Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Det är goda invändningar, och jag får säga att jag i det stora hela håller med om dem. Kunskap verkar kräva något mer än detta. Om man tittar på JTB, så kan man ju säga knappt säga att dessa system uppfyller några som helst av villkoren. Även om JTB kanske inte ringar in kunskap på ett tillfredställande sätt så är det in the ballpark så att säga för ungefär vad kunskap är.
Det sista stycket... Jo om det egentligen är rena kemiska och fysikaliska processer som styr hjärnan så är det egentligen ingen reel skillnad mellan händelseförloppen mellan den olika systemen. Den enda relevanta skillnaden verkar vara att den ena genererar ett medvetande medan den andra inte gör det. Men då får vi också tänka på att mycken av vår kunskap sker omedvetet. Så vad ska vi göra med detta fält av kunskap? Ska vi säga att det är specialfall och att vi får behandla det som det, eller ska vi säga att endast propositionell kunskap där man vet att man vet, eller man har goda skäl för att anta att man har goda skäl, så att säga kognitiv tillgång till processen, är att värdera som fall av kunskap? Det verkar ha denna dimension av internalism och externalism också.
I övrigt ett bra inlägg, bland många andra bra som du postat, du borde skriva mer här på forumet, precis som en del av er andra slöfockar.

Jag tror att det som gör att jag finner "kunskap" otillfredställande när det kommer till immunsystem och dylikt är att det saknas en resonerande faktor. Mer specifikt skulle jag säga att det är minst två saker som jag har svårt att översätta: (1) vår kunskap visar sig ofta vara helt felaktig och (2) kunskap kan kritisk granskas, utvärderas, och därefter förändras enbart genom användandet av kunskap. Det är inte uppenbart för mig på vilket sätt man skulle kunna säga att immunsystem har fel eller att det gör misstag, och såvitt jag vet så kan det inte heller förändras utan kontakt med någon sorts exogen faktor. Så medans man kan göra en deskriptiv liknelse mellan hur ett immunsystem förändras genom kontakt med externa objekt och hur en student går och lär sig saker på ett universitet så är det fortfarande något i processen i sig som skiljer sig på ett fundamentalt sätt.
Men som du säger så blir det snabbt problematiskt i och med att kunskap måste kunna existera och lagras utan att någon nödvändigtvis är medveten om det, så jag vet inte om jag köper att medvetande i sig är nödvändigt för kunskap. Det skulle i så fall möjligen vara att medvetande är nödvändigt för insamlandandet av kunskap, men det vet jag inte heller om det är hållbart, i alla fall inte förrän någon har slagit fast varför man inte skulle kunna födas med en viss grad av mer eller mindre förprogrammerad kunskap, hur primitiv den nu än må vara. Sen kan man väl också fråga sig i vilken utsträckning det är möjligt att vara medveten utan kunskap, vilket skulle kunna antyda att kunskap måste föregå medvetande.
Jag vet inte, det rimligaste är kanske att (som Saypayaa påpekat) separera information och kunskap, och spara kunskap till den kognitiva användningen av information? Fast det kanske mest bara skjuter på problemet. Men jag tänker mig t.ex. att smaklökar utgör en stor mängd information som existerar oavsett om vi är medvetna om det eller ej och som möjliggör en viss typ av kunskap, men att detta samtidigt inte i sig är kunskap förrän den på något (kognitivt) sätt används.