Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-08-24, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flammer
Du har säkert en motivering till varför barn upp till X (låt säga 18) år är föräldrarnas egendom. Din gräns på 18 (eller vad den nu är) är dock godtycklig.

Nej, jag har ingen motivering eftersom att jag anser att en barn direkt från födseln har precis samma rättigheter som vuxna. Om barnet anser sig illa behandlad av sina föräldrar så kan barnet anmäla dessa precis som om det var vilt främmande människor som förgrep sig på en vuxen.

Citat:
Problemet för mig blir att du accepterar godtycklighet som innebär att jag får bjuda ut min 6-åriga och min 17-åriga dotter till att bli "våldtagna" av sadomistiska män, men att jag inte får göra det med min 19-åriga dotter.

Jag anser att det får gå till så, ja, så länge barnet är med på det.

Citat:
Jag tror att vi båda två kan hålla med om att det i alla fall är oönskat. I de två förra fallen (6- och 17-åringarna) motiverar du det hela med nödvändigheten av att föräldrarna ska kunna uppfostra sina barn m.m. Jag ser inget principiellt motiv att dra föräldrarnas uppfostringsrättigheter så långt att det riskerar att gå ut över barnen på ett sätt som uppenbart skadar dem.

Det är du som förespråkar våld för "barnets bästa" inte jag.

Citat:
Om vi nu ändå tillåter oss att ha en ordning (delvis) byggd på godtycklighet kan vi väl lika gärna säga att föräldrar får använda sådant våld som i förlängningen förväntas gynna barnet (ex. hindra barnet från att gå utför stup, byta blöja), men inte mer.

Föräldrar får bruka lika mycket våld mot sina barn som mot vem som helst, jag kan tex. slå dig på käften helt utan påföljder, givet att du inte anmäler mig.

Citat:
Dogmatik är väl inget självändamål?

Verkligen inte, rättigheter bör sättas godtyckligt eftersom det inte går att härleda en människas rättigheter objektivt.
Citera
2012-08-24, 16:53
Medlem
flammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Nej, jag har ingen motivering eftersom att jag anser att en barn direkt från födseln har precis samma rättigheter som vuxna. Om barnet anser sig illa behandlad av sina föräldrar så kan barnet anmäla dessa precis som om det var vilt främmande människor som förgrep sig på en vuxen.

Jag anser att det får gå till så, ja, så länge barnet är med på det.

Föräldrar får bruka lika mycket våld mot sina barn som mot vem som helst, jag kan tex. slå dig på käften helt utan påföljder, givet att du inte anmäler mig.

Jag förstår inte riktigt vilket ben du står på.
Tidigare skrev du: "Precis, varför jag är av åsikten att foster, spädbarn och barn upp till myndighetsålder de facto är föräldrarnas egendom." varvid senare en parallell också gjordes till badrumsmattor vilka man (underförstått: liksom med barn) får behandla hur man vill.

Nu skriver du att barn har samma rättigheter som vuxna samt att våld från de senare endast är tillåtet så länge de förra inte misstycker. Jag kan möjligen ha missat någon passus tidigare i diskussionen.

Nu hamnade vi emellertid ur kurs. Min poäng är att om - om - ett foster av olika anledningar ska tilldelas rättigheter så ser jag inte ett problematiskt bevisläge avseende t.ex. misshandelsbrott utgöra ett sådant problem att rättigheterna av den orsaken ska frånfalla. I vissa fall kan brott bevisas (t.ex. abort) och i andra fall inte (ett bloss på en cigarett).

Om man förespråkar att foster ska ha rättigheter vore det väl fantastiskt om ens ett enda brott (misshandel eller mord) kunde bevisas och straffas, även om tusentals andra brott mot foster gick oupptäckta och/eller ostraffade. Det blir lite bakvänt att avkriminalisera något som (enligt dessa förespråkare) borde vara förbjudet med motiveringen att brottet inte kan bestraffas i samtliga, eller ens i ett flertal, fall.

Citat:
Det är du som förespråkar våld för "barnets bästa" inte jag.

Verkligen inte, rättigheter bör sättas godtyckligt eftersom det inte går att härleda en människas rättigheter objektivt.

Ense. Jag är därför inte heller främmande för din tanke att rättigheters konsekvenser i vissa fall kan motivera att rättigheterna anses oönskade.

Min egna åsikter om abort är något helt annat än vår diskussion:
Citera
2012-08-24, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flammer
Jag förstår inte riktigt vilket ben du står på.
Tidigare skrev du: "Precis, varför jag är av åsikten att foster, spädbarn och barn upp till myndighetsålder de facto är föräldrarnas egendom." varvid senare en parallell också gjordes till badrumsmattor vilka man (underförstått: liksom med barn) får behandla hur man vill.

Är du en barnmisshandlare?

