• 1
  • 2
2009-09-03, 03:42
Medlem
Megaforces avatar
De få gånger jag hyrt bil så har jag aldrig fått en bil utan skador. Skador som inte syns vid en snabb besiktning (t.ex. skavmärken på fälgar) räknas inte. I det här fallet är det snarare normalt slitage om fälgen är konstruerad så att den lätt tar i trottoarkanter.

Om hyrestagaren kört ovarsamt så bör det även finnas märken på däcket. Finns det inga märken på däcket så är skadan gammal och inte hyrestagarens.
Citera
2009-09-03, 11:19
Medlem
Megaforce.. Problemet i detta fall är väl att bilen var i princip ny enl TS.. Har själv jobbat med hyrbilar på diverse ställen i min "Ungdom" =) En halvsliten bil som rullat typ 1 år e såklart svårare att hålla koll på alla småskador.
Citera
2009-09-03, 22:46
Medlem
Amazon-mannens avatar
De flesta seriösa biluthyrningsfirmor har "skadekort". Där står vilka skador bilen har för tillfället.
Vid uthyrning får kunden ett papper med beskrivning av skadorna och var de finns på bilen.
Om kunden kommer tillbaka med bilen och det vid en besiktning från biluthyraren visar att det finns en ny skada, är kunden skyldig att ersätta denna. Antingen "hela verkstadskostnaden" eller enbart en självrisk ā X-antal kr.

Vad menas med att " om kunden skrivit under? Skulle aldrig släppa en bil utan underskrift; kunden har inte skrivit under något kontrakt och då står biluthyraren pyrt till vid dylika ärenden.. Vill kunden vara riktigt jävlig kan han påstå att allt ni har är ett kontrakt med hans adress på men ingen underskrift= inte juridiskt giltigt.

Lämande TS bilen pesonligen, eller var det en sådan hyra där man lägger nycklarna i en låda efter en viss tidpunkt? Kan ju vara svårt att besiktiga skador för biluth. efter stängningsdags .

Har jobbat med detta till-o-från i några år.
Senast redigerad av Amazon-mannen 2009-09-03 kl. 22:48.
Citera
2009-09-04, 08:34
Medlem
jan_bechers avatar
Hallå alla!
Tack för alla jättebra svar. Jag har sedan senast besökt hyrbilsfirman och inspekterat bilen tillsammans med samma kille jag hyrde bilen av. Det är onekligen en skada på fälgen (och det saknas även en bit gummi på däcket).

Jag kommer betala. Dels för att det nog faktiskt är jag som orsakat skadan, och dels för att jag inte tänkte på att göra en egen inspektion vid uthämtning av bilen. Som svar på fråga ovan, ja, jag hämtade och lämnade bilen under öppettid och fick personlig service.

Hyrbilsfirman har uppskattat reparation av fälgen (behöver ej bytas) till ca 1000:-. Detta borde vara allt om inte även däcket måste fixas...

/Jan Becher
Citera
2009-09-04, 10:45
Medlem
Klokt av TS och sympatiskt med någon FB som faktiskt kan säga att "det är jag som har gjort fel". Jag fick på min tid i hyrbilssvängen i bilar som var helt sönderkörda och där kunderna utan tvekan kunde säga att bilen såg ut så när de hämtade den fast vi båda hade tittat på den vid utlämningen. Vinnaren var den tomte som kom in med en Golf där hela framvagnen var så sned att bilen knappt gick att flytta och det nedersta tvärstaget var böjt som en boomerang. Han hade givetvis inte märkt något och bilen måste ha varit så när han fick den. En annan hade fått hela vänsterdörren intryckt och körde samma story. En tredje kom in med en bil som var totalt nedskitad på in- och utsidan och tyckte att bilen hade dåliga terrängegenskaper. Hon hyrde för SGU och tyckte att en Golf borde klara nästan 800 kg stenprover och körning i obanad terräng.

