Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
Vad hände med ditt eget långa liv som DIN pappa ville att du skulle leva när han offrade sig för dig (i teorin)? Varför släpper så många folk sina egna liv och satsar allt på sina barn så fort de kommer till världen? Visst att man kan älska dem, men jag menar? Man lever för att njuta och ha trevligt, inte för sina barn - även om det kan vara en stor del av livet. Men varför skaffar man barn från första början -- vad har man då i tanken egentligen?
"Nu ska jag avla fram något som ska bli mer värdigt än mig själv för nu efter 30 år känner jag att jag levt mitt liv och nu är det nästa persons tur. Jag ska leva 60 år till, men det skiter jag i - jag offrar de åren för mitt barn som vidare ska offra sina sista 60 år för sitt kommande barn när h*n är 30 själv".
ja det är ju just därför jag tvekar... jag menar, jag gillar ju att leva! så jag förstår din tankegång så.
men samtidigt har jag vissa problem jag aldrig lär slippa och förhoppningsvis skulle mitt barn kunna växa upp utan vissa omständigheter och då leva livet fullt ut som det är menat att levas...
sen /vet/ jag ju inte då jag inte har barn, men den lycka jag ser föräldrar utstråla speciellt i början när de har fått sitt barn... det är rejält alltså. jag vågar absolut påstå att många lever för sina barn utan att överdriva. om du kan göra något för att ditt barn skall överleva, tror jag inte många tvekar oavsett vad. det är du som är ansvarig för att hans liv uppstått, och ptja.. det är väl också du som är ansvarig för att han ska fortsätta leva tills han kan ta hand om sig själv.
hur ser du på barn egentligen, vad är poängen med dem för dig?
jag själv tvekar fortfarande om jag ens vill skaffa barn, det är väl ett tag kvar tills det en lär komma på seriöst tal men ändå. när jag ser en skrikande unge/uppkäftig tonåring och tänker att "jaha, en sån där jävel ska man alltså ta hand om i 18-20 år", då blir jag tveksam.
jag vet helt enkelt inte, känner inte någon brinnande känsla att jag vill skaffa ett barn och eventuellt offra mitt liv för det, det gör jag inte. men jag kan absolut känna med de som gör det.