2003-12-19, 15:16
Medlem
Schaffers avatar
God Jul!

För ett år sedan köpte jag mjöl och för ca ett halvår sedan så använde jag samma förpackning till en chokladkaka. Nu när jag behövde mjöl igen till ett experiment så kröp det massa mjölbaggar där.

Nu har jag väldigt rent och fint i mitt skafferi. Två burkar vitabönor och kryddor har jag. Det är ganska bra eftersom jag mest gör smörgåsar och steker kött nu för tiden.

Vart kommer mjölbaggarna ifrån? Jag misstänker havregrynen eftersom det har jag haft ganska många olika förpackningar av hemma, men det står ju två hyllor längre ner. Kan alla ha kommit från ursprungspåsen som jag ätit av och som var ca ett år gammal? Jag hade andra, oöppnade mjölförpackningar hemma som jag inte vågade kolla i, också de gamla.

/Schaffer
Citera
2003-12-19, 17:47
Bannlyst
Jo, det kan nog vara från havregrynen. Har haft precis samma problem som du, skulle panera lite kyckling, men icke sa nicke.

Å andra sidan, hur mycket insekter tror du vi får i oss per år via bröd och sånt? Det är ju knappast så att kornen som mals är insektsfria
Citera
2003-12-23, 16:18
Medlem
sceptics avatar
Om du hittar mjölbaggar ska du inte glömma att ha ihjäl de små asen innan du slänger behållaren du hittade dem i. Annars kan de små liven krypa upp ur soppåsen och ta sig tillbaka till skafferiet igen. Jag har hittat en mjölbagge på vardagsrumsgolvet en gång, så de är bevisligen inte sena på att knalla långa sträckorför att leta efter käk. Ett sätt att ha ihjäl dem är att stoppa in dem i frysen ett par timmar. Mjölbaggar avger en speciell lukt, det luktar nästan som nån typ av lösningsmedel (har bott i studentkorridor, där grisarna man omgavs av inte verkade bry sig att deras mjölbaggarna de inte tog hand om tog sig in hos mig också, därav min digra erfarenhet av kräken).
Citera
2003-12-23, 22:35
Medlem
Schaffers avatar
FAAN!

Hittade ett litet kryp i skåpet idag.

Jag slängde allt med mjuka förpackningar på en gång och sedan torkade jag ur skåpet ordentligt och nu har jag desinficerat hela lägenheten p g a Julafton imorgon.

Jag planerar att svälta ut dem i ca ett halvår. Ingen panerad kyckling på ett tag alltså.

/Schaffer
Citera
2003-12-25, 23:52
Medlem
jenas avatar
Funkar inte, ring Anticimex, gift är det enda som hjälper!! Tro mig, jag fick kasta allt i skafferiet.

http://www.anticimex.se/
Citera
2003-12-26, 01:00
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
Funkar inte, ring Anticimex, gift är det enda som hjälper!! Tro mig, jag fick kasta allt i skafferiet.

http://www.anticimex.se/

Jag har kastat allt. Om jag väntar ett halvår med att ställa in mat där så borde alla ägg som eventuellt kan finnas i skåpet ha utvecklats och dött.

/Schaffer
Citera
2003-12-26, 01:22
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schaffer
Jag har kastat allt. Om jag väntar ett halvår med att ställa in mat där så borde alla ägg som eventuellt kan finnas i skåpet ha utvecklats och dött.

/Schaffer
Din hyresvärd har avtal med Anticimex, använd det! Kostar inget!

Äggen överlever i åratal!
Citera
2003-12-26, 11:06
Medlem
Schaffers avatar
Citat:

Hmm hittade en liten i skåpet idag...

/Schaffer
Citera
2003-12-26, 11:09
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:

Ursäkta mig om jag verkar som en besserwisser men en del hyresvärdar kan ha avtal med andra skadedjursbekämpare än Anticimex, det beror på vilket försäkringsbolag fastigheten är försäkrad i.
Mina hus är försäkrade i Trygg-hansa och då är det inte Anticimex.

I övrigt instämmer jag tillfullo med Jena, se till att få skafferiet sprutat snarast, för dels så överlever äggen som sagt i åratal och sen när de kläcks har de en kuslig förmåga att sprida sig i både din och dina grannars lägenheter.
Citera
2003-12-26, 12:06
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Ursäkta mig om jag verkar som en besserwisser men en del hyresvärdar kan ha avtal med andra skadedjursbekämpare än Anticimex, det beror på vilket försäkringsbolag fastigheten är försäkrad i.
Mina hus är försäkrade i Trygg-hansa och då är det inte Anticimex.

I övrigt instämmer jag tillfullo med Jena, se till att få skafferiet sprutat snarast, för dels så överlever äggen som sagt i åratal och sen när de kläcks har de en kuslig förmåga att sprida sig i både din och dina grannars lägenheter.
Hmmm, förenklade litet där, tror dock att Anticixex har köpt upp de flesta konkurenter...

Jag har huset försäkrat i T&H, Anticimex var hos mig....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in