Citat:
Ursprungligen postat av
Mr Coffee
Vi privatpersoner behöver inte bevisa något det är det bara åklagaren som behöver. Att vara med i en organisation som dels är kända över världen för sina bryska metoder och tveksam affärsverksamhet är högst anmärkningsvärt och illa i mina ögon. Att deras klubblokal dessutom är nedlusad med grova skjutvapen gör att jag är helt övertygad om att det är en kriminell organisation och det skall djävulskt mycket till för att jag ska ändra min övertygelse.
Kul att polisen tar i med hårdhandskarna men tråkigt att det aldrig blir några rejäla straff av det. Vi borde ha det som i USA där man kan driva Rico-mål mot personer i kriminella organisationer och döma dem till långa fängelsestraff och grova böter. (Iofs försökte de sätta åt Sonny Barger mha Rico men han frikändes med nöd och näppe.)
Synd bara att RICO sällan påverkar kriminella utan påverkar mest oskyldiga vanliga människor och vanliga företag, och synd att de berövar vanliga människor på flera mycket grundläggande rättigheter såsom oskyldig till motsatsen har bevisats, och rätten till advokat, och att man aldrig kan stå till svars för andra människors handlingar. En bank i USA hade en anställd med ett stort kontaktnät och många vänner, de gav honom ibland tips och råd om hur han skulle investera, vilket resulterade i att både han och hans chef riskerade 20 till livstid i fängelse, de frös även deras tillgångar direkt så att de inte kunde betala för en advokat, de satt även en borgen på en miljard dollar om de ville ha tillbaka företagets tillgångar, och utpressade de misstänkta för att få dem att erkänna mindre brott som endast gav dem ett par år i fängelse eftersom de inte hade något val, guilty beyond reasonable doubt gäller inte under RICO, så de hade alltid kunnat åka dit i minst 20år, lite synd om chefen som inte var inblandad, men eftersom företag räknas som organisation och han är inblandad i sitt egna företag så åker han dit för RICO, han behöver inte ha begått ett brott ens.