2009-08-30, 15:17
Medlem
Arch_Angels avatar
om man gör tzatziki hemma, hur länge håller sej den fräsch?

Har nämligen alltid köpt en ask på pizzerian för en tia istället för att göra en själv. När man äter 1, max 2ggr per vecka blir väl dyrt om man gör själv ???
Citera
2009-08-30, 15:23
Medlem
Helenedals avatar
Gurka och yoghurt blir inte dåligt i första taget. Köp och tillverka själv, och fortsätt sedan med den röran du gillar bäst (eller är mest prisvärd, om du är snål), dvs din eller pizzerians.
Citera
2009-08-30, 15:43
Medlem
Pistol-Petes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helenedal
Gurka och yoghurt blir inte dåligt i första taget. Köp och tillverka själv, och fortsätt sedan med den röran du gillar bäst (eller är mest prisvärd, om du är snål), dvs din eller pizzerians.
Nej yoghurt håller ju ett bra tag när den är oöppnad men hur är det med öppnad yoghurt?
Citera
2009-08-30, 15:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arch_Angel
om man gör tzatziki hemma, hur länge håller sej den fräsch?

Har nämligen alltid köpt en ask på pizzerian för en tia istället för att göra en själv. När man äter 1, max 2ggr per vecka blir väl dyrt om man gör själv ???
Du gör väl en mindre mängd istället så behöver du inte oroa dig alls.
Citera
2009-08-30, 17:30
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du gör väl en mindre mängd istället så behöver du inte oroa dig alls.

du öppnar ju ändå yoghurten å den ligger ändå på en tia (om d ens räcker ???) så frågan är hur länge den håller sej då?
Citera
2009-08-30, 18:00
Medlem
Helenedals avatar
Jag gör slut på en 1-kiloshink per vecka, och den håller sig utmärkt. Jag skulle gissa att åtta-nio dagar i kylskåp för en öppnad burk går an.
Citera
2009-08-31, 00:36
Medlem
stenbits avatar
Här måste jag komma med en brasklapp...

Jag älskar vitlök och har i åtminstonde en halv lök till 6-8 dl tzatziki gjord på (numera) turkisk yoghurt (annars avrunnen) och riven gurka.

Ibland kommer saker och ting emellan så satsen blir kvar i kylens +4 grader i upp till tre eller t.o.m. fyra veckor innan den blir uppäten.

Jag vet inte om det är kvantiteten vitlök som räddar skivan, men oftast så är den helt OK denna tid. -Sedan händer det förvisso att den börjar odla hår på mindre än två veckor, men det är väldigt sällsynt jämfört med alla gånger den överlevt så mycket längre.

Notera att jag alltid håller en "klinisk" hygien vad gäller redskap och förvaring för att minska riskerna för skämd mat.

Min gissning är att det är vitlökens bakteriedödande egenskaper som är svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in