Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Jo men det är nog inte så många som håller på med UFC eller vad det heter när man utövar det själv, det var mest det jag reagerade på.
Det är troligtvis likadant med kampsport som med fotboll. Lirar man fotboll i korpen så brukar man vara världsmästare när det gäller laguttagningar, regler och taktiska finesser.
Citat:
Ursprungligen postat av Res-Q
Här räcker det inte att kunna kicka en fotboll. Du måste va så ruskigt bra på så många saker för att kunna lyckas.
Just det...och det behöver ju inte fotbollsspelare på elitnivå...
Citat:
Ursprungligen postat av Bratja
Just UFC känns meningslöst från och till. Själlöst, köpt, amerikanskt, massproducerat, mallstöpt. Vi matas med samma countdowns, samma posters, samma fighters, samma värdelösa kommentatorer. Jag är inget fan av buren heller. Djur sitter i bur, inte sportsmän.
Men utöver svenska hockeylandslagets finalmatcher på 90-talet så har jag nog inte investerat lika mycket känslor i något sport-event som i MMA när mina favoritfighters går match.
Du har en poäng där. Jag tittar ofta på kampsport när jag har tid men UFC känns lite uttjatat. Allt tuggande innan matcherna känns aningen uttråkande, speciellt när det kommer från killar som är rätt tunna innanför pannbenet.
Citat:
Ursprungligen postat av vivalaboeg
Hade varit bättre om utövarna tävlade i alla grenar, 100 meter, 10 000 meter, höjdhopp, längdhopp, tresteg, slägga, spjut etc. Då hade det ju kunnat kallats sport iallafall.
Det är det många som gör. Det kallas 10-kamp.
Citat:
Ursprungligen postat av Locho
før att kolla på det som en vanlig streetfight.
UFC är egentligen inget annat än streetfighting som blivit mer rumsren.
Citat:
Ursprungligen postat av Danoloco
Kampsport och många andra idrotter har räddat/hjälpt folk från misär, kriminalitet osv, samt fått många ungdomar liksom vuxna att se ljusare på livet och ökat deras etik och moral...
Så är det säkert. Tyvärr är det också så att baksidan av myntet är alla kampsport-wannabies i dom lägre divisionerna som efter 10 starköl ränner runt på stan och slår folk på truten. Den biten har tyvärr ökat kraftigt de senaste 10 åren. Vad man än tycker om konstsimmare...dom slår åtminstone inte folk på truten.
Både jag och min fru (!) tittar på både kampsport och boxning. Jag var själv en hyfsat god boxare i tungvikt fram till 18-19-årsåldern då jag bröt vänsterarmen och därefter tog studierna all min tid.
Lite OT...min frus favorit är Mighty Moe. Min egen favorit är Jerome Le Banner. Jag hade förmånen att träffa honom på en flygplats i Frankrike för ett antal år sedan. Trots att jag inte är direkt klent byggd (183 cm och pendlar runt tungviktsstrecket 90-93 kg) så kände jag mig liten i jämförelse. Han är ett monster...