2009-09-02, 20:44
Medlem
Kan ju börja med att berätta att detta främst är i skolsyfte men att jag även är ganska intresserad av filosofi och vill lära mig mer. Gick a kursen i våras och klarade den ganska bra men nu när b kursen börjat har jag helt tappat minnet och kommer i princip inte ihåg någoting. Min fråga är ganska simpel men hittar inget svar på google så detta blev sista utvägen;

vad är skillnaden på etiskt och moraliskt dilemma? Är det så att det etiska dilemmat är hur man ska se på flera frågor som helthet medan det moraliska hur är hur man ser på varje enskild fråga eller har jag fått det hela helt om bakfoten?
Citera
2009-09-02, 20:46
Medlem
Reoshis avatar
Är det läxhjälp du behöver, eller varför frågar du inte läraren?
Citera
2009-09-02, 21:04
Medlem
"Ett näraliggande begrepp till moral är etik: Etiken är läran om moral." - Wikipedia

Alltså etik är tankar om moral. Moral är vad som är gott. Etik systematiserar och ställer frågor om moralens natur. Moral kan påverkas av detta, men oftast så handlar det väl mer om att jämka ihop de två. Man vill förnuftshärleda varför något är moraliskt. Så när ett etiskt system inte täcker alla omoraliska handlingar (som rättighetsetik, som inte klarar detta t ex) så hamnar det etiska systemet i problem. Det finns alltså en viss skillnad.

Har för mig att yidaki uttryckte distinktionerna begreppen emellan väldigt bra i någon tråd. Men minns det inte så bra, tyvärr.

"vad är skillnaden på etiskt och moraliskt dilemma? Är det så att det etiska dilemmat är hur man ska se på flera frågor som helthet medan det moraliska hur är hur man ser på varje enskild fråga eller har jag fått det hela helt om bakfoten?"

Detta kan jag inte svara på, kan bara ge det mer allmäna svaret ovan, då jag inte är särskilt insatt i praktisk filosofi, men varför tar du inte och mailar den som är ansvarig för kursen, eller bara frågar IRL? (om du inte får svar här vill säga)

Nåja kanske leder mitt inlägg dig på rätt väg. Men man tycker att det borde stå i litteraturen annars.
Citera
2009-09-02, 21:05
Medlem
Etik - hur du tänker och vad du bedömer vara den bästa handlingen i en viss situation.

Moral - hur du faktiskt agerar. Trots att du vet hur du "borde" agerat så gör du kanske inte det pga grupptryck, eller andra faktorer.
Citera
2009-09-02, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
"Ett näraliggande begrepp till moral är etik: Etiken är läran om moral." - Wikipedia

Alltså etik är tankar om moral. Moral är vad som är gott. Etik systematiserar och ställer frågor om moralens natur. Moral kan påverkas av detta, men oftast så handlar det väl mer om att jämka ihop de två. Man vill förnuftshärleda varför något är moraliskt. Så när ett etiskt system inte täcker alla omoraliska handlingar (som rättighetsetik, som inte klarar detta t ex) så hamnar det etiska systemet i problem. Det finns alltså en viss skillnad.

Har för mig att yidaki uttryckte distinktionerna begreppen emellan väldigt bra i någon tråd. Men minns det inte så bra, tyvärr.

"vad är skillnaden på etiskt och moraliskt dilemma? Är det så att det etiska dilemmat är hur man ska se på flera frågor som helthet medan det moraliska hur är hur man ser på varje enskild fråga eller har jag fått det hela helt om bakfoten?"

Detta kan jag inte svara på, kan bara ge det mer allmäna svaret ovan, då jag inte är särskilt insatt i praktisk filosofi, men varför tar du inte och mailar den som är ansvarig för kursen, eller bara frågar IRL? (om du inte får svar här vill säga)

Nåja kanske leder mitt inlägg dig på rätt väg. Men man tycker att det borde stå i litteraturen annars.

