2012-02-13, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Definitivt inte. Det är som vilken business som helst så länge man sköter det schysst.
Ja, eller hur. Och hade det inte funnit så många fula fiskar därute som luras och bedrar, så hade de aldrig vänt sig efter hjälp. Inte sällan som det t.om är gamla kompisar som hamnat i trubbel.

Många knegare som kämpar som fan för att få det att gå ihop, sedan kommer det någon jävel och vägrar betala med massa helt sanslöst ohållbara argument. Många inom bygg och hantverkarsvängen sätter sådant i system, de börjar klaga strax innan jobbet är klart och hittar på att det inte alls var sagt att det skulle vara si eller så, där och där. Sedan vägrar de betala, trots att allt gått rätt till. De är inte rädda för att ta en vända i rätten, och den som utfört jobbet har oftast inte tid eller ork att tjafsa i rätten, livet måste gå vidare. Sådana är jag glad att kunna hjälpa.

De som sätter detta i system lurar 10, 8 ger upp och går vidare, medan 2 biter ifrån med assistans. Då betalar dem, för de vann ju ändå de andra 8. För jävligt.
Senast redigerad av xtroverto 2012-02-13 kl. 03:13.
Citera
2012-02-13, 04:35
Medlem
bajenvraks avatar
Tanken var ju först att låta diskussionen bero och med det låta fakta tala för sig självt. Nu fick jag ändå ett pm ifrån någon som ville jag skulle förtydliga mig i frågan kring status och ink. Då kan jag lika gärna göra det här och samtidigt kanske det rättar ut vissa frågetecken samt förtydligar hur fel vissa påståenden som kommit upp är. Ursprunget till det hela var inte ens en diskussion mellan mig och en annan användare men så la sig en tredje part i och med dennes bristande kunskapsbas och aktivt ordbajsande i alla trådar är det förståeligt att en del hamnat i luften utan något genomtömmande svar. Till er som redan har bilden klar för er ber jag om ursäkt, skall även försöka att inte ordbajsa mer än nödvändigt i mitt svar men känner att det är bättre att vara övertydlig vilket ger mindre svängrum åt en viss jöns som på senare tid åter igen börjat parasitera denna forumdel.

Om forumet kan liknas vid en djungel, så är alla skribenterna Kalle Anka, ja ni minns säkert alla den störiga fågeln som stör Kalle Ankas fotografiska expedition, det är nog det närmsta användare xtro vi kan komma i detta sammanhang.

Vad jag och denne användare främst diskuterade innan fågeln la sig i var ifall man kunde behålla sina gaddar efter det att man har lämnat en klubb. Detta var vi nog båda ganska överens om men vi har båda bevittnat två olika ord och allt detta handlar om medlemmar som av olika skäl valt att lämna sin klubb och räknas därför som ute (out) i gs (good standing). Det mest centrala här är två saker, status och tatuering (ink) när en medlem inte längre är medlem i en viss klubb.

Den engelska terminologin spelar ju även in och det blir mer logiskt om man använder dessa termer. – - What happend with John? -John is out in good standing, meaning that he has left the club and his standing with us are good. Frågar vi då John vad som hände kommer denne att svara, - I am out of the club, I left in good standnings. En del klubbar begär vid gs uträde att datum skall inkas in även liksom det ut, ni med lite engelskakunskaper vad blir det…? In råder det väl ingen tvekan om, så in vid ena datumet då, och dess motsats, ja bingo det blir i detta fall out. In and Out . Talar vi om en tredje person på engelska i detta sammanhang blir det enbart, - Thats John overthere and he is out with us in good standings. Ja för hade han varit ute i Bad Standings (bs) ja då hade inget sett honom. Lämnar jag klubben (gs) finns det två saker jag gör direkt, ”turn in my colours (allt med loggan på dvs) and ink out my tattoos. Vad som skall inkas under varje gadd i när en medlem går out gs verkar ju variera. Det är ju helt naturligt för mig då jag trots allt är den som bär gadden att skriva något i stil med ”I left in GS datum, man skriver i jag form. I jag form blir det helt fel om jag skall skriva out, men för att andra skall förstå varför jag har min gadd kvar blir det mer logiskt med out även på min egen gadd. Antingen är du inne med klubben, eller så är du ute med klubben och det finns två ”utvägar”, vare sig mer eller mindre; ut bad el ut good.

