2009-08-31, 11:59
Bannlyst
Vad gör man när man mår smått illa och känner av att man måste ha mat i sig? Lätta saker att få ner går nog ner men kött o potatis och grejjer blir nog svårt. Vad tror ni om nyponsoppa? Fil? Krämer?

Köpte just nyponsoppa... registreras det som "mat" i magen eller dryck?
Citera
2009-08-31, 12:04
Medlem
Spackhetts avatar
Nyponsoppa ger dig en hel del vitaminer och den innehåller socker så du får kolhydrater också. Så du kan "överleva" på det ett tag, men du missar ju fibrer och förmodligen protein också. räkna med att bli lös i magen.
Men börja med nyponen så kan du nog få i dig något mer efter några timmar även om det känns omöjligt nu.
tips: En banan för att få kalium som hjälper till att få en bra vätskenivå. Ett glas vatten med en tsk salt i, och så en morot för fibrer. Lägg till lite bröd och bönor i kväll så har du i princip fått i dig vad som krävs för iaf en någorlunda bra kost idag.
Citera
2009-08-31, 12:22
Medlem
U137s avatar
En rejäl pizza med extra bearnaisse på, det kommer göra underverk för lilla magen. Sköljes med fördel ned med en ljummen, avslagen folköl.
Citera
2009-08-31, 12:25
Medlem
hacke169s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackhett
Nyponsoppa ger dig..

nu vet jag inte hur TS har det, men de flesta av produkterna du
nämner skulle åtminstone inte jag få i mig vid illamående.

nypon går ju som sagt bra men banan, morot och bönor skulle bara fastna i munnen.

själv brukar jag dricka ganska mycket rörd sockerdricka och möjligtvis äta
en pizza (smakar alltid bra av någon anledning) eller en någon form av soppa, gulasch exempelvis. fiskbullar (dill, absolut inte skaldjursmak eller liknande) brukar även ibland fungera.
Citera
2009-08-31, 12:29
Medlem
Soppa är överlägset, rekommenderar mexicanasoppa på påse, sjukt gott och enkelt att få ner
Citera
2009-08-31, 14:03
Medlem
Spackhetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hacke169
nu vet jag inte hur TS har det, men de flesta av produkterna du
nämner skulle åtminstone inte jag få i mig vid illamående.

nypon går ju som sagt bra men banan, morot och bönor skulle bara fastna i munnen.

själv brukar jag dricka ganska mycket rörd sockerdricka och möjligtvis äta
en pizza (smakar alltid bra av någon anledning) eller en någon form av soppa, gulasch exempelvis. fiskbullar (dill, absolut inte skaldjursmak eller liknande) brukar även ibland fungera.

Jag tror TS inte skulle få i sig en pizza.
Det han/hon beskriver är ett illamående som skulle kunna tyda på taskig leverfunktion och dålig bispottskörtel vilket jag är van vid.
det är bara att hälla i sig vätska och grönsaker. Du kommer spy upp hälften i början och må så illa att du tror du är döende, men till slut kommer det att fastna bättre och bättre. Pizza känns som ett elakt skämt i det läget.

Eventuellt kan det ju vara anorexi som ligger bakom och då är pizzan också ett väldigt elakt skämt. Om TS märker att hungern ersätts av ångest och inte vill få nåt i sig alls så överväger jag kontakt med en läkare/psykolog. (Ledsen jag förstår att det inte är ett val om du är riktigt sjuk men jag vet inte vad jag ska säga annars.) Ibland kan anhöriga va mer till hjälp än man tror, om man är ärlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in