2009-08-28, 11:13
Medlem
När jag kom tillbaka från min träning så hade jag fått en bot!
Jag brukar ALLTID parkera där, och aldrig fått något. Nu undrar jag om det är jag som har fel. Jag har alltid trott att man får parkera där, frågade min far också. Han tyckte det lät skumt.

Så jag kollade upp vad exakt det var det jag hade gjort fel enligt p-vakten.
"53 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1. på eller inom ett avstånd av tio meter före ett övergångsställe eller en cykelöverfart,
2. i en vägkorsning eller inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant,"

Hur ska jag tolka det?

ps. är det verkligen 900:- böter för något så "basic". Jag står inte ivägen för någon eller hindrar sikten för någon, verkar sjukt!

Kolla bilden! (jag har ritat in hur jag stod)http://farm4.static.flickr.com/3528/3864607632_4d00a85e64_b.jpg
Citera
2009-08-28, 11:29
Medlem
Bucephaluss avatar
Ledsen, men det ser ut som ett klockrent fall av "närmare än tio meter från korsning.

Tänk dig en fyrkant mitt i T-korsningen - stor som bredden på de två gatorna. Innan den stannar man för att lämna företräde om det är påkallat. Senda skall det vara rent från parkerade bilar TIO METER åt varje håll, från denna fyrkant.

Din bil ser ut att stå mindre än en meter från en sådan tänkt fyrkant. Sorry...

900? För jä-ligt.
Citera
2009-08-28, 11:32
Medlem
Shoffens avatar
Precis som det står i lagtexten.

Du får inte parkera närmare än 10 meter ifrån en korsande vägbana.
På det sättet du har ritat räknas ej. Ska vara framåt eller bakåt räknat ifrån din bil. Så du står egentligen mitt i korsningen.
Citera
2009-08-28, 11:54
Medlem
Psykosams avatar
en av få jag sett som förtjänar en bot hah
Citera
2009-08-28, 12:07
Medlem
Dunhams avatar
Tyvärr har du förtjänat en bot. Sorry!

Det är tio meter åt vardera håll från korsande vägbanans "hörnen", på båda sidor gatan. Det är sock sällan som Penissarna är så noggranna. Om de vore nitiska skulle de kunna bötfälla folk/bilar i varje korsning.
Citera
2009-08-28, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av four1
När jag kom tillbaka från min träning så hade jag fått en bot!
Jag brukar ALLTID parkera där, och aldrig fått något. Nu undrar jag om det är jag som har fel. Jag har alltid trott att man får parkera där, frågade min far också. Han tyckte det lät skumt.

Så jag kollade upp vad exakt det var det jag hade gjort fel enligt p-vakten.
"53 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1. på eller inom ett avstånd av tio meter före ett övergångsställe eller en cykelöverfart,
2. i en vägkorsning eller inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant,"

Hur ska jag tolka det?

ps. är det verkligen 900:- böter för något så "basic". Jag står inte ivägen för någon eller hindrar sikten för någon, verkar sjukt!

Kolla bilden! (jag har ritat in hur jag stod)http://farm4.static.flickr.com/3528/3864607632_4d00a85e64_b.jpg

Vilken del av lagtexten var svår att tolka? Det råder STANNANDE-förbud i korsningar, och tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant.

[IMG]http://img19.imageshack.us/img19/5103/korsning.th.jpg[/IMG]

Tog mig friheten att markera det område som är olagligt att stanna i i korsningen. Någon kommentar. Sen kan man ju faktiskt med fog säga att du står _I_ korsningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in