2009-09-02, 03:38
Medlem
Björn Johanssons avatar
Tog just en nattmacka och hittade en fläskfilé som gömde sig lite käckt mot väggen. Bäst före den 30 augusti. La den i frysen direkt, den såg fräsch ut (dansk i plast). Visst borde jag kunna äta den utan risk när den nu har blivit nerfrusen och jag sen hettar upp den ordentligt? Känns synd att slänga och datumet hann ju bara dra över med 2 dagar.
Citera
2009-09-02, 03:58
Medlem
Mellow.Golds avatar
Det är lugnt så länge den inte luktar konstigt på nåt sätt.
Citera
2009-09-02, 04:00
Medlem
Cotillions avatar
Lukta på den som sagt.
Luktar den okej så ja.
Citera
2009-09-02, 04:04
Medlem
Kloptons avatar
Tror inte att fläskfilé är sådär jättekänsligt. Det är värre med exempelvis köttfärs eftersom att den är mald. Men kläm lite på den, lukta på den. Känns den okej och luktar den okej så go for it. Sen finns det i och för sig vissa bakterier som inte påverkar lukten/utseendet på köttet som dessutom kan överleva ex. stekning som gör att man kan må illa redan någon timme efter förtärande.

http://www.aftonbladet.se/matvin/article3679035.ab - kanske kan lugna dig?
Citera
2009-09-02, 04:06
Medlem
Björn Johanssons avatar
Haha, ja nu känner jag mig lite lugnare. Får nosa på den när den tinat igen när det blir dags att laga till den från frysen. Kommer ihåg att även fläskfilé märkts om och jag tror köparna blev mer arga än sjuka av den i gråt ut-artikeln i AB.
Citera
2009-09-02, 04:26
Medlem
serbers avatar
Som sagt inget farligt, skulle den nu vara dålig så får du magproblem 1-2dagar
Jag har käkat massor med utgånget kött och så länge det inte har massa missfärgningar och luktar illa så steker jag på iaf hehe.
Skulle tro att det är mycket "farligare" att käka rått kött.
Citera
2009-09-02, 07:08
Medlem
klybans avatar
Det enda som är faran med fläskfilén och som är rätt vanligt, det är att förpackningen är skadad.
Är den inte det så ser jag ingen större risk att den är dålig.

Och datumet på förpackningen är "bäst före datum" vilket inte betyder sista förbruknings dag:
Detta tror många att det är just dåligt vid detta datum och därför kastar vi hela 90kg mat per person och år :/
Citera
2009-09-02, 10:16
Medlem
Som många andra har sagt är det bara att lukta på den. Jag hade ett paket sidfläsk i kylen som tänkte avnjutas med ett gäng stekta ägg. Den drog över två dagar, hel förpackning, men nej. Luktade ruttet. Blev fan besviken då jag brukar äta saker som "gått ut".
Citera
2009-09-02, 10:44
Medlem
dePauls avatar
Din fläskfilé har ju legat intill sidoväggen i din kyl. Den har m a o varit närmare fryst. Ingen fara att äta den som sagt. Du hade inte behövt frysa den (vilket förresten inte ändrar på något om köttet skulle råka vara dåligt).

~Paul~
Citera
2011-03-13, 19:34
Medlem
BedBoys avatar
Ska precis tillaga en fläskfile som gick ut i Juli 2010 men legat fryst sen innan utgångsdatumet. Enligt flickvännen ser den "lila och trådig" ut men själv ser jag inget fel på den och den luktar inte. Kommer tillbaka med rapport.
Citera
2011-03-14, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BedBoy
Ska precis tillaga en fläskfile som gick ut i Juli 2010 men legat fryst sen innan utgångsdatumet. Enligt flickvännen ser den "lila och trådig" ut men själv ser jag inget fel på den och den luktar inte. Kommer tillbaka med rapport.

Hehe, har du stationär dator, eller vill du bara inte ha laptopen på toaletten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in