Som det har sagts ovan, en seriös uthyrare har koll på skadorna och för ett skadekort. Själv vägrar jag hyra om inte jag och uthyraren har skrivit under ett sådant båda två.
Citera
2009-09-06, 00:04
Medlem
Amazon-mannens avatar
Med tanke på ovanstående post;
Jag har varit med om kunder som monterat bort grejer på hyrbilar!
Priset för min del var killen som hyrde en större Volvo, och någon dag efter att kunden lämnat bilen märker vi att båda framre bältena saknas..
En närmare koll visade att kunden hyrt en likadan bil som han själv ägde..

Eller kunden vars hund (!!) på någon satans vänster lyckats tugga i ena kabelstammen under mattan bak. Tog ett tag innan någon fattade vad som var fel. Och inte blev det billigt för den kunden heller; halva inredningen monteras bort och in mč ny kabelstam..

Sen att folk kör som f-n och är uppe på refuger o sabbar allt vad hjulvinklar heter, det får kunden ta. Via sin plånbok.
Citera
2012-07-22, 10:11
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemartin
Jag jobbar med biluthyrning och har du inte kollat igenom bilen optiskt när du hyrde den (dvs gått en snabb runda runt bilen tar ca 15sek) och det inte finns i skadepärmen (Hertz har pärmar där skadan ska finnas annar går man in igen och säger att det är en skada som ej finnes i pärmen och då är du fri från den skadan men detta måste göras innan du kör därifrån)

har du skrivit på kontraktet ?
i så fall står det en massa finstilt på baksidan som du vid underskrift går med på,

så rent juridiskt är du körd du måste pröjsa,
men begär de nåt i helvete fel tex 4000kr osv så bara säg att du fixar det själv dvs köper en ny fälg och betalar vad det kostar att lägga om fälgen,
då kommer du nog undan medn 1700kr)

men har du inte skrivit under (händer ju ibland när det är brottom och vid försäkringshyror så kan du be dom dra åt helvete

Råkade själv köra på kanten och därmed ha av en bit av fälgen oxp typ 2cm pp överkanten. Så det syns.
Har dock Supercover, omfattas man av den även för fälgar?
Citera
2013-04-09, 18:39
Medlem
Evert-Svens avatar
Får va lite ordentlig och bumpa den här istället för att skapa en egen tråd.

Läget är i alla fall så här att jag för ett tag sen fick hyra en bil ett par dagar för att köra en längre sträcka och fick i brevlådan idag att jag ska betala 5000sek för skador jag inte känner vid. Skadorna ska då vara ett stenskott, buckla på höger dörr fram och en repa på vänster bakdörr. Stenskottet får jag krypa till korset med och säga att jag kan ha hört men jag kunde inte se det själv. Bucklan och repan på dörrarna betvivlar jag dock starkt är mitt fel då jag var överdrivet försiktig med denna bil.
Om det har någon betydelse så fick jag en annan bil än den jag bokade och den var så skitig att man knappt såg lacken, försöker de lura mig?
Citera
2013-04-11, 14:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evert-Sven
Får va lite ordentlig och bumpa den här istället för att skapa en egen tråd.

Läget är i alla fall så här att jag för ett tag sen fick hyra en bil ett par dagar för att köra en längre sträcka och fick i brevlådan idag att jag ska betala 5000sek för skador jag inte känner vid. Skadorna ska då vara ett stenskott, buckla på höger dörr fram och en repa på vänster bakdörr. Stenskottet får jag krypa till korset med och säga att jag kan ha hört men jag kunde inte se det själv. Bucklan och repan på dörrarna betvivlar jag dock starkt är mitt fel då jag var överdrivet försiktig med denna bil.
Om det har någon betydelse så fick jag en annan bil än den jag bokade och den var så skitig att man knappt såg lacken, försöker de lura mig?

Ja, för bilen skall vara helt ren för att den skall gå att inspektera. Stenskott skall normalt aldrig betalas av den som hyr bilen eftersom det bara är skador som beror på oaktsamhet som hyrestagaren får betala.

Bestrid fakturan och polisanmäl hyrfirman för bedrägeriförsök.
Citera
2013-04-11, 23:22
Medlem
Senast redigerad av hammarkullen 2013-04-11 kl. 23:48. Anledning: glömde en mening...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in