Att påstå att begreppen gs och bs är förlegade är bara korkat, de är huggna i sten och allra högsta grad aktuella, bara att skita i vad en liten fågel viskar i ditt öra. Har du gadden kvar är din status gs oavsett vilka ord som står under om det är out eller left el bara gs eller att man skriver ut hela ordet. Hoppas alla fattat bara vad som inte skrivs ut är anledning som kvittrande lät ett par dagar tillbaka Datum status (god då, bad är ett annat kapitel). Out som Out, just det ordet spelar ingen roll, det är den statusen som kommer till i varje fall som räknas. Är du out bs ja då är det ”turn in your colours and cover up your ink (or the club will do it for you). I vanliga fall när man åker ut på detta sätt brukar den förra medlemmen ges ett par dagar att täcka över alla gaddar som relaterar till klubben. Man kommer och kollar denne en sista gång så att det är gjort sen finns personen ifråga inte mer för klubben. Åker du ut bs så är du givetvis out in bad standing när man talar om dig men inget som hör till vanligheterna att det gaddas in. Tatueringen skall täckas över och sen försvinn, det är allt. I regel brukar man inte skriva något under, för det skall inte finnas något att härleda till, ut ifrån vad? Personen finns ju inte mer. Individen som är out bs får vanligtvis en chans att fixa det själv, i vissa fall har klubben gjort detta åt honom. Men att en person nu fick datum på samt texten out är ytterst ovanligt och långt ifrån praxis oavsett vad en fågel gafflar om. Man skriver i regel ingenting på en person som har åkt ut bs. Efter gaddarna är bort skiter man i denne.

Så kommer användaren Buzze men ett ganska intressant inlägg i frågan och ytterst relevant även. Var det inte precis så här som hände då med den stora göteborgaren. Gaddar bort plus texten out och datum vilket helt har förvillat vår fågel. Fågeln bygger hela sin verklighet på detta fall, för egen del förbryllar det mig en del. Fattar inte riktigt hur de tänkte när de förutom att täcka över hans gadd även skriver ett stort out över den. Men om han nu skulle ut fanns det inga skäl till att lägga dit vare sig ord eller siffror. Individen skall ju inte finnas mer för klubben och här skapade man coverup med text vilket aldrig kommer att göra så att individens koppling till nämnd klubb försvinner. Precis som du Buzze så förbryllar detta exempel mig, nu finns det väldigt få fall att studera av naturliga skäl. Kanske vart det för dem som gjorde väldigt personligt och orden pricken i:et. Jag vet inte, nåt trendbrott tror jag det är långt ifrån alla fall. Bad standing eller Good standing, the only ways to go.

