2009-08-29, 21:13
Medlem
botten e nådds avatar
Vad är den egentliga skillnaden mellan tex HESIS jordnäring och HESIS hydronäring?
Produkterna är slående lika till namn och utförande. Jag har dock inte haft möjlighet att kika på en Hesis hydro bloom eller deras hydro vegg, för att kunna se på innehållet, vad som skiljer dem från jord-bloom eller jord vegg flaskorna.
Jag misstänker att hydro-näringen är dels i en starkare koncentration och att hydro-näringen även är ph-balanserad för att lämpa sej till hydro-odling.
Skulle jag nu testa att köra med mina jord-flaskor, vad kan jag vänta mej för resultat? Kommer rötterna kunna tillgodose sej av "jord-näringen" eller vad tror ni som kanske vet lite mer om detta? Att justera till rätt ph, borde ju funka med vanlig ph- eller ph+, efter behov.(Givigtvis har jag en digital ph-mätare, eller rättare sagt den är beställd, även en Ec-mätare är på g)
Med en EC-mätare så borde väl även näringskoncentrationen i bubblaren kunna hållas under bra kontroll.

Så vad är egentligen skillnaden på dessa näringsprodukter???
Citera
2009-08-29, 21:22
Medlem
Sticklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av botten e nådd
Vad är den egentliga skillnaden mellan tex HESIS jordnäring och HESIS hydronäring?
Produkterna är slående lika till namn och utförande. Jag har dock inte haft möjlighet att kika på en Hesis hydro bloom eller deras hydro vegg, för att kunna se på innehållet, vad som skiljer dem från jord-bloom eller jord vegg flaskorna.
Jag misstänker att hydro-näringen är dels i en starkare koncentration och att hydro-näringen även är ph-balanserad för att lämpa sej till hydro-odling.
Skulle jag nu testa att köra med mina jord-flaskor, vad kan jag vänta mej för resultat? Kommer rötterna kunna tillgodose sej av "jord-näringen" eller vad tror ni som kanske vet lite mer om detta? Att justera till rätt ph, borde ju funka med vanlig ph- eller ph+, efter behov.(Givigtvis har jag en digital ph-mätare, eller rättare sagt den är beställd, även en Ec-mätare är på g)
Med en EC-mätare så borde väl även näringskoncentrationen i bubblaren kunna hållas under bra kontroll.

Så vad är egentligen skillnaden på dessa näringsprodukter???

Det är exakt samma näring i vegg-fasen för alla hesi-produkter (coco, hydro, jord). Det är i blom som det skiljer sig först. Man får med odlingsschema där det går att läsa ut det. Du borde fått med ett häfte med lite info om det.
Citera
2009-08-29, 22:02
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stickling
Det är exakt samma näring i vegg-fasen för alla hesi-produkter (coco, hydro, jord). Det är i blom som det skiljer sig först. Man får med odlingsschema där det går att läsa ut det. Du borde fått med ett häfte med lite info om det.

Jag har för mig att det inte är exakt samma, tror koncentrationen av näring är olika då jord har mkt lägre koncentration än t.ex hydro.
Citera
2009-08-29, 22:13
Medlem
Sticklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Jag har för mig att det inte är exakt samma, tror koncentrationen av näring är olika då jord har mkt lägre koncentration än t.ex hydro.

Kollade lite närmre på mina hesi-produkter. Det är samma näring i vegg för både cocos och jord. När det kommer till hydro så använder man 4 st flaskor. 3 st är samma som jord/cocos, men man använder en flaska kallad Hydro Wuchs istället för TNT Complex.

Du har rätt dvs.
Senast redigerad av Stickling 2009-08-29 kl. 22:15.
Citera
2009-08-29, 22:20
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stickling
Har du kollat så att det är samma mängd med näringsvärden för både micro- och makronäringarna? Samt att det är exakt samma näringar, ingen mer och ingen mindre?

Jag har hållit mig till jord än så länge, så jag undrade litet med.
Citera
2009-08-29, 22:32
Medlem
Sticklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten
Har du kollat så att det är samma mängd med näringsvärden för både micro- och makronäringarna? Samt att det är exakt samma näringar, ingen mer och ingen mindre?

Jag har hållit mig till jord än så länge, så jag undrade litet med.

Fotade lite i häftet: http://bayimg.com/paDjHaaCJ
Senast redigerad av Stickling 2009-08-29 kl. 22:35.
Citera
2009-08-29, 22:43
Medlem
E507s avatar
kika lite här så kan ni jämföra
http://www.hesi.nl/sweden/producten.htm
klicka på produkterna så får ni upp info.

vill tilläga för mindre erfaret folk en del att tänka på med näringar.

Det många missar med näringar är att NPK värdet är procentuellt. då tror många att om de har hittat en näring i en vanlig blomaffär men så ser de att fan den har ju bara hälften så höga värden så tror de att den inte räcker till utan den är för svag

Allt hänger på DOSERING och som cravenkitten alltid påpekar mikronäringarna.

Så hittar man en näring som man tror är för svag så ökar man bara doseringen.
Jag har hittat en riktigt fin näring i ett av våra grannländer som kostar hela 4€(köpt i vanlig matvarubutik) Den är visserligen lite välstark i detta fallet men då spär jag ut den mer bara så i slut ändan räcker denna lilla burk till ca 350-400liter vatten. Och då får plantorna i sig samma mängd som om jag skulle haft Hesi blom complex och gått efter deras schema.

Så alltså stirra er inte blinda på siffrorna på förpackningen. Och framförallt doserings angivelserna på näringar som är av universal typ så är just doserings angivelserna också nån form av universal sanning med en säkerhets marginal av företaget för att inte döda plantorna( för agda 63 skulle bli galen om hennes 25år gammla fikus dog)
Så prova er fram har ni 10 plantor från samma mor under samma förutsättningar så prova 5 olika doseringar på 2 plantor styck och se vad funkade bäst.
Senast redigerad av E507 2009-08-29 kl. 22:46.
Citera
2009-08-29, 22:49
Medlem
E507s avatar
ska även tillägga att förhållandet mellan de olika näringsvärderna är också viktigare än styrkan för den går ju att kompensera för, men en felaktig sammansättning kan man inget göra åt. Är ju inte skoj med att ha brist på ett ämne men för mycket av något annat.
Citera
2012-01-28, 15:03
Medlem
Laughing-Buddhas avatar
Går det att använda cocosnäring till en jordodling?

Jag lånar denna tråd då jag tycker att det är onödigt att lägga upp en ny tråd för min fråga.

Jag har en gång testat att odla i cocos och köpte då CANNAS cocosnäring till det projektet. Jag orkar inte ta hela historian, men för att göra en lång historia kort så infriades inte mina förväntningar vad gällde att odla i cocos. Detta resulterade i att jag nu har flera cocosnäringar som är oanvända hemma, och jag har inga planer på att inom den närmaste framtiden odla i cocos igen.

Jag håller däremot på att odla i jord, då jag anser att det är ett mer förlåtande medium. Och blomningstiden närmar sig med stormsteg, dock har jag ingen blomningsnäring hemma för tillfället och undrar därför om det finns någon av er andra odlare här inne som har erfarenhet av att använda cocosnäring till jordodling?

Om så är fallet, hur ska man dosera? CANNAS cocosnäring som jag har är uppdelad på 2 olika flaskor (A och B) som man av någon konstig anledning skall använda lika mycket av under hela odlingen, veg som blom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in