Jag har en dator som jag använder flitigt. Nu på senare tid så känns det som om att den ska ge upp när som helst. När jag ska sätta på datorn så visas Windows loggan oerhört länge och det laddar mycket längre än vanligt. Efter det blir det svart ett tag på skärmen sedan kommer "Välkommen" fram. Sen måste jag vänta ca 2-4min tills jag kan logga in på MSN och starta internet utan att det ska gå oerhört segt. Ibland så går min CPU på 100% och det är oftast FireFox eller uTorrent som använder sig utav så mycket CPU. När jag kollar film så kan det hända att det "laggar" och när jag pausar så hackar ljudet till lite sedan pausas det. Ibland så hänger inte musen heller riktigt med när jag drar den över skärmen.
Jag är rädd för att det ska vara virus/trojan jag kan ha eller bara att den är gammal.
Jag använder Windows XP Service Pack 2 och använder mig utan Nod 32!
Morsan fick samma problem på sin dator. Där var det också Firefox som hakade upp sig och började stjäla 100% CPU. Löstes ganska enkelt genom att avinstallera och sedan ominstallera Firefox. Är dock inte helt säker på vad som händer med dina bokmärken när du avinstallerar programmet helt? Ett tips är att installera X-marks innan och ladda upp dem så är du säker på att de finns kvar även om din dator skulle krascha helt:
Morsan fick samma problem på sin dator. Där var det också Firefox som hakade upp sig och började stjäla 100% CPU. Löstes ganska enkelt genom att avinstallera och sedan ominstallera Firefox. Är dock inte helt säker på vad som händer med dina bokmärken när du avinstallerar programmet helt? Ett tips är att installera X-marks innan och ladda upp dem så är du säker på att de finns kvar även om din dator skulle krascha helt:
Du kan spara undan även dessa på xmarks server, men jag har då inte vågat göra det.
Gör så här. Ladda ner och installera ett addon som heter FEBE. Då kan du göra en komplett backup på hela din Firefox-miljö inklusive lösenord, bookmarks, addons, teman etc etc.
Sluta famla i mörkret och börja logga vad det är som tar tid, vilka processer som gör vad etc. Lite överkurs men värt ett försök.
Gå in i registret och lägg till följande värde:
Starta om datorn och kolla sedan i c:\windows\debug\usermode\userenv.log
Där står vilka processer som startar i vilken ordning och hur lång tid dom tar på sig. På så sätt kan man analysera vad som händer och därefter börja vidta åtgärder. Lycka till!
Men märkte en sak nyligen, om jag använder VLC samtidigt som något annat program så fryser datorn i några sek. Det är när två program används samtidigt som CPU:n ligger på 100% och ibland så fryser datorn också.. :/
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!