2012-08-24, 16:18
Citat:
Ursprungligen postat av flammer
Du har säkert en motivering till varför barn upp till X (låt säga 18) år är föräldrarnas egendom. Din gräns på 18 (eller vad den nu är) är dock godtycklig.
Nej, jag har ingen motivering eftersom att jag anser att en barn direkt från födseln har precis samma rättigheter som vuxna. Om barnet anser sig illa behandlad av sina föräldrar så kan barnet anmäla dessa precis som om det var vilt främmande människor som förgrep sig på en vuxen.
Citat:
Problemet för mig blir att du accepterar godtycklighet som innebär att jag får bjuda ut min 6-åriga och min 17-åriga dotter till att bli "våldtagna" av sadomistiska män, men att jag inte får göra det med min 19-åriga dotter.
Jag anser att det får gå till så, ja, så länge barnet är med på det.
Citat:
Jag tror att vi båda två kan hålla med om att det i alla fall är oönskat. I de två förra fallen (6- och 17-åringarna) motiverar du det hela med nödvändigheten av att föräldrarna ska kunna uppfostra sina barn m.m. Jag ser inget principiellt motiv att dra föräldrarnas uppfostringsrättigheter så långt att det riskerar att gå ut över barnen på ett sätt som uppenbart skadar dem.
Det är du som förespråkar våld för "barnets bästa" inte jag.
Citat:
Om vi nu ändå tillåter oss att ha en ordning (delvis) byggd på godtycklighet kan vi väl lika gärna säga att föräldrar får använda sådant våld som i förlängningen förväntas gynna barnet (ex. hindra barnet från att gå utför stup, byta blöja), men inte mer.
Föräldrar får bruka lika mycket våld mot sina barn som mot vem som helst, jag kan tex. slå dig på käften helt utan påföljder, givet att du inte anmäler mig.
Citat:
Dogmatik är väl inget självändamål?
Verkligen inte, rättigheter bör sättas godtyckligt eftersom det inte går att härleda en människas rättigheter objektivt.