• 1
  • 2
2009-09-02, 18:32
Medlem
Ingoteras avatar
Mitt ex brukade ha lax, pressad potatis och ngn sås till det. Smakade skitgott, vet dock inte vad det var i såsen.
Det jag minns var att man hade fiskbuljong och ngn peppar, sedan var det Creme Fraiche eller liknande i den med. Den var gulaktig också. Inga större bitar av paprika el lök heller. Är det någon som har ngn ide om vad för sås det var?
Citera
2010-01-08, 16:37
Medlem
vad har hänt med laxen?

Tidigare denna dag så inmundigade jag en smula rökt lax som jag inhandlat på Konsum. Döm om min förvåning då fisken i fråga varken ser ut som eller smakar lax.
Istället är köttet grovt åt tonfiskhållet och smaken är obefintlig.
Hur kan detta komma sig? Har någon sniken jude inom fiskbranschen kommit påett nytt sätt att skinna ärliga människor genom att prångla ut artificiellt
laxfärgad Alaska pollock?
Citera
2010-01-08, 16:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemspett
Tidigare denna dag så inmundigade jag en smula rökt lax som jag inhandlat på Konsum. Döm om min förvåning då fisken i fråga varken ser ut som eller smakar lax.
Istället är köttet grovt åt tonfiskhållet och smaken är obefintlig.
Hur kan detta komma sig? Har någon sniken jude inom fiskbranschen kommit påett nytt sätt att skinna ärliga människor genom att prångla ut artificiellt
laxfärgad Alaska pollock?
Kan du ta en bild på fisken?

~Paul~
Citera
2010-01-08, 16:41
Medlem
Bargents avatar
En enkel men förvånansvärt god laxrätt är denna:

Rör ihop 1/3 majonnäs(!) och 2/3 turkisk yoghurt och strö ut röran över laxarna. Riv mängder med någon god ost över det hela och in med det i ugnen.

Serveras med en avocadosallad samt viltris.
Citera
2010-01-08, 17:07
Medlem
meepers avatar
Är egenlitgen ingen större laxfantast, tycker det är en i sammanhanget tråkig och överanvänd fisk, men ibland kan det ändå vara gott.

Rimmad med dillstuvad potatis är en klassiker som inte ska glömmas bort. Helst ska man rimma själv, men hinner eller vill man inte det finns det ju en del godtagbara färdiga varianter att köpa i fiskdisken. Vaccumpackade, mosiga och färdigskivade ersättningsprodukter bör dock undvikas, i alla fall om man vill ha en fisk som är värd namnet.

Ett annat tips är den så kallade Salmalaxen, som är överlägsen all annan köpt lax jag smakat, såväl till rimmning och gravning som till andra ändamål. Säljs i vaccumpack och finns i de flesta lite större och bättre butiker. Lite dyrare, men mycket, mycket bättre.
Citera
2010-01-08, 18:55
Medlem
Ryttarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Ett annat tips är den så kallade Salmalaxen, som är överlägsen all annan köpt lax jag smakat, såväl till rimmning och gravning som till andra ändamål. Säljs i vaccumpack och finns i de flesta lite större och bättre butiker. Lite dyrare, men mycket, mycket bättre.

Håller med, det är den absolut bästa näst efter den egenfångade vildlaxen eller rödingen.
Salmalaxen har så fin kvalitet att du kan använda den rå till t ex sushi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in