• 1
  • 2
2009-08-31, 00:07
Medlem
MacLeods avatar
Varför inte bara köra med köttfärs,salt,peppar och nån valfri färsk krydda (timjan,rosmarin)?

Har du lök i? Det är ett helvete för magen om du är känslig.
Köttfärs i sig kan även det skapa rejäla gaser, vilket i sin tur leder till ont.

I andra fall kan man få knip, och sen lös mage mycket pga man äter just malt kött, och ofta lite för snabbt (man tuggar inte på samma sätt)

Återkom med svar!
Citera
2009-08-31, 00:20
Medlem
HippieXs avatar
Skippa matlagningsgrädden och använd INTE grädde som substitut.

Strunta i mejeriprodukterna. Jag är heller inte laktosintolerant men väl känslig vad gäller att förtära mycket mejeriprodukter.
Citera
2009-08-31, 00:53
Medlem
utan.att.stannas avatar
tack för alla tips, ska prova redan imorgon att göra köttfärs helt utan mejeriprodukter och lök men med tomatsås som vanligt. Återkommer därefter
Citera
2009-09-02, 15:21
Medlem
Nu vet jag inte om det egentligen gör någon skillnad för just ditt problem, men jag brukar använda vanlig mjöl-mjölkredning i köttfärssåsen istället för olika gräddprodukter.
Jag är uppvuxen på ganska mager mat och har aldrig lärt mig uppskatta eftersmaken av en gräddbaserad sås. Det känns som den lägger sig som en hinna i munnen och svalget, och känslan efter är att man har ätit rent flott. Andedräkten ska vi inte tala om...

Creme fraiche och gräddfil gör även maten lite sur, så att säga, och varken mina smaklökar eller min mage tycker speciellt bra om det.

Men för just dig är det nog bättre att försöka undvika mejeriprodukter, åtminstone i köttfärsrätter, om det är då de flesta problemen uppstår. Vad jag vet finns det både soja- och havrebaserade "mjölkprodukter" som du kan prova.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in