Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-30, 18:54
  #1
Medlem
Salgouds avatar
Ska flytta i en ny lägenhet och har en sovrumsdörr som skulle behöva ljudisoleras (spekulera fritt i varför men det är inte vad ni tror ). Dessvärre är det en hyresrätt och jag får inte byta ut dörren annars skulle jag gjort det direkt.

Problemet
Sovrumsdörren är tunn och ljud går rakt igenom, däremot är väggarna runt dörren tjocka cementväggar. Skulle därför vilja, på något sätt, isolera dörren så att mindre ljud går genom.

Budget
Helst inte över 500kr

Lösning
??

Någon som har tips?
Citera
2009-08-30, 19:10
  #2
Medlem
liqueurs avatar
Jag hade nog testat att fästa en MDFskiva tillsammans med glasfiberull på insidan mot dörren.

mdfskivan reflekterar ljudet, och det ljud som kommer igenom mdf skivan absorberas av glasfiber ullen.
Citera
2009-08-30, 19:12
  #3
Medlem
Förstår inte varför du inte skulle få byta dörr? Släng upp den andra på vinden (förrådet), och sätt tillbaka den när du flyttar. Förmodar att du har snackat med värden?
Citera
2009-08-30, 21:01
  #4
Medlem
2MissMes avatar
Du får byta dörr om du bara förvarar den ordinarie dörren säkert och byter tillbaka när du ska flytta. Vill du inte byta dörr kan du prova isolera med ett tjockt tygdraperi.
Citera
2009-08-30, 21:04
  #5
Medlem
äggkartong kan funka ,
Citera
2009-08-30, 21:08
  #6
Medlem
Isolerares avatar
Bäst och enklast resultat i ditt fall tror jag skulle bli dubbla lager golvgips på dörrens insida kombinerat med dubbla lister som gör dörren lufttät. Se upp så att gångjärnen pallar med gipset..
Citera
2009-08-30, 21:33
  #7
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isolerare
Bäst och enklast resultat i ditt fall tror jag skulle bli dubbla lager golvgips på dörrens insida kombinerat med dubbla lister som gör dörren lufttät. Se upp så att gångjärnen pallar med gipset..

Hm låter ju helt kalrt som det skulle funka. Kanske borde nämna att isoleringen måste gå att ta bort utan att den lämnar (allt för stora) märken på dörren.. Fasen kanske bara skulle köpa en jäkla amdrass att dra för när det behövs. Lämpligt namn du hade för ditt första inlägg förresten!

liqueur: Det där låter ju som det borde funka! Ska kolla på det, fast vet inte hur jag gör med handtaget isf?
Citera
2009-08-30, 21:43
  #8
Medlem
Evaristos avatar
En bra princip är att börja med att testa det enklaste. Innerdörrar har ofta betydande springor mellan dörr och karm, och där slinker det igenom mycket ljud. Det finns förklistrade gummilister som enkelt tätar glappet. Sen kan du gå vidare med annat.
Citera
2009-08-30, 22:16
  #9
Medlem
Djurmos avatar
Billigast blir väl en spånskiva med pålimmad skumgummimadrass och förlängd ten till handtaget så du kan öppna dörren om du skulle få för dig att villa göra nått annat än det vi alla tror att du pysslar med
Citera
2009-08-30, 22:50
  #10
Medlem
Antevantes avatar
Minst påverkan blir utan tvekan ett tjockt tygdraperi. Dubbla tyger med vadd mellan och en gardinstång eller skena ovanför dörren.
Kan t.o.m rymmas i din budget.
Citera
2009-08-31, 08:42
  #11
Medlem
barbeliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Minst påverkan blir utan tvekan ett tjockt tygdraperi. Dubbla tyger med vadd mellan och en gardinstång eller skena ovanför dörren.
Kan t.o.m rymmas i din budget.

Jag skulle försöka med en kombo av sådana där självhäftande tätningslister och ett tjockt draperi. Lister fungerade rätt bra för mig i min förra lägenhet, där ytterdörren var mycket otät och släppte in både ljud och lukt från trapphuset.
Citera
2009-08-31, 18:08
  #12
Medlem
greenfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Minst påverkan blir utan tvekan ett tjockt tygdraperi. Dubbla tyger med vadd mellan och en gardinstång eller skena ovanför dörren.
Kan t.o.m rymmas i din budget.


tror på denna lösning, tyg är det bästa i detta fallet då det är både billigt och inte leder till någon åverkan på dörren.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback