Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-02, 21:46
Medlem
mr13377s avatar
Shanghai är aldeles för lågt rankad, staden i Kina med störst ekonomisk aktivitet..... herregud
Citera
2009-09-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superfluous
Ja, den är ju riktigt konstig. Frankfurt före Berlin. Beror det på att det finns skyskrapor i Frankfurt (som för övrigt är typ... Göteborg). Ska i så fall Malmö ligga före STHLM om man bara bygger ett par skruvade torn till?

Fattar inte heller hur Barcelona hamnar under t.ex. Sthlm. Är det för att det finns en större stad i samma land? Hänger det ihop med nån sorts regionindelning som är svår att begripa?

Städer som oförklarligt ligger högt är ju städer med stora flygplatser... kanske är en ledtråd(?).
Hmm Frankfurts skyskrapor tillhör väl banker och annat? Frankfurt är ju trots allt ett av Europas största finanscentrum.
Citera
2009-09-03, 09:00
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Diskussionsunderlaget är alltså om ni anser att listan stämmer med eran uppfattning. Fattas någon stad? Ligger någon stad för högt upp?
Nej listan stämmer dåligt med min uppfattning.
Mina personliga favoriter Barcelona, München, Buenos Aires och Istanbul återfinns under storheter som Minsk och Zagreb. Geneve åkte jag igenom nyligen, rena hålan.

Köpenhamn rankas minst i nivå med Stockholm på min lista.
Citera
2009-09-03, 11:51
Medlem
OWelcheLusts avatar
Högre än väntat: Chicago
Lägre än väntat: München
Citera
2009-09-03, 12:26
Medlem
Jansis avatar
Singapore upp ett snäpp imo, världsledande och mest intressanta staden i världen för tillfället.
Citera
2009-09-03, 12:39
Medlem
Månsans avatar
Var är Wien förresten? En kulturstad av högsta rang och huvudstaden i kejsardömet Österrike-Ungern. Dessutom antagligen en av världens mest besökta turiststäder. Borde rankas minst lika högt som Warszawa och Prag.
Citera
2009-09-03, 13:00
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Var är Wien förresten? En kulturstad av högsta rang och huvudstaden i kejsardömet Österrike-Ungern. Dessutom antagligen en av världens mest besökta turiststäder. Borde rankas minst lika högt som Warszawa och Prag.

Snyggt, faktum är att Wien återfinns precis bredvid Warszawa och Prag (och Stockholm) som en Alpha--stad (ja, två streck, "alpha minus"-stad).

Två gånger har jag länkat till den senaste och fullständiga listan, ska jag behöva göra det igen?
Citera
2009-09-03, 13:12
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Snyggt, faktum är att Wien återfinns precis bredvid Warszawa och Prag (och Stockholm) som en Alpha--stad (ja, två streck, "alpha minus"-stad).

Två gånger har jag länkat till den senaste och fullständiga listan, ska jag behöva göra det igen?
Jaha, vi hade bara en kortversion. Alltså helt meningslöst att ha synpunkter på med andra ord.
Citera
2009-09-03, 13:24
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jaha, vi hade bara en kortversion. Alltså helt meningslöst att ha synpunkter på med andra ord.

Ja, ett utdaterat utdrag ur en lista utan information om vilka faktorer som spelar roll och hur det räknas ut. Jag försökte informera lite tidigare, men det verkar inte gått fram så tydligt
Citera
2009-09-03, 19:13
Medlem
Arbetarbroders avatar
Ja fan, listan på Wikipedia var ofullständig..
Citera
2009-09-04, 02:41
Medlem
Moon The Loons avatar
Vad är kriterierna? Känns som de lagt stort värde på Handel/ekonomi. Annars borde inte Frankfurt ligga före Berlin och Milano före Rom.
Citera
2009-09-04, 04:46
Medlem
emdens avatar
Rom är minst 7 poäng...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in