Så att även fågeln kan få något att kvittra på, att ovan har skett betvivlar nog få på, men enbart målsmans version och medierna som fått komma fram. Finns ju ett fall till som tas up i den första Svensk Maffia boken, ironiskt nog målsägaren ovan förövaren i den i precis samma situation. En medlem som åkt ut bs, finns en bild på den övertäckta gadden dessutom. Nu har jag inte den boken här men kan nästan svära på att det inte fanns någon text vare sig under eller över gadden på den bilden. Någon vänlig skäl kanske kan dubbelkolla? Finns det ingen text ja då är i största grad det som hände ovan ett undantag och långt ifrån någon regel. Är du out good så märks detta både på kroppen samt bland klubben. Out bad allt du hade tas ifrån dig och märken på kroppen suddas ut.
Statusen är solklar, sen hur man närmare sig den inom olika klubbar kan variera, diskussionen har inte handlat om ifall att det skall stå ”left” eller ”out”. Det är inte left/out som spelar någon roll utan följande status och det enbart. För att jag skall leva ett sånär normalt liv efter min klubb tid inkar jag in antingen: IN:29-12-69 OUT:15-02-12, och detta verkar räcka inom en del klubbar. Andra klubbar 15-01-12 out in Good Standing (ingen förkortning). Så vet alla vem jag var samt att jag fortfarande är en stand-up guy. Covered up ink är inget nån direkt går och skyltar med, frågor om det sista man vill ha. Frågor om medlemmar som är out bs är även det sista klubbarna vill höra om.
På den enda covered up gadden jag har sett satt på en kille som gick bs ifrån en ganska stor klubb. Under eller på den fanns där ingen text och det hade nog varit ännu mer förödmjukande för honom om det hade stått något, inget han skulle göra på egen hand och när det egentligen inte ens behövs. Stämmer nog väl med bilden i maffia boken även på ett precis samma fall. Mega fallet fattar jag inte riktigt, bara man inte bygger upp hela verkligheten och alla sanningar och fakta kring detta. Den gs gadd jag bevittnade har nu över 10 på nacken och satt på en kille synlig och väl och där sitter den nog än, minns det som det var igår: datum, Out in Good standing, precis nedanför hans death head på armen.

Jag hoppas nu med denna post ha rett ut det hela så gott det går, ursäkta bäbisnivån. Roligast blir det om man går tillbaka i tråden och följer den intensiva diskussionen mellan mig och fågeln där han för varje svar hävdar något annat på valda delar som kanske inte är det mest centrala i det hela. Jag har med denna post även försökt att sammanfatta även dennes argument. Min egen åsikt finns inte däruppe men kan hända att jag missa något, citera därför inte hela texten, den är förlång enbart du vill jag skall förtydliga.

Fördelen med att studera biker kulturen är att den överlag är ganska statisk, fasta regler principer som står fast i sten. Då inte sagt att man ibland har ruckat på dessa, inte för att skapa nya regler utan man ruckar tills man kan gå tillbaka till de gamla vanliga reglerna igen. Grundreglerna förblir stommen, och alla 1 % följer dessa mer eller mindre, när de inte följer dem så är det för att en dag kunna följa dem på riktigt igen. Nu skrivs detta i HA tråden, men ovan är ganska applicerbart på de flesta 1 % klubbar.

Jag hoppas även med detta inlägg ha satt punkt i frågan, dvs det som kom utav min och Blåbärförlivets lilla obetydliga dividering innan fågeln la sig i. Jag borde ha släppt det direkt men ibland vill man bara sticka små håll i den där lilla ballongen han har med det han kallar kunskaper som enbart hämtat ifrån andra här utifrån påstående på vad andra tillför och skriver i debatten. Be om raka och enkla svar på det han skriver istället så skall ni se hur han istället enbart antingen svarar på annat, kanske något du har sagt eller kommer med personliga påhopp. Något rakt svar om något finns inte, och kanske inte så konstigt för fågeln vet inte så mycket heller om nåt.

Ja det är jag som är vraket – Good boy nearly fucked (GBNF).
Fågeln ligger redan i min fot fast där under hans förra nick och givetvis skall den korrekta betydelsen vara Gone but never forgotten. Ja då slutar vi här, ursäkta alla er som jag enbart slösat er tid, ni är säkert trötta på mig då trots allt tvingas se mitt nick i nästan varje post.

/Xetrovrak
Citera
2012-02-13, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajenvrak
Tanken var ju först att låta diskussionen bero och med det låta fakta tala för sig självt.
/Xetrovrak

Wow du borde bli lärare på högstadiet eller nått ...Skulle aldrig klarat av att ge en sådan lång förklaring på en sådan enkel sak :P

Och nu kommer xtro att svara "det var jo det jag skrev"

De olika orden talar jo för sig själv...man måste vara IQ befriad för att inte förstå dem.

