, men det känns mer som att den nikotinälskande pavlov-hunden inom mig börjar dregla, snarare än den där rivande slitande smärtsamma abstinensen alla menar att man får.
Jag är inte ens stingslig!
Jag svor lite åt en av mina katter idag. Inte helt ovanligt. En hemmalödning i min bas pajade så nu måste jag laga den. Jag suckade och SMS:ade min polare som kan sånt.

Jag kommer på mig själv med att tänka saker som Men vad ska jag röka nu när jag inte röker cigaretter längre? och Hur gör alla andra när de... vänta lite... finns det faktiskt människor som inte röker?!

Hur kommer det sig att det är så här? Borde inte min kropp vid det här laget skrika, böna och be om att bli matad med nikotin?
Hur kommer det sig att mina symptom, hittills, bara är lätt yrsel och en udda känsla av viktlöshet i kroppen?
Jag har ju fått lära mig att det här ska vara skitjobbigt! Snälla Flashback, hjälp mig att förstå vad som pågår!

(Nej, jag lägger inte det här under Sluta röka-tråden eftersom det inte riktigt hör hemma där. Egentligen hade jag nästan lagt den under Droger - Drogavvänjning, men Tobak kändes mest lämpad ändå.)
Citera
2009-09-02, 22:23
Medlem
Megalomanias avatar
Är det första gången du hållt upp en hel dag?

Jag vill inte pissa på din parad men enligt mig är första dagen lätt att ta sig igenom. Man blir sugen men det känns inte så farligt. Den där riktigt jävliga abstinensen sätter in vid tredje dagen för mig.
Citera
2009-09-02, 23:24
Medlem
addims avatar
Det kommer nog lite senare. Jag kan lätt sluta med snus ett par dagar för att känna en enorm abstinens lite senare.

Kör på lite nikotinplåster och sånt så kanske du slipper det.
Citera
2009-09-03, 02:54
Medlem
serbers avatar
Nikotinet försvinner efter 48timmar ur systemet sen brukar dom flesta ha en dag i helvetet sen brukar det gå allt lättare efter dom 3 första dagarna och man kan börja med nya vanor.
Citera
2009-09-03, 13:57
Medlem
Berätta hur det känns idag då?
Du lär få alla möjliga obehagliga abs överraskningar så småningom.
Riktiga helvetet börjar efter ungefär tre veckor, då var jag i alla fall redo att kasta in handuken. Sen är dom första 3åren värst
Citera
2009-09-03, 14:48
Medlem
BrainDisorders avatar
Första dagen var inte så farligt, gick lätt att klara sig med tuggummin (vanliga) och en onico-snus ibland.
Andra dagen var värre, sur och förtvivlad och man förbannade det mesta, men det gick an.
Tredje dagen var ett helvete på alla sätt och vis, och jag gav upp.
Citera
2009-09-03, 19:23
Medlem
Ambiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
(...) Jag vill inte pissa på din parad men (...)
Citat:
Ursprungligen postat av hipster
Du lär få alla möjliga obehagliga abs överraskningar så småningom.
Riktiga helvetet börjar efter ungefär tre veckor, då var jag i alla fall redo att kasta in handuken. Sen är dom första 3åren värst
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
[hemsk beskrivning av "tre dagar sen gav jag upp"]

Det här är just anledningen till att jag vände mig till Flashback och inte "SlutaRöka.nu" eller nåt annat mesigt forum. Jag vill veta att det här projektet är helt jävla omöjligt. Sånt känns bara peppande.

Okej så dag 2 har bjudit på insikten att jag har en jävla massa "ny" tid att göra av med på saker nu, och att jag inte har den blekaste vad jag ska använda den tiden till. Hittills mest tevespel. Också en liten känsla av att någonting liksom saknas.
Kom också på att jag några dagar innan jag slutade (hade bestämt att sluta när paketet tobak jag rökte tog slut) började komma in i någon slags lite hypomanisk period, som jag gör ibland, och att det kan vara därför som allt känns väldigt konstigt och, ja, kanske bättre än vad det egentligen är.
Citera
2009-09-03, 19:26
Medlem
Skrups avatar
Skulle vilja säga att det värsta är efter några veckor..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in