2010-09-30, 22:27
Medlem
skrytts avatar
Hej!

Imorgon ska jag antagligen byta bort min HTC Legend mot en N900 med en snubbe jag hitta på blocket.

Min fråga: Är det ett "bra" byte eller ska man hålla sig fast vid sin Android lur?
är jävligt less på alla "telefonen låter som en pistol" apps och liknande, men det finns ju även saker som är bra i android market också.

snubben ville ha 3000kr för N900 och en legend är väl i lite högre prisklass egentligen.
Citera
2010-09-30, 23:25
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrytt
Hej!

Imorgon ska jag antagligen byta bort min HTC Legend mot en N900 med en snubbe jag hitta på blocket.

Min fråga: Är det ett "bra" byte eller ska man hålla sig fast vid sin Android lur?
är jävligt less på alla "telefonen låter som en pistol" apps och liknande, men det finns ju även saker som är bra i android market också.

snubben ville ha 3000kr för N900 och en legend är väl i lite högre prisklass egentligen.

Beror väl på villken typ av person du är, kan du shellscripting eller liknande kan du göra villka appar du vill med ett par rader kod. Om du däremot är en vanlig svensson som inte är teknisk i huvetaget så rekommenderar jag Android då det är mer polerat för end-users.

Se N900 som en linuxbox och Android som en smartphone, är det en telefon eller dator du vill ha i fickan? N900 har ganska basiska funktioner för sms / samtal då Maemo skapades för internettables.
Citera
2010-09-30, 23:34
Medlem
skrytts avatar
Jag har börjat försöka lära mig skriva olika scripts och annat spännande, för jag har precis kört in Ubuntu på min hemdator.

Min htc börjar kännas allmänt tråkig känns som en leksak för barn eller nå men det är iof en rätt bra telefon annars.

men det jag mest undrar över är om att byta rakt av är en bra affär eller dålig?

jag menar hur kommer legend att hålla i sig om ett år framöver jämfört med n900?
verkar som android 2.2 inte kommer till den också vidare.
kommer n900 få forsatta uppdateringar eller är det "svårt" att installera nytt OS i n900?
Citera
2010-10-01, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrytt
kommer n900 få forsatta uppdateringar eller är det "svårt" att installera nytt OS i n900?
Det kommer inga fler versioner av Maemo, men Meego finns runt hörnet. Vad gäller svårighetsgrad för att installera nya OS så är det väldigt simpelt och man kan köra flera samtidigt, jag dualbootar mellan maemo och NITdroid(Android) just nu.
Citera
2010-10-01, 23:18
Medlem
tfvbhy9,82s avatar
Alltså, jag börjar seriöst tröttna på batteritiden på min n900 nu. Är man hemifrån utan laddare hela dagen räcker det ju inte. Känns inte speciellt mobilt. Nu är väl visserligen detta mer en dator, men ändå.

En skärmdump på batteriförbrukningen: http://img85.imageshack.us/i/screenshot2010100122583.png/
Blir ju brantare än en svart puckelpist när man surfar/telefonerar.

Enda widgetsen som jag har igång är datamätare, ip-adress, recaller som spelar in samtal och typ 10 genvägar. Har inget minne att det var såhär illa i början. Håller ju rätt bra om man inte gör nåt med mobilen. Men nu är det som att man får spara sig lite och verkligen veta vad man ska göra så man inte dränerar det fullständigt. Lite som att surfa med modem, in och gör det man skall och sen fort ut.

Batteriet kanske börjar bli kass? Jag har alltid laddat när det varit 10-20% kvar eller nåt.
Citera
2010-10-02, 01:58
Medlem
Har du klockat eller installerat power-kernel, jag märkte skillnad på flera timmars förbättrad batteritid samtidigt som den blev snabbare.
Citera
2010-10-04, 19:57
Medlem
guldkorns avatar
Har haft min N900 i två-tre veckor nu. Är helt ok nöjd även om jag, som är tämligen ointresserad av datorer och teknik, troligen aldrig fullt ut kommer att kunna uppskatta alla dess funktioner. Däremot stör jag mig som fan på tre buggar (?) som jag inte lyckas få ordning på, alla tips från övriga uppskattas.

