• 1
  • 2
2009-09-01, 20:06
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag påstår inte att Aftonbladet är en säker källa. Dock är Aftonbladet inte den enda källan som konstaterar att det finns risk för diverse kontamination genom grönsaker. Bl a salmonella. Det senaste fallet av lite större format handlade just om sallad på en restaurang någonstans i Halmstad (?).

Det finns dessutom många andra förgiftningar än salmonella som är ganska otrevliga att få: http://www.smittskyddsinstitutet.se/...atforgiftning/

Testet du nämner skulle sannerligen vara intressant att genomföra. Dock skulle jag vilja se lite fler grönsaker än bara koriander .

~Paul~

Vad sker med salmonella vid tillagning?

Ett ytterligare ställningstagande: Vad väljer vi?

1. En varm kycklingrätt där kycklingen styckats på en bräda där salmonellasmittad koriander har skurits.
2. En sallad på grönsaker som skurits på en bräda där salmonellasmittad kyckling har styckats.
Citera
2009-09-01, 20:52
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag påstår inte att Aftonbladet är en säker källa. Dock är Aftonbladet inte den enda källan som konstaterar att det finns risk för diverse kontamination genom grönsaker. Bl a salmonella. Det senaste fallet av lite större format handlade just om sallad på en restaurang någonstans i Halmstad (?).

Det finns dessutom många andra förgiftningar än salmonella som är ganska otrevliga att få: http://www.smittskyddsinstitutet.se/...atforgiftning/

Testet du nämner skulle sannerligen vara intressant att genomföra. Dock skulle jag vilja se lite fler grönsaker än bara koriander .

~Paul~

Tanken med koriandern var att det skulle vara den största risken (enligt artikeln).

Vad jag menar är att är att livsmedelsverket och smittskyddsinstitutet måste redovisa risker - men de är inte särskilt bra på att sätta dem i proportion. Jag tycker att det enda(bästa...) sättet att få en bra uppfattning är om var riskerna finns är att testa själv - givetvis inom rimliga gränser - jag liter på de källor som säger att vit flugsvamp kan ge problem och jag behöver inte äta den för att se om de har rätt. Som enskild person kan man inte få något bra statistiskt underlag men mina erfarneheter är under en väldigt lång tids testande är:
- Fisk bör frysas innan män äter den rå - kan man strunta i med gott samvete
- Fläsk bör upphettas till 70 grader - kan man också stunta i - smakförsämringen är större än risken
- Ät inte rå kyckling - sant - gör inte det - man blir sjuk - om inte första så andra gången
- Man blir magsjuk av indisk mat (i Indien) - sant - går inte att undvika - ät det du vill ha och lindra symptomen med imodium
Citera
2009-09-01, 21:10
Medlem
Tack så mycket för alla svar.

Ingenting har dock övertygat personen :/ Han ska kolla upp på jobbet och återkomma med mer information (återkommer här när så skett).

Han pratar om att rått kött inte får komma i kontakt med jord (därför får hans jobb inte beställa annat än tvättade grönsaker t.ex.).

Mycket förvirrande. Kan inte ens få med honom på att det är farligare att äta rå kyckling (skära grönsaker med samma otvättade verktyg som du just har hanterat rå kyckling med). Vilket ju känns jävligt skrattretande. Men vi får väl se vad han kommer med. Hoppas på resultat imorrn, men lovar inget.
Citera
2009-09-01, 21:32
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busharmy
Han pratar om att rått kött inte får komma i kontakt med jord (därför får hans jobb inte beställa annat än tvättade grönsaker t.ex.).

Mycket förvirrande.

När det gäller jobbet är läget lite annorlunda - serverar du rå kyckling kommer någon av gästerna att bli sjuk varje dag - har du jordbakterier i maten kanske någon/några blir sjuka varje månad (gissning) - men slutresultatet blir det samma = stället får stänga. Man måste värdera riskerna på ett lite annat sätt än när man lagar mat till sig själv.
Citera
2009-09-01, 21:42
Medlem
Grönsaker är något av det skitigaste som finns , och merparten av matförgiftningarna i sverige härstämmar från dålig hantering av grönsaker.

e-coli,salmonella,botulism och andra bakterier och gifter är vanligt förekommande i grönsaker, E-coli hittas i mer än hälften av grönsaker importerade från Asien.

Den stora faran med grönsakerna är ju att det oftast inte hettas upp.
Jag är mer rädd för salladen än kycklingen när jag äter på resturang.
Citera
2009-09-01, 21:54
Medlem
Grönsaker är något av det skitigaste som finns , och merparten av matförgiftningarna i sverige härstämmar från dålig hantering av grönsaker.

e-coli,salmonella,botulism och andra bakterier och gifter är vanligt förekommande i grönsaker, E-coli hittas i mer än hälften av grönsaker importerade från Asien.

Den stora faran med grönsakerna är ju att det oftast inte hettas upp.
Jag är mer rädd för salladen än kycklingen när jag äter på resturang.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in