2009-08-29, 14:00
Medlem
demonmormors avatar
Har, ett par år nu, haft problem med benvärk och jag börjar undra vadfan det är.
Oftast är det runt knäskålarna det gör ont, men nu har det även börjat yttra i sig i höfter, lårben och smalben. Det känns som växtvärk, men jag slutade växa för många år sen och jag är jävligt lång redan, så det har jag uteslutit.
Vi har reumatism i familjen, och den yttrar sig tidigt (min far fick sin diagnos när han var 30, jag är 25) Men om det är något reumatiskt så brukar det väl ändå inte göra ont i själva benen?

Oftast blir smärtan värre då jag suttit ett tag, säg, mer än en halvtimme. Så längre bilfärder, biobesök etc kan bli rätt plågsamma. Tankar om vad det kan vara och ska jag behöva dra mig till en läkare med detta? Mkt tacksam för svar.
Citera
2009-08-29, 14:10
Medlem
BTGRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demonmormor
Har, ett par år nu, haft problem med benvärk och jag börjar undra vadfan det är.
Oftast är det runt knäskålarna det gör ont, men nu har det även börjat yttra i sig i höfter, lårben och smalben. Det känns som växtvärk, men jag slutade växa för många år sen och jag är jävligt lång redan, så det har jag uteslutit.
Vi har reumatism i familjen, och den yttrar sig tidigt (min far fick sin diagnos när han var 30, jag är 25) Men om det är något reumatiskt så brukar det väl ändå inte göra ont i själva benen?

Oftast blir smärtan värre då jag suttit ett tag, säg, mer än en halvtimme. Så längre bilfärder, biobesök etc kan bli rätt plågsamma. Tankar om vad det kan vara och ska jag behöva dra mig till en läkare med detta? Mkt tacksam för svar.

Det låter som att du bör söka hjälp hos en läkare, har en familjemedlem som har liknande problem. Om läkaren kan diagnostisera problemet så finns det mediciner som du kan ta.

Annars kan du testa spikmatta; det du då gör att du lägger dig på rygg i sittande ställning och har tyngden på spikmattan där du har ont. Spikmattan gör att blodet i det området rinner snabbare. Det räcker med 15 min/dag. Det kan hjälpa, och det kan göra att du har mindre ont.

Spikmattor kan man köpa i hälsobutiker.
Citera
2009-08-30, 00:29
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BTGR
Det låter som att du bör söka hjälp hos en läkare, har en familjemedlem som har liknande problem. Om läkaren kan diagnostisera problemet så finns det mediciner som du kan ta.

Annars kan du testa spikmatta; det du då gör att du lägger dig på rygg i sittande ställning och har tyngden på spikmattan där du har ont. Spikmattan gör att blodet i det området rinner snabbare. Det räcker med 15 min/dag. Det kan hjälpa, och det kan göra att du har mindre ont.

Spikmattor kan man köpa i hälsobutiker.

Fan, hade ju hoppats att man skulle slippa läkare (och förhoppningsvis mediciner) men den där spikmattan låter iaf värd att testas. Kan jag lösa detta på egen hand så föredras ju det, såklart. Vad har din familjemedlem för diagnos? Är det något artros-igt?
Citera
2009-08-30, 00:48
Medlem
prudenss avatar
Man kan få ont i benen om man har järnbrist - kan vara något så "enkelt" som det. Behöver ju inte måla fan på väggen i första taget
Citera
2009-08-30, 01:06
Medlem
demonmormors avatar
Järnbrist kan säkert vara ett alternativ, men om smärtan är såpass ihållande och konstant, och har dessutom hållit i sig i flera år? Klart man blir orolig då, liksom. Jag är ju ingen pensionär direkt. Inte heller inaktiv, promenerar åtminstone 2 timmar dagligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in