2009-08-31, 14:11
Medlem
strausss avatar
tja, som sagt så lyser min abs lampa på min golf är väl antagligen någon givare som har gett upp. men har bes.tid imorrn å ja vill inte byta givare idag. tänkte plocka ur lampan i instrumenteringen ist. någon som kan förklara för mig hur ja ska gå till väga ? om ja ska plocka bort hela instrumenpanelen så förklara gära hur denna är ditsatt då jag aldrig tagit bort denna förut..
Citera
2009-08-31, 14:13
Medlem
Spackhetts avatar
De ser väl vid en provkörning att abs:en funkar, isåfall får du bara en "bra att veta". Annars ta med dej en jävligt smal svart tejp å tejpa över lampan. Kan funka
Citera
2009-08-31, 14:16
Medlem
strausss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackhett
De ser väl vid en provkörning att abs:en funkar, isåfall får du bara en "bra att veta". Annars ta med dej en jävligt smal svart tejp å tejpa över lampan. Kan funka

är du säker på att det bara blir en bra att veta ?
Citera
2009-08-31, 14:18
Medlem

Smart idé = Laga det
dålig ide = Verkstad betala 300 och släck felkoderna.
Citera
2009-08-31, 14:23
Medlem
Spackhetts avatar
Nej. Jag är faktiskt inte helt säker. Men alltså... det beror ju på vart du hamnar - du kan ju alltid be nån där hänga med och ta bilen på en provsväng på lite grus - som oftast brukar finnas på de industriområden där bilprovningen huserar.
om bilen drar åt nåt håll så är det ju för att den drar tvärt på det främre hjulet där.
Men alltså lita inte helt på mej jag säger bara vad jag skulle tänka som.
Gå in på www.raggarportalen.org och sen in på garagesidan, där finns det folk som kan svara på alla frågor du har om bilar.

I värsta fall får du ju en månad på dig att fixa problemet, och det är ju ändå försent att få tillbaks avgiften för besiktning.
Citera
2009-08-31, 14:37
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strauss
tja, som sagt så lyser min abs lampa på min golf är väl antagligen någon givare som har gett upp. men har bes.tid imorrn å ja vill inte byta givare idag. tänkte plocka ur lampan i instrumenteringen ist. någon som kan förklara för mig hur ja ska gå till väga ? om ja ska plocka bort hela instrumenpanelen så förklara gära hur denna är ditsatt då jag aldrig tagit bort denna förut..

Det är ingen lampa, det är en diod och det går inte att bara ta bort.
Och tejp-trixet fungerar inte. De är inte dumma på bilprovningen, de ser det direkt. Det blir inte en bra veta heller. Det är en tvåa och måste fixas. Det är troligen en eller flera givare som gett upp.
Citera
2009-08-31, 14:40
Medlem
Spackhetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calico Jack
Det är ingen lampa, det är en diod och det går inte att bara ta bort.
Och tejp-trixet fungerar inte. De är inte dumma på bilprovningen, de ser det direkt. Det blir inte en bra veta heller. Det är en tvåa och måste fixas. Det är troligen en eller flera givare som gett upp.

Jag har då kommit igenom besiktningen i 6 år med en övertejpad bromslampa. Och det är grov eltejp också.
Beror ju helt å hållet på om du känner några där på besiktningen.
Citera
2009-08-31, 14:42
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Jag har då kommit igenom besiktningen i 6 år med en övertejpad bromslampa. Och det är grov eltejp också.
Beror ju helt å hållet på om du känner några där på besiktningen.

Bromslampa eller ABS-lampa?
Citera
2009-08-31, 14:48
Medlem
Spackhetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calico Jack
Bromslampa eller ABS-lampa?
Okej, jo det är en bromslampa. Har ingen abs på den det är en volvo 945 från 91.
Citera
2009-08-31, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strauss

tja!

innan du ska hålla på med tejp och liknande trick som aldrig fungerar i det verkliga livet prova att tabort hjulen och rensa absnaven med grov stålborste och blås/torka av dammet efteråt. starta bilen och se om lampan lyser, för att va säker plocka av +polen från batteriet och vänta 10-20 sekunder sen sätt på den igen. vet ej om OBD (datorn) registrerar såna fel och sparar dem. det händer ganska ofta att det hamnar en massa skit, damm och lite agmmal rost och då slutar absgivaren att fungera, så har det åtminstone hänt för mig två gånger, jag slapp byta en massa grejer i onödan för de där givare är rätt dyra
Citera
2009-08-31, 15:01
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Okej, jo det är en bromslampa. Har ingen abs på den det är en volvo 945 från 91.

Det förklarar saken, bromslampan kan lysa trots att bromsarna fungerar och det kan jag lova dig att bilprovningen testar. Men när ABS-lampan lyser betyder det defekt i bromssystemet. ABS fungerar på så viss att det går att styra när du bromsar som bekant och det är pga systemet gör att bromsarna tar och släpper med ultra snabbhet.

Är bilens bromssytem byggt efter det då måste den fungera annars är bromsarna defekta.

Nu kommer frågan om varför besiktningen underkänner inte bilar med lysande Airbags-lampor? Det är för att airbagen påverkar inte körförmågan. Det är som en extra säkerhets utrustning.
Citera
2009-08-31, 16:09
Medlem
strausss avatar
jag har gjort rent absnaven, men ej kopplat av strömmen efter, får ge mig ut å prova de nu. Ifall de inte funkar så ska ja åka ner me bilen till en verkstad så skulle dom köra in datorn å släcka om möjligt annars ser ja ju vilken givare som gett sig. tack för svaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in