Citat:
Nu hamnade vi emellertid ur kurs. Min poäng är att om - om - ett foster av olika anledningar ska tilldelas rättigheter så ser jag inte ett problematiskt bevisläge avseende t.ex. misshandelsbrott utgöra ett sådant problem att rättigheterna av den orsaken ska frånfalla. I vissa fall kan brott bevisas (t.ex. abort) och i andra fall inte (ett bloss på en cigarett).

Vem är offrat i sagda brott, och vem ska anmäla? Det aborterade frostret? pfff.

Citat:
Om man förespråkar att foster ska ha rättigheter vore det väl fantastiskt om ens ett enda brott (misshandel eller mord) kunde bevisas och straffas, även om tusentals andra brott mot foster gick oupptäckta och/eller ostraffade. Det blir lite bakvänt att avkriminalisera något som (enligt dessa förespråkare) borde vara förbjudet med motiveringen att brottet inte kan bestraffas i samtliga, eller ens i ett flertal, fall.

Jo, eftersom brottet (abort) saknar offer, du kan knappast anmäla mig för att jag begår abort, eftersom du inte är målsäganden.
Citera
2012-08-24, 17:52
Medlem
flammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Är du en barnmisshandlare?
Jag förstår inte hur du med ovanstående besvarade min fråga.

Citat:
Vem är offrat i sagda brott, och vem ska anmäla? Det aborterade frostret? pfff.

Jo, eftersom brottet (abort) saknar offer, du kan knappast anmäla mig för att jag begår abort, eftersom du inte är målsäganden.

Om ett foster har rättigheter så kan dessa rättigheter kränkas. Fostret blir då rimligen ett offer för denna kränkning. Hur absurt det än låter är det den logiska konsekvensen av fostrets rättigheter.

I stort sett alla brott faller i dagsläget under allmänt åtal. Undantag finns för vissa förtalsbrott.
En åklagare väcker alltså åtal på eget bevåg alldeles oavsett om brottet är anmält av en målsägande eller inte.
Citera
2012-11-08, 12:34
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
I vecka 10 har fostret mycket lite gemensamt med en amoba. Fullt fungerande inre organ och inte sallan har och naglar. Ryggrad, hjarna, nervsystem ar ocksa pa plats.

http://www.babycenter.com.au/pregnancy/fetaldevelopment/10weeks/

Som signaturen Fri brukade papeka maste man forst bestamma sig for var gransen gar for att nagon ar en manniska. Darefter kommer en avvagning mellan moderns rattigheter och barnets rattigheter.

Sjalv lutar jag at att moderns intresse av att slippa en graviditet ar vager lattare an barnets intresse av att fa leva. Det verkar ocksa rimligt att satta tidpunkten for denna avvagning tidigt efter befruktningen men nagon riktigt vattentat tidpunkt har jag inte. Antingen anvander man befruktningen eller nagon mer eller mindre godtyckligt vald tidpunkt darefter. Ingetdera ger ett sarskilt tillfredsstallande resultat.

Det är just detta som jag tycker är skrämmande med andra liberala. Gränsen för individen är i detta stadium närmst omöjlig att fastställa med dagens teknik. Hur man då som liberal med säkerhet kan ställa sig på abortförespråkares sida är för mig helt främmande. Har man lite självrespekt i kroppen borde man iaf säga sig inte ha någon åsikt eftersom gränsen inte kan dras.

Vi kan alla skriva under på att det inte är en individ efter en vecka, efter två veckor, men ju fler veckor som går så måste gränsen dras och sålänge som den inte kan göra det så ser jag hellre ett liv som lever än ett liv som dör. Man riskerar med ett felaktigt gränsdragande att ta individers liv, liv som borde vara den allra yttersta viktiga rättigheten att försvara som liberal. Jag vet att detta är abc-argument a la pro life men jag ser ingen annan vettig ståndpunkt än det eller osäker.

Detta gamla inlägget minns jag varje gång jag för denna debatten:

Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Detta "eller" ger total skillnad.

Idag är ju läget sådant att om det händer under förlosningen, så kan vem som helst slakta barnet eftersom det inte har någon rätt till liv. En pedofil får t.ex. trycka in en dildo i skallen på det och runka ihjäl det, om det har benen kvar inne i den döda modern. Det är ju bara slask enligt dagens lagstiftning. Khepera och en del andra här anser att det bör förbli så.

