Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag påstår inte att Aftonbladet är en säker källa. Dock är Aftonbladet
inte den enda källan som konstaterar att det finns risk för diverse kontamination genom grönsaker. Bl a salmonella. Det senaste fallet av lite större format handlade just om sallad på en restaurang någonstans i Halmstad (?).
Det finns dessutom många andra förgiftningar än salmonella som är ganska otrevliga att få:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/...atforgiftning/
Testet du nämner skulle sannerligen vara intressant att genomföra. Dock skulle jag vilja se lite fler grönsaker än bara koriander

.
~Paul~
Tanken med koriandern var att det skulle vara den största risken (enligt artikeln).
Vad jag menar är att är att livsmedelsverket och smittskyddsinstitutet måste redovisa risker - men de är inte särskilt bra på att sätta dem i proportion. Jag tycker att det enda(bästa...) sättet att få en bra uppfattning är om var riskerna finns är att testa själv - givetvis inom rimliga gränser - jag liter på de källor som säger att vit flugsvamp kan ge problem och jag behöver inte äta den för att se om de har rätt. Som enskild person kan man inte få något bra statistiskt underlag men mina erfarneheter är under en väldigt lång tids testande är:
- Fisk bör frysas innan män äter den rå - kan man strunta i med gott samvete
- Fläsk bör upphettas till 70 grader - kan man också stunta i - smakförsämringen är större än risken
- Ät inte rå kyckling - sant - gör inte det - man blir sjuk - om inte första så andra gången
- Man blir magsjuk av indisk mat (i Indien) - sant - går inte att undvika - ät det du vill ha och lindra symptomen med imodium