Flashback bygger pepparkakshus!
2009-08-26, 22:39
Medlem
Lucios avatar
För 5 minuter sedan skulle jag ominstallera windows på min C-partition. När jag väl hade slängt i skivan och startat med den ser jag att C-partitionen betecknas som "D:" och min D-partition betecknas som "C:"

Jag avbröt, startade om datorn, och vips, när jag tittar i utforskaren är allt som det ska, dvs C: där jag har windows betecknas som den alltid har gjort med just C: och min andra partition där jag har alla mina filer och dokument heter D:, som vanligt

Är det någon som vet vad det beror på, och framför allt; om jag ominstallerar nu kommer windowspartitionen betecknas som D?

Snabba svar uppskattas
Citera
2009-08-26, 22:41
Medlem
Custoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucio
För 5 minuter sedan skulle jag ominstallera windows på min C-partition. När jag väl hade slängt i skivan och startat med den ser jag att C-partitionen betecknas som "D:" och min D-partition betecknas som "C:"

Jag avbröt, startade om datorn, och vips, när jag tittar i utforskaren är allt som det ska, dvs C: där jag har windows betecknas som den alltid har gjort med just C: och min andra partition där jag har alla mina filer och dokument heter D:, som vanligt

Är det någon som vet vad det beror på, och framför allt; om jag ominstallerar nu kommer windowspartitionen betecknas som D?

Snabba svar uppskattas
När jag bootar upp med Windows 7 så visas D som C och tvärt om.

men när jag bootar Vista så blir det korrekt..

Jag är inget snille men jag antar att där du kollar så visas den primära HDDn. Alltså den som är kopplad först...(:

Jag blir gärna rättad om jag har fel..
Citera
2009-08-26, 22:48
Medlem
Lucios avatar
Ok. vill verkligen vara säker då jag inte har så mycket tid på mig att installera om gång på gång. Någon som vet till 100% att C-partitionen kommer heta just C efter ominstallation trots att den betecknas D när jag kör skivan?
Citera
2009-08-26, 22:48
Medlem
gadzooxs avatar
Är det olika diskar? Koppla ur övriga diskar medan du installerar så kan det inte bli fel
Citera
2009-08-26, 22:50
Medlem
Lucios avatar
Det är en disk, två partitioner.
Citera
2009-08-26, 22:55
Medlem
Lucios avatar
Någon som kan?
Citera
2009-08-26, 23:45
Medlem
sommarlovs avatar
Ni måste först förstå att enhetsbokstäver är ett arv från DOS-tiden.
Egentligen behövs dem inte, inga andra system förutom Windows använder dem!

Det är installationsprogrammet som har någon regel vilken som blir vilken.
Citera
2009-08-27, 17:38
Medlem
X_surfers avatar
Att sätta din ena partition som hidden borde medföra att Windows installeras på C:\
En annan tänkbar lösning vore att flytta om partitonerna för att slippa problemet.

Windows väljer (förmodligen) den partitionen som står överst i partitionstabellen som C:\

Så prova att dra ner Gparted Live CD och ändra din partition till hidden och ändra sen tillbaka flaggan i gparted igen efter att din windowsinstallation är slutförd.

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
Senast redigerad av X_surfer 2009-08-27 kl. 17:40.
Citera
2009-08-27, 18:08
Medlem
Lucios avatar
Jag satt igår med partition magic och försökte få bytt beteckningarna. Det såg ut att funka men efter att ha tryckt på "Apply" gick beteckningarna tillbaka igen. Jag tröttnade tillslut och sparade ut mina 240~GB på min externa över natten istället. Nu i morse tog jag bort båda partitionerna och skapade två ny och vips, så är allt som det ska vara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in