Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Om meningen ska vara fullständigt korrekt så bör det heta:
Försök inte låtsas som om du inte förstår vad jag menar.
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Hm? Jag för min del säger "låtsas som om det regnar" och "Försök inte låtsas som om du inte förstår vad jag menar.".
Slår man på
låtsa (med den numera gängse deponentformen
låtsas som variant) i SAOB finner man att
låtsa(s) som utan
om har förekommit länge. Vad gäller
låtsas som det regnar anges inte ens
som om som variant. Naturligtvis kan man säga så ändå, men i mina öron låter det dock snarare som överdriven rädsla för att göra fel än som en "bättre" variant, men det kan förstås vara individuellt. Det är möjligt att
som istället för
som om är lite mer talspråkligt även i andra sammanhang, men inte tusan kan man hävda att detta
om behövs för att meningen ska vara fullständigt korrekt.
Citat:
1) gm sitt uppträdande (handlingar, åtbör*der, minspel, yttranden o. d.) söka framkalla ett intryck som icke är överensstämmande med värkliga förhållandet.
[1.a]
a) styrande komparativ sats, inledd av som (om), förr äv. såsom l. lik(a)som (om), l. att-sats l. inf. (oftast utan inf.-märket att) [...]
Låtsa som du vore min far och förhör mig öfver mitt lefverne. HAGBERG Shaksp. 3: 174 (1848).
[...]
b) styrande sats l. inf. som har annat (lo*giskt) subj. än låtsa: i syfte att lura ngn, att dölja värkliga förhålllandet l. sin reaktion inför viss händelse o. d. uppträda l. bete sig l. ställa sig l. yttra sig (som om ngt vore så l. så o. d.), gm sitt uppträdande l. beteende söka få ngn att tro (att ngt är så l. så o. d.).
VDAkt. 1666, nr 149.
När wij begynte köra upföre berget låszade procaccien och vetturino som hästen wore siuk blefwen. SvBrlt. 1: 32 (c. 1700.
[...]
α) (vard.) i uttr. låtsa(s) som det rägnade l. rägnar, uppträda som om ingenting händt l. som om en viss händelse o. d. icke komme en vid o. d., icke låta sig bekomma, icke låtsa om ngt.
HEDENSTIERNA Kaleid. 145 (1884).
GRIMBERG VärldH 3: 192 (1928).
(Mina fetmarkeringar)