2009-08-28, 14:07
Medlem
Jag har last på ekonomiforumen ett par veckor nu och har funderat over en attityd jag sett. Jag har 2 exempel:

* Någon skriver: "jag har fått tillgång till ca 500k, vad borde jag gora"
* Det var en diskussion om folk som ager over 5 miljoner kr.

I båda fallen fick TS svar av typen "det dar ar inte sarskilt mycket pengar".

Vad vill man saga med det? Vill man beratta att man sjalv har mer pengar? Eller att TS inte forstår pengars varde?

Jag anvander t.ex foljande jamforelser for att forstå summorna 500k och 5miljoner sjalv:

* En korv med brod kostar ca 15 kr
* En ny bil ca 200k
* 5% årlig avkastning på 5 miljoner ar ca 250k (man måste skatta på detta)
* Det kostar 200-250k att leva ett år, med ganska normalt levnadssatt

Dessa relationer kan val alla manniskor gora?

Med andra ord, man ar inte ekonomiskt oberoende med 500k men man kan kopa en skapligt bil. Med 5 miljoner ar man inte långt ifrån ekonomiskt oberoende daremot.

Så min egen tolkning ar då att de som svarar på detta satt vill påpeka att de sjalva har tillgång till mer pengar, eller att man ska tro det. Vilket ar meningslos info i sammanhanget, det var inte det TS frågade om.
Citera
2009-08-28, 15:48
Medlem
Jag tror som du att de bara vill stila sig!

500k är ju inte mycket om man jämför med USA's BNP t.ex men som du säger FÅR man rätt mycket för pengarna ändå.
Vann man de pengarna så kunde man t.ex sätta en guldkant på ekonomin genom att ta ut 5000 i månaden utöver lönen under ganska lång tid eller göra ganska många resor mm!

Dessutom är det väl inte självklart att de 500k det frågas om är den enda tillgången den frågande har?

Svar av den typen h*n får tillför ju inget alls och de kunde lika gärna ge fan i att skriva imho!
Citera
2009-08-28, 17:17
Medlem
Just 500k skulle jag faktiskt inte säga är särskilt mycket pengar. Även om det såklart är en betydande summa för de flesta. Men det förändrar inte folks liv gigantiskt mycket.
5 miljoner däremot är en rejäl summa.

Tror som tidigare skribenter att folk vill hävda sig och ge sken av att dem har otroligt mycket pengar. Ganska löjligt och omoget att skriva sånt tycker jag.
Citera
2009-08-28, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Just 500k skulle jag faktiskt inte säga är särskilt mycket pengar. Även om det såklart är en betydande summa för de flesta. Men det förändrar inte folks liv gigantiskt mycket.
5 miljoner däremot är en rejäl summa.

Tror som tidigare skribenter att folk vill hävda sig och ge sken av att dem har otroligt mycket pengar. Ganska löjligt och omoget att skriva sånt tycker jag.

OK det var bra sagt, då kanske jag kommer närmare ett försök på definition.

"Mycket pengar" = "förändrar ens liv mycket".

För de flesta av oss förändrar 500k inte livet så mkt (man kan köpa 2 helt ok bilar t.ex), men Roman Abramovich, som torkar sig i arslet med dessa pengar dagligen, skulle inte alls tycka det var mycket pengar, för det skulle bara ge hjonom ett extra toabesök.
För en uteliggare däremot, skulle det ses som väldigt mycket pengar.

Och hittills i tråden är vi överens om att skriver man "X är inte mkt pengar" försöker man skryta
Citera
2009-08-28, 23:48
Bannlyst
How much is enought?

Kanske lite OFF TOPIC , men vill bara informera:

5 milj är inte heller mkt pengar. Visst det kan ändra ditt liv dramatisk men bara till det sämre om du inte kan handskas med pengar. Säg du vinner 5 milj , betalar ingen skatt på det. Vad gör man när man vinner "så mkt pengar". Man festar, sen tar semester o åker runt, men framför allt man kanske köper en lägenhet i nån av de större städer i Sverige, en 2-3:a går väl på 2-4 milj. En villa kostar lite mindre än 3 milj. När du köpt bostad så skaffar man ju klart en bil o då ska det vara riktig nice bil, eller kanske en vanlig Svensson bil som man kan ta till jobbet o till affären, men man vill oxå köpa en sånt där lite lyx bil som man kan flasha på stan o ragga på brudar. O då plötslig 5 milj är borta. Man har en stor villa/lgh o 2 fina bilar som man inte har råd att behålla. Det handlar inte om siffran dvx X antal milj, utan hur du handskas med dem/pengar Man kan lätt bräna 1 milj på en kväll.

Som sagt det kvittar hur många antal milj/miljarder du har, man kan lätt bli av med dem o då har man inte ändrat sitt liv mkt.
Citera
2009-08-28, 23:51
Medlem
revodnebs avatar
Det är mycket pengar

Med tanke på att höjningen av insättningsgarantin från 250 till 500 000 kr. endast berörde ett par hundra tusen personer i sverige - så är det mycket pengar!

http://www.e24.se/pengar24/dinekonom...kel_893607.e24

I alla fall i sverige...
Citera
2009-08-28, 23:53
Medlem
stillsams avatar
Antingen försöker man skryta, eller så lägger olika personer olika värderingar i vad som är mycket. Eller snarare använder olika infallsvinklar.

Skulle jag få en kasse med 500k, visst fan är det mycket pengar. Men å andra sidan är det inte speciellt mycket pengar om man tänker 500k, det får jag inte ens en lägenhet för och än mindre en villa.
Citera
2009-08-29, 23:39
Medlem
EddieShredders avatar
allt styrs i dag av dina boendekostnader, väljer du att bo i en lägenhet i ngn håla i fem år med ett "välbetalt jobb" så är du snart uppe bra sparpengar på kontot, ex: du snittar 20 netto, hyr en 2a med sambo i Norrland så är du uppe i miljonen snart. Värt? Njet, om du frågar mig
Citera
2009-08-29, 23:49
Moderator
impieteers avatar
Det är bara ett sätt att skryta, utan att bli avslöjad med att skryta och utan att behöva bli avslöjad som en person som inte alls är så rik som man vill framstå. Det är jättevanligt att säga "Husen är jättebilliga i X, de kostar bara 10 miljoner!" eller något liknande.

Ett riskpucko i den genren är till exempel min moderatorkollega cst som i den här tråden argumenterar högljutt för att 50 miljoner absolut inte är speciellt mycket pengar, något som fick alla att bli oerhört imponerade av honom, ett par ville t o m ta på honom, hur det slutade vet jag dock ej...
https://www.flashback.org/showthrea...2#post16780592
Senast redigerad av impieteer 2009-08-29 kl. 23:52.
Citera
2009-08-29, 23:51
Medlem
Balthazaer-s avatar
Beror väl på sammanhanget:

"Jag hittade 20 000 på gatan" - Mycket pengar

"Jag har sparat i två år och har nu 20 000 på sparkontot" - Inte mycket pengar

"Jag ärvde 300 000" - Inte mycket pengar

"Jag vann 300 000 på bingolotto" - Mycket pengar

"Jag ska köpa tv för 50 000" - Mycket pengar

"Jag ska satsa 50 000 i aktier" - Inte mycket pengar
Citera
2009-08-30, 00:20
Medlem
500 000 för mig skulle betyda ganska mycket, inte för att det är mycket pengar utan för att det skulle lösa en hel del av mitt bostadslån. Och skulle jag bli av me det skulle jag lätt kunna spara ihop miljonen bara man satte manken till.,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in