[quote=flammer]Helt okej med mig att det finns bevissvårigheter.[quote]
Det är inte ens svårigheter, det är en omöjlig juridisk situation. Dvs. det är meningslöst att tillskriva foster rättigheter.
Citat:
Men du skulle kanske inte tycka att det var särskilt lämpligt med en ordning där jag med fullt uppsåt kan bryta armen på mitt ena barn för att därefter slå mitt andra barn blodigt med en hammare?
Varför inte? Om jag som förälder anser att det är för mitt barns bästa så ska väl inte du ha några åsikter? Sen kan man ju säga att den logiska konsekvensen av att abort avstigmatiseras och är tillåtet är att oönskade barn som blir misshandlade troligtvis inte kommer existera.
Citat:
Det är väl bara till att justera misshandeln något. Utgångspunkten kan fortfarande vara att alla inskränkningar i barnets negativa rättigheter är förbjudna, men att visst våld motiveras av barnets speciella behov.
"Ett visst våld" Nej. Antingen inget våld eller fritt våld i ett liberalt kontext, där lagar baseras på rättigheter.
Citat:
En nv-stat bygger på två grundläggande mänskliga rättigheter, den till ditt liv och till din egendom.
Ett foster är ingen människa med den juridiska gränsdragning som antas gälla. En gränsdragning som sammanfaller med det juridska begreppet personstatus.
Ett foster har därmed inga rättigheter.
Jag håller med dig, men det du skrivit är knappast en härledning till att foster ska sakna rättigheter, det är bara något du tycker. Jag anser att foster inte har rättigheter för att det skapar arbetsamma konsekvenser, och om rättigheter kan delas ut godtyckligt (istället för ologiskt härledda) så finns det inga problem med vare sig aborter eller barnmisshandel.
Citat:
Det finns massor av människor som idag står under förmyndarskap. Exempel: Omyndiga barn, förståndshandikappade, medvetslösa, dementa. Ingen av dessa individer betraktas som förmyndarens ägodelar.
Den principiella skillnaden beskriver en avgrund där ägandet hannar på botten i slaveri.
Skulle inte vilja påstå att en person som står under förmynderi är fri, utan utsätts för en ganska stor mängd tvång.