Åter- faktiskt imponerad hur du klarade av att ge en sjuk lång förklaring på något så enkelt :P
Citera
2012-02-13, 09:11
Medlem
bajenvraks avatar
Hade jag nu varit högstadielärare hade oddsen varit stora att gossen ifråga varit en av mina vanliga elever. En som jag på kvarsamtalen med dennes moder skulle beskriva som en drömmare och hon å sin sida som ett barn hon tappat greppet om ty han sitter framför datorn varje natt, beställer lokalritningar över hus med mc klubbar i och till råga på allt försöker även komma in på deras facebook sidor för att lära sig deras initialer som han senare sitter skryter med under nätterna där bakom skärmen. Tack o lov är jag inte hans lärare nej, men det är nog som jag beskriver i dennes fall ändå.

Och du verkar även sett bakom hans sätt att diskutera eller argumentera, det funkar enbart så länge denne kommer med påståenden, om dessa sen är byggda av sanningar framförda av andra så det för den oinvigde framstå som om han verkligen vet vad han talar om. När han pressas försvarar han sig blint och bryr sig inte ens om att tänka på vad han redan har sagt eller ännu värre vad frågan i sig kanske för stunden inte handlar om, lättare då att avfärda med något lite elakt. Och lite mysigt kläcka ur sig något i stil med ”Så då vet vi och nu kan vi (ja dem då som vid något tillfälle bifalligt ngt utav det han har sagt) alla väl andra som verkligen fattar det här gå vidare i diskussionen. Nu skall vi prata riktiga grejer här, oss emellan som verkligen vet vad det handlar om o dessutom är med i gemet."

Min favorit är en natt han och jag i Romanotråden där jag började tröttna på hans självklarheter vad gällde resande och ställde han mot väggen, givetvis kom där initialer på andra, men inget om honom själv. Jag var beredd att gå vidare men fick inget svar, ett tag vart han lite blödig och ville erbjuda mig att jag kunde få hans förlåtelse så vi kunde vara vänner ingen… Läs och beskåda säger jag bara.

Det är bara fakta däruppe ovan, inget av detta har han tillfört något till, men precis som du säger kommer han att ta credd för det, han sover nog nu, vänta och se när han har vaknat för sitt nattpass framför skärmen. Då är jag bortgjort och utskrattad i vanligt mening, precis som förr

Tack för din kritik, tack även för att du orkade läsa skiten, sorry att den vart så lång men hade fanskapet aldrig lagt sig i hade den aldrig varit nödvändig.

/Xetrovrak - Good boy nearly fucked. Ehhh, god pojke nästan knullad, nu är det nog tillfällig dysilexi på ingång även....
Citera
2012-02-13, 12:30
Medlem
MongolJonass avatar
Citat:

Om forumet kan liknas vid en djungel, så är alla skribenterna Kalle Anka, ja ni minns säkert alla den störiga fågeln som stör Kalle Ankas fotografiska expedition, det är nog det närmsta användare xtro vi kan komma i detta sammanhang.

Ala bapp bapp bari bapp bapp bari bapp bapp baria. Så jävla rätt.
Citera
2012-02-13, 13:33
Medlem
Citat:
Out in Good standing och datum under loggan.
Du hade fel. Du kan skriva hur långa inlägg du vill. Inte någon, förutom du, har sagt det pinsamma felet.