1. Internetkopplingen bryts titt som tätt och telefonen kopplar istället upp mot "MMS" med resultat att jag tappar anslutningen till nätet och därmed mail samt webb.
2. Stänger jag av telefonen försvinner en del av alla dessa widgets som ligger sparade på skrivbordet.
3. Har installerat "FM Radio" men den funkar sådär. Förutom att den i sig själv är en tämligen halvkass funktion (varför kan man ex inte söka manuellt på en radiostation med hjälp av nummertangenterna?) så slutar den att fungera om det kommer ett inkommande samtal. Tidigare Nokia telefoner jag haft så har radion gått igång så fort man avslutat samtalet, men inte här. Nu blir jag istället tvungen att starta om radion för att den ska gå igång igen och inte ens då funkar det alla gånger.

/G
Citera
2010-10-20, 17:09
Medlem
MatMammas avatar
En intressant grej som jag kom på när jag var på väg hem från jobbet. Finns de möjlighet att koda så att bilxten kan agera som stroboskop? Kommer att vara sjukt batteridödande, men kul som fan. Stroboskop är en sån där lampa som blixtrar fort som fan.
Citera
2010-10-20, 19:31
Medlem
Flytarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MatMamma
En intressant grej som jag kom på när jag var på väg hem från jobbet. Finns de möjlighet att koda så att bilxten kan agera som stroboskop? Kommer att vara sjukt batteridödande, men kul som fan. Stroboskop är en sån där lampa som blixtrar fort som fan.

http://forums.internettablettalk.com/showthread.php?p=779077
Citera
2010-10-21, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tfvbhy9,82
Alltså, jag börjar seriöst tröttna på batteritiden på min n900 nu. Är man hemifrån utan laddare hela dagen räcker det ju inte. Känns inte speciellt mobilt. Nu är väl visserligen detta mer en dator, men ändå.

En skärmdump på batteriförbrukningen: http://img85.imageshack.us/i/screenshot2010100122583.png/
Blir ju brantare än en svart puckelpist när man surfar/telefonerar.

Enda widgetsen som jag har igång är datamätare, ip-adress, recaller som spelar in samtal och typ 10 genvägar. Har inget minne att det var såhär illa i början. Håller ju rätt bra om man inte gör nåt med mobilen. Men nu är det som att man får spara sig lite och verkligen veta vad man ska göra så man inte dränerar det fullständigt. Lite som att surfa med modem, in och gör det man skall och sen fort ut.

Batteriet kanske börjar bli kass? Jag har alltid laddat när det varit 10-20% kvar eller nåt.

Det finns ju större batteri till den. Fast då måste man väl köpa/byta till ett nytt bakskal. Har inte själv en n900 men en bekant klagade på batteritiden. Comme ca:

http://www.mugen-power-batteries.com/nokia/nokia-n900/mugen-power-nokia-n900-2400mah-extended-replacement-battery-with-battery-door.html
Citera
2010-10-21, 17:54
Medlem
tfvbhy9,82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Det finns ju större batteri till den. Fast då måste man väl köpa/byta till ett nytt bakskal. Har inte själv en n900 men en bekant klagade på batteritiden. Comme ca:

http://www.mugen-power-batteries.com/nokia/nokia-n900/mugen-power-nokia-n900-2400mah-extended-replacement-battery-with-battery-door.html

Då kan man ju lika gärna köpa en ryggsäck och ha ett bilbatteri där i. Kommer ju få träningsvärk av att hålla den mot örat.

Nä. Jag löser det nog med att köpa en annan telefon istället så småningom. Lättast så.
Citera
2010-10-22, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tfvbhy9,82
Då kan man ju lika gärna köpa en ryggsäck och ha ett bilbatteri där i. Kommer ju få träningsvärk av att hålla den mot örat.

Nä. Jag löser det nog med att köpa en annan telefon istället så småningom. Lättast så.

Tjaa, telefonen är i mina ögon en liten minibärbar dator. Så man kan inte göra den hur liten som helst (utan att användarvänligheten lider). Endast att ringa med är den onödigt dyr, stor och komplicerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in