kika lite här så kan ni jämföra
http://www.hesi.nl/sweden/producten.htm
klicka på produkterna så får ni upp info.
vill tilläga för mindre erfaret folk en del att tänka på med näringar.
Det många missar med näringar är att NPK värdet är procentuellt. då tror många att om de har hittat en näring i en vanlig blomaffär men så ser de att fan den har ju bara hälften så höga värden så tror de att den inte räcker till utan den är för svag
Allt hänger på DOSERING och som cravenkitten alltid påpekar mikronäringarna.
Så hittar man en näring som man tror är för svag så ökar man bara doseringen.
Jag har hittat en riktigt fin näring i ett av våra grannländer som kostar hela 4€(köpt i vanlig matvarubutik) Den är visserligen lite välstark i detta fallet men då spär jag ut den mer bara så i slut ändan räcker denna lilla burk till ca 350-400liter vatten. Och då får plantorna i sig samma mängd som om jag skulle haft Hesi blom complex och gått efter deras schema.
Så alltså stirra er inte blinda på siffrorna på förpackningen. Och framförallt doserings angivelserna på näringar som är av universal typ så är just doserings angivelserna också nån form av universal sanning med en säkerhets marginal av företaget för att inte döda plantorna( för agda 63 skulle bli galen om hennes 25år gammla fikus dog)
Så prova er fram har ni 10 plantor från samma mor under samma förutsättningar så prova 5 olika doseringar på 2 plantor styck och se vad funkade bäst.