2009-08-29, 20:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Har endast sett en liten notis om detta i en bok från 1950-talet.

Den 7 maj 1929 flydde fru Selma Andersson i Sövde från en våldtäktsman. Troligtvis hämnades denne på fru Andersson, genom att kasta ner hennes fyra (4) månader gamla pojke i gårdsbrunnen.

Dock är brott av utomstående inte helt styrkt.

Är det någon som har hört talats om detta gamla fall? Skulle vara intressant med mera information, men det är väl inte så lätt att få fram?
Citera
2024-06-25, 14:49
Medlem
Nils Börje Lennart, född 3 januari 1929.
I död- och begravningsboken för Sövde står följande noterat som dödsorsak: "Mord. Dränkt i en brunn av en luffare."

Jag har inte möjlighet att besöka biblioteket men det lilla jag kan se på tidningar.kb.se är följande:

"Sinnessjuk nidings dåd i Sövde."
".... om den för mordet i Mauritztorp i Sövde efterspanade kriminaldåren Oskar Svensson..."
"Svensson är oskyldig till Sövde-mordet."

Skulle vara intressant att veta om mordet blev uppklarat.
Citera
2024-06-27, 00:16
Medlem
Vem var denne Oskar Svensson?
Har svårt att tro att detta var hans första och enda brott. Om man gör sig skyldig till våldtäktsförsök och dessutom tar en 4 månader gammal baby och kastar ner i en brunn borde man ju ha fler saker på sitt samvete? Stackars kvinna som råkade ut för denna sjuka man!
Citera
2024-06-27, 14:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förblev troligtvis ouppklarat.

Citat:
Ursprungligen postat av Amelia-
Nils Börje Lennart, född 3 januari 1929.
I död- och begravningsboken för Sövde står följande noterat som dödsorsak: "Mord. Dränkt i en brunn av en luffare."

Jag har inte möjlighet att besöka biblioteket men det lilla jag kan se på tidningar.kb.se är följande:

"Sinnessjuk nidings dåd i Sövde."
".... om den för mordet i Mauritztorp i Sövde efterspanade kriminaldåren Oskar Svensson..."
"Svensson är oskyldig till Sövde-mordet."

Skulle vara intressant att veta om mordet blev uppklarat.

Intressant det du har fått fram.

Här verkar det som om Svensson skulle ha varit oskyldig till Sövde-mordet? Nu skulle detta mord inte ha varit styrkt att det var någon utomstående. Utan att jag vet så tror jag att fallet förblev ouppklarat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in