Hatten av till TS för att du är engagerad i din läraroll. Hoppas du aldrig ledsnar och fortsätter göra ditt bästa för att göra barnen smartare.
Jag minns att det jag tyckte minst om med matten i högstadiet var det rena räknandet, alltså harvandet i boken med rena siffertalsuppgifter. Textuppgifter där det hela sätts i ett sammanhang är bra mycket roligare.
Du verkar har gått väldigt långt för att sätta matematiken i ett sammanhang för ungarna, och om de fortfarande inte är intresserade så tror jag faktiskt att det helt enkelt är så att de aldrig kommer att bli intresserade. Tyvärr så är en bra lärare bland en hel skolgång av dåliga kanske inte riktigt tillräckligt för att ändra på barnens attityd till lärande.
Se bara till att uppmuntra och stimulera de som är intresserade och hjälp de som har det svårt så tror jag du har gjort allt du kan göra som enskild lärare. Det svenska skolväsendet tycks förakta kunskap och lärande och det är bara så mycket man kan göra åt det innan det blir politik.
Än en gång; tack för ditt engagemang!