Tror jag förstod det hela ganska bra utifrån ditt inlägg, tack så mycket.
Är sjuk just nu och får inte tag på läraren varken via telefon eller mail och vill dessutom inte halka efter, därav trådstarten. ang litteraturen så har vi mest fått textutdrag om olika filosofer och inte så mycket fakta om grundbegrepp, vilket gjort astt jag fastnat på relativt enkla saker.
Citera
2009-09-02, 23:36
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orutinerat
Tror jag förstod det hela ganska bra utifrån ditt inlägg, tack så mycket.
Är sjuk just nu och får inte tag på läraren varken via telefon eller mail och vill dessutom inte halka efter, därav trådstarten. ang litteraturen så har vi mest fått textutdrag om olika filosofer och inte så mycket fakta om grundbegrepp, vilket gjort astt jag fastnat på relativt enkla saker.

Du behöver inte snöa in på skillnaden mellan dessa två begrepp eftersom de i stort sätt används som synonymer i moralfilosofisk litteratur, tex. i Peter Singers bok Praktisk Etik (ungefär som hypotes och teori).

En viktigare skillnad är den mellan moralfilosofi/etik och moralpsykologi. Moralfilosofin behandlar värdefrågor (tex. man bör inte tillfoga varelser lidande därför att lidande är icke-önskvärt). Moralpsykologin är mer empiriskt inriktad (I kultur X anser man att det är moraliskt rätt att stena syndare eftersom de anser att syndare ska betala sina brott med lidande). Poängen är att skilja mellan vad som är rätt i etisk/moralisk mening och vad folk uppfattar vara rätt (deras psykologiska inställning till moraliska dilemman).
Citera
2009-09-03, 13:36
Medlem
_-olle-_s avatar
Lite engelsk etymologi

ethics
1602, "the science of morals," pl. of M.E. ethik "study of morals" (1387), from O.Fr. ethique, from L.L. ethica, from Gk. ethike philosophia "moral philosophy," fem. of ethikos "ethical," from ethos "moral character," related to ethos "custom" (see ethos). The word also traces to Ta Ethika, title of Aristotle's work. Ethic "a person's moral principles," attested from 1651.

moral (adj.)
c.1340, "pertaining to character or temperament" (good or bad), from O.Fr. moral, from L. moralis "proper behavior of a person in society," lit. "pertaining to manners," coined by Cicero ("De Fato," II.i) to translate Gk. ethikos (see ethics) from L. mos (gen. moris) "one's disposition," in pl., "mores, customs, manners, morals," of uncertain origin. Meaning "morally good, conforming to moral rules," is first recorded c.1386 of stories, 1638 of persons. Original value-neutral sense preserved in moral support, moral victory, with sense of "pertaining to character as opposed to physical action." The noun meaning "moral exposition of a story" is attested from c.1500. Moralistic formed 1865.

morality
c.1386, "moral qualities," from O.Fr. moralité, from L.L. moralitatem (nom. moralitas) "manner, character," from L. moralis (see moral (adj.)). Meaning "goodness" is attested from 1592.
"Where there is no free agency, there can be no morality. Where there is no temptation, there can be little claim to virtue. Where the routine is rigorously proscribed by law, the law, and not the man, must have the credit of the conduct." [William H. Prescott, "History of the Conquest of Peru," 1847]
Citera
2009-09-06, 11:39
Medlem
Det finns många bra svar i den här tråden redan, men jag tänkte ändå flika in lite om vad jag fått lära mig om etik och moral. Ett ganska bra rättesnöre är att tänka på etik som rätt/fel emedan moral handlar om bra/dåligt. Det kan man sedan utveckla hur långt som helst, till exempel att policy/lagar/regler handlar om etik, medan bedömningen av människors handlingar inför dessa policy/lagar/regler handlar om moral. Det kan till och med bli så att något som inte är etiskt fel ändå ses som moraliskt dåligt. En läkare får ha sex med sin patient, det är inte etiskt fel enligt dom riktlinjer som är uppsatta, men samhället kan ändå döma läkaren som omoralisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in