Men om det händer nästa sekund, efter förlossnningen, ja då är det plötsligt en människa och situationen är väldigt annorlonda.
Citera
2015-03-19, 20:42
Medlem
Abort: liberalt eller inte liberalt? (Vill ha hjälp och bestämma mig)

Jag ser mig själv som liberal men det är en sak jag har svårt o bestämma mig om och det är ämnet abort! Jag tycker både liberaler som är för och icke för abort har poänger i vad det säger. Jag skulle vilja höra vad flashback liberalerna har för argument angående abort ha starka argument och du kanske kan "konvertera" mig till pro-life eller pro-choice skulle va roligt och höra folks åsikter.
Citera
2015-03-19, 20:47
Medlem
Jag är generellt sett för abort. Det är värre att låta barnet födas och eventuellt vara med om en dålig uppväxt, än att helt enkelt avsluta graviditeten. Sen är det ju lite svårare att bestämma hur lång tid det får ta innan man inte får göra abort längre.
Citera
2015-03-19, 21:13
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Är fostret en människa (en fråga som beror på vilken vetenskap eller filosofi du följer)?
Vid Nej. Abort är liberalt, förutsatt att man betalar för den själv (vilket man iofs inte gör)
Vid Ja. Omöjligt att ge ett definitivt svar på. En människas liv står mot en annans. Här är det en ren värderingsfråga. Ungefär som om man har rätt att göra vad man vill med sin egen kropp om man är siamesisk tvilling.
Citera
2015-03-19, 22:02
Medlem
Gamlings avatar
Varför har du svårt att bestämma dig?

Om det är för att "det befruktade ägget är en potentiell människa", så vet du inte vad du talar om! Detta eftersom en stor del av det befruktade ägget utvecklas till en placenta, vilket inte ens de mest rigida "pro lifers" torde ha ett problem med att abortera!

Är det därför att du inte tycker att kvinnan har rätt att bestämma över sin egen kropp och det som eventuellt växer, eller inte växer i den, så är du knäpp, eftersom detta då också borde innefatta diverse cystor, molor och cancrar. (En del av vilka kommit till pga befruktningen).

Är det därför att du tror att "det skapas en själ" i befruktningsögonblicket? Eller, ännu värre, att en "tidigare skapad själ tar plats" i cellklumpen vid något, odefinierat ögonblick! Är det i så fall OK att abortera cellerna innan detta ögonblick, men inte efter?

Uppräkningen kan fortsätta... Det vore bättre om du berättade *varför* du funderar över frågan! Vad, specifikt, är det som får dig att fundera över om det är *liberalt*, eller inte!

Jag inser nu att en del av mina exempel ovan inte har bäring just på frågan om liberalism i abortfrågan, men jag låter dem ändå stå kvar, med en viss ursäkt till TS!
Citera
2015-03-19, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling

Om det är för att "det befruktade ägget är en potentiell människa", så vet du inte vad du talar om! Detta eftersom en stor del av det befruktade ägget utvecklas till en placenta, vilket inte ens de mest rigida "pro lifers" torde ha ett problem med att abortera!

Är det därför att du inte tycker att kvinnan har rätt att bestämma över sin egen kropp och det som eventuellt växer, eller inte växer i den, så är du knäpp, eftersom detta då också borde innefatta diverse cystor, molor och cancrar. (En del av vilka kommit till pga befruktningen).

Är det därför att du tror att "det skapas en själ" i befruktningsögonblicket? Eller, ännu värre, att en "tidigare skapad själ tar plats" i cellklumpen vid något, odefinierat ögonblick! Är det i så fall OK att abortera cellerna innan detta ögonblick, men inte efter?

Uppräkningen kan fortsätta... Det vore bättre om du berättade *varför* du funderar över frågan! Vad, specifikt, är det som får dig att fundera över om det är *liberalt*, eller inte!

Jag inser nu att en del av mina exempel ovan inte har bäring just på frågan om liberalism i abortfrågan, men jag låter dem ändå stå kvar, med en viss ursäkt till TS!

Dina argument är grovt starka och det får mig absolut och luta mer till "pro-choice" (ganska skitnödigt ord). Men som sagt mycket bra argument.
Citera
2015-03-19, 22:20
Medlem
j.m-hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neandersnackare
Jag är generellt sett för abort. Det är värre att låta barnet födas och eventuellt vara med om en dålig uppväxt, än att helt enkelt avsluta graviditeten.
Är det inte då också värre att låta ett barn på, säg ett halvår, vara med om en dålig uppväxt än att döda det? Medvetandet hos en någorlunda nyfödd bebis och en bebis påväg att födas är väl ungefär det samma -- nästintill obefintligt?

Hur avgör man vad som är en dålig uppväxt? Utsätts vi inte alla av obarmhärtigt lidande by default genom meningslös existens? Är barn som växer upp under svåra förhållanden mindre lyckliga som vuxna? Så många frågor!

Jag är enbart nyfiken och säger inte att du har "rätt" eller "fel"!
Citera
2015-03-19, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling

Jag håller definitivt med! Möjligheten till abort är självfallet en liberal tanke. Det är ju att direkt få bestämma över sin egna kropp. I svensk lag får man utföra abort fram till vecka 18, och med socialstyrelsens godkännande, fram tom v 22. Efter detta kan man föda fostret och det kan överleva. Innan v 22 är inte fostret ett liv, (efter detta finns det de som argumenterar för att det är liv, jag ställer mig utanför det) utan bara en klump celler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in