Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-30, 19:33
Medlem
bluespot13s avatar
Jag har nu efter mycket buller och bånk lyckats formatera min bärbara vaio dator från virus och annat gammalt skräp. Nu fungerar datorn nästan som ny men jag saknar mina gamla inställningar jag hade innan.

Efter att ha provat mig fram i ca 1 timme nu så vänder jag mig hit för råd och tips. Jag kan tillägga att efter formateringen så förvandlades allt till engelska istället, samt att jag är totalt sämst på datorer. Förklara gärna som om jag vore en farbror på 80 år!

Fråga nummer 1)
Hur skiftar jag till Windows Aero?

Fråga nummer 2)
Jag har som sagt en ganska ny Vaio dator med full HD 1080. Efter formateringen så får jag inte samma grafik på datorn. Allt känns ovanligt stort (ikoner och liknande). Jag har naturligtvis ändrat till hög prestande men det verkar inte vara det som är felet. Några tips?

Fråga nummer 3)
När det gäller "new tab" så sparade datorn förut mina gamla sajter som jag hade besökt mest. Nu öppnas bara ett nytt fönster där jag själv måste skriva in webbadressen.

Fråga nummer 4)
Jag kan inte öppna min CD-ROM. Dvs jag får inte ut min skiva från datorn trots att jag trycker på "öppna skiva". Vad kan det bero på och vad går det att göra?

Tackar för alla svar och hoppas att någon vänlig själ därute kan hjälpa mig!
2009-08-30, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluespot13
Fråga nummer 1)
Hur skiftar jag till Windows Aero?

Fråga nummer 2)
Jag har som sagt en ganska ny Vaio dator med full HD 1080. Efter formateringen så får jag inte samma grafik på datorn. Allt känns ovanligt stort (ikoner och liknande). Jag har naturligtvis ändrat till hög prestande men det verkar inte vara det som är felet. Några tips?

Fråga nummer 3)
När det gäller "new tab" så sparade datorn förut mina gamla sajter som jag hade besökt mest. Nu öppnas bara ett nytt fönster där jag själv måste skriva in webbadressen.

Fråga nummer 4)
Jag kan inte öppna min CD-ROM. Dvs jag får inte ut min skiva från datorn trots att jag trycker på "öppna skiva". Vad kan det bero på och vad går det att göra?

Tackar för alla svar och hoppas att någon vänlig själ därute kan hjälpa mig!

1) Du måste för det första ha drivrutinerna till ditt grafikkort för att Aero ska fungera, dessa hittar du på någon skiva som du fått med datorn eller på Vaios hemsida. För att aktivera detta så går du sedan in på skrivbordet och högerklickar och väljer anpassa. Sedan väljer du något av Aero temanen som finns där.

2) Detta har också med grafikdrivrutinerna att göra, om du inte har rätt drivrutiner så kan du bara välja 800x600 och 1024x768. För att ändra upplösningen efter att du har skaffat drivrutinerna högerklickar du på skrivbordet och väljer skärmupplösning. Där kan du sedan välja den högsta som fungerar för din skärm.

3) Detta är en funktion som följer med Google Toolbar. För att få tillbaka den måste du alltså tanka Google Toolbar igen här: http://tools.google.com/firefox/toolbar/FT5/intl/sv/index.html

4) Denna har jag ingen aning om, men prova att skaffa alla drivrutiner så borde någon lösa detta
2009-08-30, 22:53
Medlem
bluespot13s avatar
Tack för svaret

Har hittat mitt grafikkort nu som jag behöver drivrutiner till:
NVIDIA® GeForce® Go 7600-GPU

Tror nu det ska stämma. Någon som vet vart jag laddar ner den (länk uppskattas) och vad exakt jag behöver göra. Efter själva installationen, är det bara att starta om datorn då eller vilka instruktioner bör jag följa?
2009-08-30, 23:01
Medlem
kanulas avatar
Eftersom tråden huvudsakligen består av drivrutinsproblem, ber jag TS att använda drivrutinstråden. Denna tråd låses.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in