Du kan inte få det ogjort med dåliga bortförklaringar och kilometerlånga inlägg.
Citera
2012-02-13, 17:12
Medlem
Citat:
Vad jag och denne användare främst diskuterade innan fågeln la sig i var ifall man kunde behålla sina gaddar efter det att man har lämnat en klubb. Detta var vi nog båda ganska överens om men vi har båda bevittnat två olika ord och allt detta handlar om medlemmar som av olika skäl valt att lämna sin klubb och räknas därför som ute (out) i gs (good standing). Det mest centrala här är två saker, status och tatuering (ink) när en medlem inte längre är medlem i en viss klubb.
OUT i GS finns inte.

Citat:
Den engelska terminologin spelar ju även in och det blir mer logiskt om man använder dessa termer. – - What happend with John? -John is out in good standing, meaning that he has left the club and his standing with us are good. Frågar vi då John vad som hände kommer denne att svara, - I am out of the club i left in good standings.

Försök inte hitta på hur folk skulle svara vid en ev frågan Det kan lika väl svaras så här:

"What happend with John? -John is out, meaning that he has been kicked from the club. Frågar vi då John vad som hände kommer denne att svara, - I am not in the club anymore, I'm out."

Citat:
En del klubbar begär vid gs uträde att datum skall inkas in även liksom det ut, ni med lite engelskakunskaper vad blir det…? In råder det väl ingen tvekan om, så in vid ena datumet då, och dess motsats, ja bingo det blir i detta fall out. In and Out . Talar vi om en tredje person på engelska i detta sammanhang blir det enbart, - Thats John overthere and he is out with us in good standings. Ja för hade han varit ute i Bad Standings (bs) ja då hade inget sett honom. Lämnar jag klubben (gs) finns det två saker jag gör direkt, ”turn in my colours (allt med loggan på dvs) and ink out my tattoos. Vad som skall inkas under varje gadd i när en medlem går out gs verkar ju variera. Det är ju helt naturligt för mig då jag trots allt är den som bär gadden att skriva något i stil med ”I left in GS datum, man skriver i jag form. I jag form blir det helt fel om jag skall skriva out, men för att andra skall förstå varför jag har min gadd kvar blir det mer logiskt med out även på min egen gadd. Antingen är du inne med klubben, eller så är du ute med klubben och det finns två ”utvägar”, vare sig mer eller mindre; ut bad el ut good.

Lägg ner din pinsamt patetiska saga om huer John hade svarat.

Det finns inget OUT i GS. Fatta det nu din tröge jävel. OUT är ett negativt ord. I många sammanhang.

Citat:
Att påstå att begreppen gs och bs är förlegade är bara korkat, de är huggna i sten och allra högsta grad aktuella, bara att skita i vad en liten fågel viskar i ditt öra. Har du gadden kvar är din status gs oavsett vilka ord som står under om det är out eller left el bara gs eller att man skriver ut hela ordet.
Ännu en gång -Det står inte OUT om du lämnade i GS. Alla i GS får besöka klubben, snacka med medlemmar om de syns på stan. Inget av det gäller en med OUT på kroppen.
Citat:
Out som Out, just det ordet spelar ingen roll

Det ordet spelar en jävla roll.Varför tror du Mega fick det?
Citat:
det är den statusen som kommer till i varje fall som räknas.
OUT ÄR EN STATUS.

Citat:
Är du out bs ja då är det ”turn in your colours and cover up your ink (or the club will do it for you). I vanliga fall när man åker ut på detta sätt brukar den förra medlemmen ges ett par dagar att täcka över alla gaddar som relaterar till klubben. Man kommer och kollar denne en sista gång så att det är gjort sen finns personen ifråga inte mer för klubben. Åker du ut bs så är du givetvis out in bad standing när man talar om dig men inget som hör till vanligheterna att det gaddas in. Tatueringen skall täckas över och sen försvinn, det är allt.
OUT är utsparkad, Mega fick sin över gadden. Lägg ner svamlet.

Citat:
Bad standing eller Good standing, the only ways to go.
Fel.

Citat:
men kan nästan svära på det
Jaså, du kan nästan svära på det. Nästan
Citat:
Är du out good så märks detta både på kroppen samt bland klubben.
Finns inget som heter OUT good. Hur lång tid ska det ta för dig att förstå detta?

