Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-27, 20:25
Medlem
Strifers avatar
Hej!

Jag tänkte att min nästa dator skulle ha ett 64 bit os av typen windows xp eftersom jag hatar vista och windows 7.

För ett 64 system stödjer upp till 16 gig ram och man kan även få direct x 10 till windows xp. säg till om jag är helt ute och cyklar..

När jag bygger min dator så antar jag att det är en 64bits processor jag ska ha va? hade tänkt mig denna: "Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950".

Utöver detta finns det något mer jag bör tänka på?
Citera
2009-08-27, 20:34
Medlem
Mandss avatar
xp stödjer inte dx10 men man ska tydligen kunna fixa de
http://www.google.se/search?q=dx10+on+xp&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-GBfficial&client=firefox-a
tror inte det finns speciella cpu för 64bit
Senast redigerad av Mands 2009-08-27 kl. 20:36.
Citera
2009-08-27, 22:59
Medlem
Strifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mands
xp stödjer inte dx10 men man ska tydligen kunna fixa de
http://www.google.se/search?q=dx10+on+xp&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-GBfficial&client=firefox-a

ok ja jag googla på det och det verka som det fanns någon patch eller nått liknande.

är du säker på att det inte är speciella cpu då? läste detta under specifikationer på i7 processorn; "Intel 64 Technology".
Citera
2009-08-27, 23:14
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mands
Jo, man måste ha en 64-bitars processor för att kunna köra 64-bitars OS. Men de flesta moderna processorer stödjer 64-bitar, så det är inget problem.
Citera
2009-08-28, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strifer
"Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950".

Utöver detta finns det något mer jag bör tänka på?
xp stödjer bara 2 proccesorer så vista lr windows 7 om du nu villa ha en quad om du nu inte vill ha tex linux lr nått
Citera
2009-08-28, 09:06
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HUGG
xp stödjer bara 2 proccesorer så vista lr windows 7 om du nu villa ha en quad om du nu inte vill ha tex linux lr nått
Core != Processorer.
Du kan köra Quad i XP.

Sedan är XP 64 inte något vidare bra, dåligt med drivrutiner, men det kommer du nog märka.

Skaffa Windows 7 x64, och lär dig använda det, det är inte svårt.
Allt som fungerar i XP fungerar i Vista/7, har aldrig haft något problem.

Alla som klagar på Windows 7 är BDU.
Citera
2009-08-28, 10:26
Medlem
Strifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Core != Processorer.
Du kan köra Quad i XP.

Sedan är XP 64 inte något vidare bra, dåligt med drivrutiner, men det kommer du nog märka.

Skaffa Windows 7 x64, och lär dig använda det, det är inte svårt.
Allt som fungerar i XP fungerar i Vista/7, har aldrig haft något problem.

Alla som klagar på Windows 7 är BDU.

okej, hmm saken är att jag gillar xp skarpt. Det är enkelt och fungerar, precis som jag vill ha det. Det är jobbigt med dom senare systemen där allt ska va så jäkla användarvänligt:P Det känns som man har mer koll i xp, mer koll och mer kontroll.

Aja det kan ju va värt ett försök med xp 64 går det åt hell så får jag lära mig 7an ja.

BDU.. Vad nu det betyder. Är säkert inte nått fel på 7an bara att jag inte prövat det så mycket, ett par gånger bara och det liknar ju vista väldigt mycket utseendemässigt så jag blev skrajj. :P

En fråga till dig som vet; Var/hur i vista/7an hittar man de förbannade "arkiv, redigera, visa....."!?
Citera
2009-08-28, 10:45
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strifer
BDU.. Vad nu det betyder. Är säkert inte nått fel på 7an bara att jag inte prövat det så mycket, ett par gånger bara och det liknar ju vista väldigt mycket utseendemässigt så jag blev skrajj. :P

En fråga till dig som vet; Var/hur i vista/7an hittar man de förbannade "arkiv, redigera, visa....."!?

BDU = Brain Dead User, skit bakom spakarna helt enkelt.

Tryck ned Alt-knappen så får du fram menyn, smidigt (Du kan även ställa in att den alltid skall visas, exakt som XP), återigen BDU.
Organize > Layout > Menu bar.
Citera
2009-08-28, 11:52
Medlem
Strifers avatar
Citat:
BDU = Brain Dead User, skit bakom spakarna helt enkelt.

Tryck ned Alt-knappen så får du fram menyn, smidigt (Du kan även ställa in att den alltid skall visas, exakt som XP), återigen BDU.
Organize > Layout > Menu bar.

Återigen, som jag sa så har jag inte använt windows7 mer än ett par gånger. Tack för tipset men du kan skippa bdu nästa gång, finns ingen anledning att hålla på sådär.
Citera
2009-08-28, 13:14
Medlem
Andreasvbs avatar
Menar bara folk som klagar på Vista/7 som tror man inte kan göra saker man kan göra i XP utan att ta reda på mer än att bara säga att det suger.
Inte menat till dig.
Citera
2009-08-28, 15:52
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Menar bara folk som klagar på Vista/7 som tror man inte kan göra saker man kan göra i XP utan att ta reda på mer än att bara säga att det suger.
Inte menat till dig.

Det är tyvärr ett ganska vanligt fenomen, folk dissar å klagar på vista och win7 för att det är nytt och "de har hört...", inte att de har bildat sig en egen uppfattning, inte heller tagit reda på varför vissa saker sker som de gör (t.ex. UAC).

Jag brukar avverka dem som troll så slipper jag bli deprimerat på människor i allmänhet.
Citera
2009-08-28, 16:31
Medlem
mamafiaboys avatar
DirectX 10 på Xp är bara ett hemma kok, inget officiellt och fungerar åt helvete.

Windows XP x64 är likadant värdelöst drivrutins stöd, slött, segt.

De felsta som gnäller på Vista och nu Win7 verkar inte ha något riktigt konkret att gå efter oftast får man höra att Vista/win7 snor mycket mer RAM än vad XP gjorde men det är inte sant de kan ju börja med läsa på vad SuperFetch är.

http://www.microsoft.com/windows/windows-vista/features/superfetch.aspx

Att påstå at tman får bättre prestanda i spel med XP vs Vista/Win7 är så patetiskt, det kunde inte vara mer felaktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in