2009-08-27, 03:36
Medlem
Mr.Sanders avatar
Tja. Skulle vilja ha tips från några vänliga själar på artnamn (växter/djur) som ni tycker man borde kunna på latin. Vanliga samt kuriösa (&lite svårare) arter. Jag kan några änsålänge men behöver fler (tycker det är en viktig del av allmänbildningen).

Typ som:

MVH Sander
Senast redigerad av Mr.Sander 2009-08-27 kl. 03:38.
Citera
2009-08-27, 09:36
Medlem
Plutuss avatar
Husmus (Mus musculus) har etsat sig fast i minnet för mig.
Citera
2009-08-27, 11:42
Medlem
Necrokvlts avatar
Kanske lite OT, men... Ger man latinska namn till nyupptäckta arter?
Citera
2009-08-27, 11:49
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrokvlt
Åtminstone vetenskapliga namn med en doft av latin.

På min personliga vandring genom livet skulle jag inte vilja vara utan Upupa epops, Papilio machaon eller Pandion haliaëtos.
Citera
2009-08-27, 15:10
Medlem
petter eremitens avatar
Trana = grus grus
Det är ju lätt att komma ihåg.

MVH

Petter Eremiten
Citera
2009-08-27, 15:26
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
... På min personliga vandring genom livet skulle jag inte vilja vara utan Upupa epops, Papilio machaon eller Pandion haliaëtos.
Upupa epops = härfågel, som ändå mest är där: långtbortistan
Papilio machaon = makaonfjäril, väl att skilja från pastafjärilar
Pandion haliaëtus (med -us, långt ifrån alltid med trema) = fiskgjuse

Latinska namn lämpar sig utmärkt för bildsökning:
http://www.google.se/images?q="Pandion+haliaetus"

Pica pica = skata, vilket är lätt att komma ihåg.

I familjer där man från början kände till bara en art, eller där man låter en art representera familjen, där får arten ganska ofta familjenamnet som artnamn (eller vice versum). En botaniker sa med illa dold stolthet:

— Så gör aldrig vi botanister!

En utmärkt källa för latinska växtnamn är förstås Virtuella floran:
http://linnaeus.nrm.se/flora

Citat:
Ursprungligen postat av Necrokvlt
Absolut, ibland hyllar man upptäckaren med latinisering av dennes efternamn, eller av fyndorten. Ibland syftar man på en framträdande egenskap, formulerad på latin. Som Adalia bipunctata = tvåprickig nyckelpiga.

I vissa familjer är tilldelningen av artnamn ospecifik på amatörspråk. I familjen öronvivlar får man ta till latinska namn för att bringa reda. Kolla själv om ni vivlar!
http://www.forestryimages.org/browse/genus.cfm?id=Otiorhynchus
Senast redigerad av Egon3 2009-08-27 kl. 15:53.
Citera
2009-08-27, 15:59
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Absolut, ibland hyllar man upptäckaren med latinisering av dennes efternamn
Man kan även hedra någon annan. David Attenborough har precis fått ge namn åt en nyupptäckt köttätande växt som är stor nog att sätta i sig råttor, Nepenthes attenboroughii.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/rattatande-vaxt-dopt-efter-attenborough-1.932827

Han tycker dylika växter är "förtjusande", så man får väl anta att han verkligen känner sig hedrad.
Citera
2010-08-02, 23:01
Bannlyst
Kanske inte sådana namn som efterfrågas men namn som namn.

Vad betyder ändelserna i människonamnen när man adderar ett -ius eller om det nu är -sonius eller -onius till ett namn?
Exempel, jag har en gammal bekant född på 1700-talet, hans namn var Bengtsonius och hans dotter hette Bengtsonia.
Vad ville man säga med det? Förmodligen hette han väl Bengtsson, men det vet jag inte.

Annars är lynx lynx mitt bidrag till djurvärlden. Vackert namn på ett vackert djur.
Citera
2010-08-03, 00:47
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triximixi
Vad betyder ändelserna i människonamnen när man adderar ett -ius eller om det nu är -sonius eller -onius till ett namn?
Exempel, jag har en gammal bekant född på 1700-talet, hans namn var Bengtsonius och hans dotter hette Bengtsonia.
Vad ville man säga med det? Förmodligen hette han väl Bengtsson, men det vet jag inte.
Man ville säga "jag är lite finare". På latin betyder det inte mer än -a betyder någonting i svenska "strumpa".
Citera
2010-08-03, 02:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
Man ville säga "jag är lite finare". På latin betyder det inte mer än -a betyder någonting i svenska "strumpa".

Men någon betydels har väl ändelserna i språket?
Annars skulle väl dottern också hetat Bengtsonia.
Är det något liknande af, van eller av?

I attenboroughii (inlägg ovan) betyder ju-ii att det är hans egen köttätande växt (genitiv).
Citera
2010-08-03, 11:26
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triximixi
Men någon betydels har väl ändelserna i språket?
Annars skulle väl dottern också hetat Bengtsonia.
Är det något liknande af, van eller av?

I attenboroughii (inlägg ovan) betyder ju-ii att det är hans egen köttätande växt (genitiv).
Jaha, du menar så.

-us är mask sg nom
-a är fem sg nom
-i är mask pl nom
-ae är fem pl nom

-i är mask sg gen
-ae är fem sg gen
-orum är mask pl gen
-arum är fem pl gen

nom = nominativ, gen = genitiv
Citera
2010-08-03, 19:20
Medlem
Egon3s avatar
Örtkryddorna har högsäsong. När man som den värste TV-kock presenterar maten kan det vara bra att kunna lite kökslatin.

– Tillbehören och kryddorna går i dag på temat umbellater. Stuvade morötter med grovhackad slätbladig persilja.

– Grönkryddorna går i dag på temat labiater. Timjanskryddad löksås och färsk oregano på salladen.

Umbellater är flockblommiga (parasollformade blommor). Labiater har läppformade blommor, men familjen har bytt namn till Lamiaceae. Varför gör de på detta viset? Kryddning på plistertema lockar knappast gästernas aptit.

Den dagen det bjuds på solanum-tema kan det vara besksöta, korallbär, nattskatta, potatis, tomat och aubergin. Besksötans och nattskattans giftighet kan inte överskattas och skall inte underskattas.

Det är också säsong för färsk rödlök. Läge för allium-tema.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in