• 1
  • 2
2009-09-01, 09:23
Medlem
korps avatar
Jag har precis sålt min Macbook och funderar på vad jag behöver städa upp innan jag lämnar bort den.

Alla filer och flyttbara saker är borta nu, downloaded och Firefox är "städat". Jag har inget hemligt så jag vill inte köra en ominstallation, plus att det är en "datakorkad" tjej som köper den så hon kommer behöva alla prg och alla inställningar jag fixat.

Jag andrade admin kontot och bytte lösenord, dock verkar jag inte kunna byta namn på datorn. Finns det något annat i som jag bör ändra på eller städa bort som jag inte tänkt på? Jag är fortfarande ganska ny på MacOS så jag kan ha glömt massa uppenbara saker.
Citera
2009-09-01, 11:27
Medlem
smurfehs avatar
System Preferences > Sharing om du vill ändra datornamn.
Citera
2009-09-01, 14:19
Medlem
korps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
System Preferences > Sharing om du vill ändra datornamn.

jo, jag hittade den. Men vad jag menar är om man öppnar finder, under Places (platser antar jag) så finns ju först Desktop, under den så finns ett namn man valt, under den finns sedan Applications.

Iconen ser ut som ett hus, jag antar att det ska vara hemma, typ. Högerklickar man på den kan man få upp lite info, inklusive vem som har access, där står det fortfarande fel namn, alltså inte den nya admin som jag lade till. Där borde ju nya admin komma upp samt att hur byter man namn på "hemmet".

Det blir lite rörigt, hoppas någon förstår hehe
Citera
2009-09-01, 14:25
Medlem
Nickols323s avatar
Är det inte lättare att formatera om macbooken och sen installera om osx?
Citera
2009-09-01, 14:37
Medlem
smurfehs avatar
Byta namn på hemmappen brukar strula.

http://docs.info.apple.com/article.h...5/en/8767.html

Ett exempel: https://www.flashback.org/showthread.php?t=990833
Citera
2009-09-01, 14:42
Medlem
korps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickols323
Är det inte lättare att formatera om macbooken och sen installera om osx?

Jo helt klart, dock så har jag massa prg och massa saker, samt gjort massa inställningar som hon är van vid. Så i långa loppet om hon ska komma till mig för varje liten sak som hon inte förstår så spar jag nog tid på att bara städa efter mig så mycket jag kan...
Citera
2009-09-01, 17:52
Medlem
Xindaks avatar
Skapa ett nytt konto med tjejjens namn, sätt detta som Admin. Logga ut, logga in med det nya kontot. Rensa ditt gamla konto utan att spara det, så har du rensat ut det privata men program och så finns kvar.
Citera
2009-09-01, 22:17
Medlem
korps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xindak
Skapa ett nytt konto med tjejjens namn, sätt detta som Admin. Logga ut, logga in med det nya kontot. Rensa ditt gamla konto utan att spara det, så har du rensat ut det privata men program och så finns kvar.

Tackar, det blir perfekt
Citera
2009-09-01, 22:24
Medlem
flipper1446s avatar
SJälv skulle jag aldrig i helvete lämna ifrån mig min dator utan att ha formatterat den och skrivit över all data med nollor åtminstone en gång, gärna 35. Har man sett vad Data Rescue gör på en disk där data verkligen är "borta" blir man mörkrädd. Jag hittade filer som var fyra år gamla på en disk som formatterats och installerats om åtskilliga gånger.

Om du någon gång haft känsliga uppgifter på datorn skulle jag inte chansa. Du vet inte vem som köper datorn efter henne, eller vilken verkstad/kompis hon lämnar den till när den strular.
Citera
2009-09-01, 22:39
Medlem
korps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
SJälv skulle jag aldrig i helvete lämna ifrån mig min dator utan att ha formatterat den och skrivit över all data med nollor åtminstone en gång, gärna 35. Har man sett vad Data Rescue gör på en disk där data verkligen är "borta" blir man mörkrädd. Jag hittade filer som var fyra år gamla på en disk som formatterats och installerats om åtskilliga gånger.

Om du någon gång haft känsliga uppgifter på datorn skulle jag inte chansa. Du vet inte vem som köper datorn efter henne, eller vilken verkstad/kompis hon lämnar den till när den strular.

Jag har haft något speciellt alls på den, i vanlig fall så skulle jag också vara extremt försiktigt. Men jag har använt denna laptop så lite så det har aldrig varit nått privat på den alls, jag har inte ens haft porr på den hehe.
Citera
2009-09-02, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446

Håller med dig, körde Active Killdisk på en bärbar PC, sedan provade jag flera olika recovery program dom hittade ingenting

Data Rescue är det ett program som följer med Mac ??
annar kanske man bör köpa det ifall tjejen råkar radera något av misstag.
Citera
2009-09-02, 09:43
Medlem
flipper1446s avatar
http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php

Finns andra också, bara att Googla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto