Här är min erfarenhet av Tekniskt Basår som jag gick förra året i Norrköping:
Jag gick Elprogrammet med inrikting Datateknik och Elitidrott(vilken kombo va? haha), var inte speciellt taggad på skolan i allmänhet men klarade mig ganska bra på att bara flyta igenom och vara glad mot lärarna. Matte-mässigt fick jag VG i Ma A och B, i det senare fallet ett smärre mirakel enl. mig men det är en annan historia.
Summan av kardemumman så var jag inte heller något mattesnille när jag började på basåret, det jag däremot hade var en god dos självförtroende med framförallt
Motivation.
Basåret i Norrköping tillhör Linköpings universitet, därmed har dem väldigt bra och kompetenta lärare/proffesorer samt väldigt mycket resurser. Detta underlättar studierna något enormt, under min tid upplevde jag att hela atmosfären på skolan var just att det är häftigt att lära sig, till skillnad från gymnasiet.
Målsättning: Jag hade som mål när terminen började att kötta hårt som satan och skriva 5or i allt för att kunna komma in på Industriell Ekonomi i slutändan, vilket jag tyckte var häftigt då.
Denna målsättning ledde mig genom utbildningen i stort. När man börjar så har man en nollning där man kommer in i klassen man skall plugga med under året,
redan här skulle jag rekommendera att vara väldigt social och bilda dig en uppfattning om vilka som har liknande mål/motivation som du.
I början är motivationen för de flesta ganska hög, de som inte har motivationen i början är de som hoppar av(ca 20 av 80 st hoppade av de första två månaderna) just för att studietempot är
mycket högre än på gymnasiet. Det som är nyttigt att veta gällande kurserna att även om de motsvaras av gymnasiekurserna, så lägger många kursansvariga till(speciellt inom matte/fysik) extra grejer som inte ingår i gymnasiet men som du har sjukt bra nytta i när du läser civilingengör(säger dem i alla fall, jag har inte börjat än).
Exempel på detta kan vara matematisk analys i matematiken(de två sista kurserna), samt grundläggande linjär algebra, och att man ej får använda miniräknare på några tentor.
Den sista terminen är i många lägen den värsta, då du läser de allra tyngsta kurserna(Ma D&E samt breddning, Fys B motsv.). Samtidigt har du förhoppningsvis tränat upp studietekniken under den första terminen, det är många som droppar efter första fysik B tentan också.
Den sista tiden under tentaperioderna levde jag nästan i skolan. Jag la upp ett strikt pluggschema som såg ut enl detta:
8.00 I skolan
10.00 mellanmål
12.00 lunch
15.00 mellanmål/träning
17.00 skolan
18.30 Middag(i skolan)
22/23.00 hem o sova
Detta schema hade jag under de sista tentaperioderna, och jag hoppas att det ger en insikt i hur mycket tid man får lägga ner.
Sammanfattningsvis:
Skaffa dig en tydlig uppfattning om varför du vill göra basåret, ett mål.
Använd detta mål som motivation.
Man brukar(skämtsamt) säga att ditt betyg kommer vara snittet av betyget på de 5 personer du hänger med. Dvs,
plugga med dem som har samma ambitionsnivå som du har.
Var social med resten av gänget, jag var en av de få som bara hade läst Ma B innan man började basåret. De flesta hade redan läst Ma C/D och biologin bl a, men jag lyckades ändå bättre än många av de som hade läst kurserna tidigare.
Mellan tenta-perioderna:
Glöm förihelvete inte att ha kul! Det är de stunderna som får dig att kunna kötta under tenta-p!
Du kommer klara dig finfint om du bara vet vad du vill och varför du vill det. Hoppas jag har gett en liten insikt i hur det är, och fråga gärna om det är något mer du vill veta. Dock kan jag bara svara för Basåret i Norrköping.
Som kul grej kan jag väll också nämna hur det gick för mig:
Nådde inte upp till mitt snittmål på 5.0, utan hade snitt på runt 4.3 efter basåret.
Nådde dock mitt mål att komma in på Industriell Ekonomi, så jag är ganska nöjd ändå
Lycka till med ditt basår!