2009-08-26, 17:44
Medlem
Finns det någon myndighet man kan vända sig till om ett inkassobolag inte vill föra en diskussion kring deras agerande?

En person från ett inkassobolag ringde precis hem till min mor och utan att berätta vad som gäller bokstavligen krävde 200 kr i månaden av henne.
Min mamma är förtidspensionär så hon är inte direkt rik.

Trodde inkassobolag var tvungna att berätta vad saken gäller inte bara ringa och säga "Du ska betala 200kr i månaden". Min mor sa ett belopp hon kan betala och får svaret "Då ringer vi tillbaka om ett tag och kollar om det är bättre". På deras hemsida står det även att de inte har något emot betalningsplaner så de skulle ju kunnat komma överens på telefonen.

Någon som vet vilka man ska vända sig till utöver bolaget självt?
Citera
2009-08-26, 18:01
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrozenSnake
Finns det någon myndighet man kan vända sig till om ett inkassobolag inte vill föra en diskussion kring deras agerande?

En person från ett inkassobolag ringde precis hem till min mor och utan att berätta vad som gäller bokstavligen krävde 200 kr i månaden av henne.
Min mamma är förtidspensionär så hon är inte direkt rik.

Trodde inkassobolag var tvungna att berätta vad saken gäller inte bara ringa och säga "Du ska betala 200kr i månaden". Min mor sa ett belopp hon kan betala och får svaret "Då ringer vi tillbaka om ett tag och kollar om det är bättre". På deras hemsida står det även att de inte har något emot betalningsplaner så de skulle ju kunnat komma överens på telefonen.

Någon som vet vilka man ska vända sig till utöver bolaget självt?

Datainspektionen har tillsynen över inkassobolagens verksamhet.
Citera
2009-08-26, 18:48
Medlem
Ringer de hem till en också? Trodde dom skickade brev bara och att det sen gick vidare till fogden om man inte betalade...
Citera
2009-08-26, 19:02
Medlem
techno_the_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScientiaVis
Ringer de hem till en också? Trodde dom skickade brev bara och att det sen gick vidare till fogden om man inte betalade...
Så har det alltid vart för min del iallafall
Intrum Justi? Transcom Sergel mfl mfl

låter ju inte som ett helseriöst inkassobolag
får man fråga vilket det är som har ringt hem till henne?
Citera
2009-08-26, 19:11
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king

Varför är det inte seriöst att borgenären tar direktkontakt med gäldenären? I det här fallet erbjöd ju inkassobolaget en avbetalningsplan som dessutom innebär 600 kr mindre i omkostnad per år för gäldenären om skulden ej skickas för verkställighet till KFM (alternativt 640 kr billigare om skulden ej är fastställd sen tidigare).
Citera
2009-08-26, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king

Alektum Inkasso heter dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Varför är det inte seriöst att borgenären tar direktkontakt med gäldenären? I det här fallet erbjöd ju inkassobolaget en avbetalningsplan som dessutom innebär 600 kr mindre i omkostnad per år för gäldenären om skulden ej skickas för verkställighet till KFM (alternativt 640 kr billigare om skulden ej är fastställd sen tidigare).

Nja de erbjöd ju inte. Han sa bara "Du ska betala 200kr" och när min mor berättade att det inte gick p.g.a ekonomin hon har som förtidspensionär så tyckte han att han kan ringa senare och se om hon kan betala 200 kr då.

Morsan föreslog en lägre summa längre tid att bli klar men det blir iaf klart. Men det funkade ju inte och alla inkassobolag jag pratat med (3 st) har alltid accepterat det belopp jag säger jag kan betala.
Citera
2009-08-26, 19:25
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrozenSnake

Nja de erbjöd ju inte. Han sa bara "Du ska betala 200kr" och när min mor berättade att det inte gick p.g.a ekonomin hon har som förtidspensionär så tyckte han att han kan ringa senare och se om hon kan betala 200 kr då.

I praktiken är det ju ett erbjudande då de kommer återkomma senare för att se om hon kan klarar av de 200 kronorna. De hade lika gärna kunnat sagt att det annars lämnas över till KFM direkt. Men ja, det är nog inte alla anställda på inkassobolag som gått charmkurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in