Citat:
diskussionen har inte handlat om ifall att det skall stå ”left” eller ”out”.

Nu ljuger du igen. Det vart du som skrev GS och OUT i samma inlägg, inlägget därefter ifrågasatte Blue det, och sedan var diskussionen igång.

Citat:
Det är inte left/out som spelar någon roll utan följande status
Men din smarting -OUT och left är statusar.

Citat:
minns det som det var igår: datum, Out in Good standing, precis nedanför hans death head på armen.
Innan var du nästan säker och nu minns du det som det var igår

Ännu en gång - OUT och GS är varandras motsatser. Du läste väl vad Wurzten skrev?
Senast redigerad av xtroverto 2012-02-13 kl. 17:18.
Citera
2012-02-13, 18:18
Bannlyst
Någon som vet något om Karlstad Avd?
Hört rykten om att det inte är så god stämning där? Nån som vet vem som är Pres och så vidare där?
Citera
2012-02-13, 18:44
Medlem
bajenvraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wurzten
Out + datum skrevs iaf det förr i tiden innan Out började betyda något annat.
.

Ja så här skrev iaf Wurre, det enda jag ens orkar bemöda av ditt svammel utan substans. Din andra idol Hampus skrev även ngt liknande om out i en BMC kontext. Du påminner lite om den man kallade för Bagdad-Bob under Irak invasionen, han stod hela tiden o sa hur de höll på att vinna kriget samtidigt som man såg hur staden stod i lågor bakom honom. Nu är du inte ens rolig längre utan enbart pinsam, du är synad och det med råge även om det bara handlar om småsaker.

Trist med Wurre var att han försvann när han såg att du börjat härja igen men den vinken gick nog dig förbi, kan du inte dra iväg ett pm till han och be att han förtydligar sig ifall att inte det räcker som jag lagt fram här åt dig.
Citera
2012-02-13, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fuddle
Någon som vet något om Karlstad Avd?
Hört rykten om att det inte är så god stämning där? Nån som vet vem som är Pres och så vidare där?

Trodde han som är facit här och på andra trådar skulle ha svar på detta.
Citera
2012-02-13, 18:50
Medlem
0-0-0-0s avatar
Citat:
Ja så här skrev iaf Wurre, det enda jag ens orkar bemöda av ditt svammel utan substans. Din andra idol Hampus skrev även ngt liknande om out i en BMC kontext. Du påminner lite om den man kallade för Bagdad-Bob under Irak invasionen, han stod hela tiden o sa hur de höll på att vinna kriget samtidigt som man såg hur staden stod i lågor bakom honom. Nu är du inte ens rolig längre utan enbart pinsam, du är synad och det med råge även om det bara handlar om småsaker.

Trist med Wurre var att han försvann när han såg att du börjat härja igen men den vinken gick nog dig förbi, kan du inte dra iväg ett pm till han och be att han förtydligar sig ifall att inte det räcker som jag lagt fram här åt dig.

Undra vem fan det är som är pinsam och försöker prata runt saker! Mindre i näsan och svenkmaffia svammel. Tror du börjar fatta du tappar mer och mer och att man ens orkar bry sig så mycket som du tyder för fan bara på en sak. Du åker under här så som du sätter under på din signatur.
Citera
2012-02-13, 19:02
Medlem
bajenvraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0-0-0-0
Undra vem fan det är som är pinsam och försöker prata runt saker! Mindre i näsan och svenkmaffia svammel. Tror du börjar fatta du tappar mer och mer och att man ens orkar bry sig så mycket som du tyder för fan bara på en sak. Du åker under här så som du sätter under på din signatur.

Och så försöker vi formulera oss lite bättre så det går fram som du försöker att visa på. Näsan min är clean men låter på dig som du börjar få andnöd pga din egen snok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in