Citat:
Ursprungligen postat av
Gaaubi
Tyckte det va en bra platta. Vargar vid min dörr, Krita en släng, Rop på hjälp, Raritet och Tårar faller än hade samtliga en hel del bra rader.
Som allt med Roffe är det ju också så att hans låtar brukar växa på en. Alternativt växa för en när man är i en fas i livet där man relaterar extra starkt.
Lyssnade igenom i bilen tillsammans med min sambo igår. Under tystnad. Sambon, som gillar hiphop men mestadels lyssnar på typ gangsterrap, hade mage att säga att plattan va "sådär". Frågade vad det va som va sådär, svaret blev "lyriken".
Är så jävla besviken över sambons infantila svar. Lyriken är ju 100 ggr bättre än merparten av det som är svensk gangsterrap. Jag lyssnar inte jättemycket på just gangsterrap, rör mig mer runt rnb, reggae och soul generellt. Men kan uppskatta vissa artister som typ Yasin.
Men tyckte det va så jävla fittigt att hävda "lyriken" när Roffe sjunger om riktigta saker som psykisk ohälsa, svek, beroendeproblematik etc. Men att tycka att bra lyrik är en 18-åring som på exakt samma beat och flow som alla andra står och rappar om ladd, glock, bröder, fuck aina, knulla brudar etc.
Så jävla efterblivet så jag finner inte orden.
Roffe eller mannen med dödskallehuvan är faktiskt rätt genuin, själv lever jag långt ifrån det liv han sjunger och dribblar om, men han målar med orden en värld som ger rätt mycket gratis fläsk till hur livet på gatan i Göteborg ser ut, även hela psykiatri träsket får han till en melodiös horror skildring.
Mannen är konstnär och jag respekterar hans utryck, han är som sagt genuin och ljuger inte ihop en fasad.
Det är äkta, och få av dom där killarna i den världen vet vad äkta är.
Humor har också, en stänk av sarkasm och samtidigt en nykter blick.
Att förstå sig på, att tro etc annat trams är skit utan egna erfarenheter, så visst, jag har sett den världen och den är för mig klaustrofobisk paranoia piller trillande ej någon semester ort all-inclusive, nej fytti fan här är det stolpar i vägen, tajta genvägar med litet spel, blodpölar risk att trampa i, döden i trapphusen de tysta stegen bakifrån, ja det svänger Bagheera din gamla katt Ruffe Raffs inget tafsande rejäla steg.
Jag backar backar pojkarna till fullo, ge dom fullt magasin, de bränner på, de jagade ut banditerna ur portar och vrår, de är äkta, inget halvt kopierat slödder, support!