om man gör tzatziki hemma, hur länge håller sej den fräsch?
Har nämligen alltid köpt en ask på pizzerian för en tia istället för att göra en själv. När man äter 1, max 2ggr per vecka blir väl dyrt om man gör själv ???
Gurka och yoghurt blir inte dåligt i första taget. Köp och tillverka själv, och fortsätt sedan med den röran du gillar bäst (eller är mest prisvärd, om du är snål), dvs din eller pizzerians.
Gurka och yoghurt blir inte dåligt i första taget. Köp och tillverka själv, och fortsätt sedan med den röran du gillar bäst (eller är mest prisvärd, om du är snål), dvs din eller pizzerians.
Nej yoghurt håller ju ett bra tag när den är oöppnad men hur är det med öppnad yoghurt?
om man gör tzatziki hemma, hur länge håller sej den fräsch?
Har nämligen alltid köpt en ask på pizzerian för en tia istället för att göra en själv. När man äter 1, max 2ggr per vecka blir väl dyrt om man gör själv ???
Du gör väl en mindre mängd istället så behöver du inte oroa dig alls.
Jag älskar vitlök och har i åtminstonde en halv lök till 6-8 dl tzatziki gjord på (numera) turkisk yoghurt (annars avrunnen) och riven gurka.
Ibland kommer saker och ting emellan så satsen blir kvar i kylens +4 grader i upp till tre eller t.o.m. fyra veckor innan den blir uppäten.
Jag vet inte om det är kvantiteten vitlök som räddar skivan, men oftast så är den helt OK denna tid. -Sedan händer det förvisso att den börjar odla hår på mindre än två veckor, men det är väldigt sällsynt jämfört med alla gånger den överlevt så mycket längre.
Notera att jag alltid håller en "klinisk" hygien vad gäller redskap och förvaring för att minska riskerna för skämd mat.
Min gissning är att det är vitlökens bakteriedödande egenskaper som är svaret.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!