2009-08-26, 19:42
Medlem
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=56199.0
Citera
2009-08-26, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teliatomten
Ge dom som gör alla läxor MVG
dom som inte gör dom får inte MVG.

Det är sånt som skapar betygsinflation :yes

Kör med lite problemlösning, så att de får sitta och klura.
Att bara lära sig att "såhär är det" är som att lära sig gloser i språk, grymt tråkigt.
Ge ledtrådar och låt eleverna komma på saker och ting själva.
Citera
2009-08-26, 22:23
Medlem
På min högstadieskola så hade vi knep och knåp tävlingar i aulan som alla deltog i - inte bara de som läste matte särskild. Min mattelärare brukade även avsluta varje fredagslektion med ett klurigt problem som vi fick helgen till att lösa, typ Födelsedagsparadoxen.

Något som jag verkligen saknade från grund- och gymnasieskolan var verklighetsanknytningen. Förklara för eleverna varför det är bra att kunna logaritmregler eller beräkna arean under en kurva om det är sådant ni sysslar med. Blanda gärna in lite statistik så att eleverna får praktisk nytta av sina kunskaper. Dagens matematikundervisning kan jämföras med en slöjdlektion där barnen får läsa om olika träslag och verktyg, men aldrig tillverka en skål eller smörkniv.
Citera
2009-08-26, 22:46
Medlem
Necrokvlts avatar
Hatten av till TS för att du är engagerad i din läraroll. Hoppas du aldrig ledsnar och fortsätter göra ditt bästa för att göra barnen smartare.

Jag minns att det jag tyckte minst om med matten i högstadiet var det rena räknandet, alltså harvandet i boken med rena siffertalsuppgifter. Textuppgifter där det hela sätts i ett sammanhang är bra mycket roligare.

Du verkar har gått väldigt långt för att sätta matematiken i ett sammanhang för ungarna, och om de fortfarande inte är intresserade så tror jag faktiskt att det helt enkelt är så att de aldrig kommer att bli intresserade. Tyvärr så är en bra lärare bland en hel skolgång av dåliga kanske inte riktigt tillräckligt för att ändra på barnens attityd till lärande.

Se bara till att uppmuntra och stimulera de som är intresserade och hjälp de som har det svårt så tror jag du har gjort allt du kan göra som enskild lärare. Det svenska skolväsendet tycks förakta kunskap och lärande och det är bara så mycket man kan göra åt det innan det blir politik.

Än en gång; tack för ditt engagemang!
Citera
2009-08-26, 23:58
Medlem
Saypayaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divinator
Grafteori och talteori är ju småroligt beroende på eleverna
Grafteori och talteori för elever som räknar på decimaltal för tillfället?
Citera
2009-08-27, 00:00
Medlem
Slå mobbarna på käften så kommer alla geeks att älska din matte

Nä, skämt o sido
Hälsa alla WoW töntar, borde finnas gott om dem, att vill man bli Grafik-programmerar så ska bla

http://en.wikipedia.org/wiki/Vector_(geometry)sd
http://en.wikipedia.org/wiki/Matrix_(math)
http://en.wikipedia.org/wiki/Quaternion
http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_algebra

sitta i skallen.
Senast redigerad av SanCo 2009-08-27 kl. 00:07.
Citera
2009-08-27, 00:20
Medlem
Kanske är en bra idé att låta eleverna lösa något problem tillsammans? Att lämna ut ett papper med lite grundläggande saker, och låta människor i små grupper lista ut rätt svar. Problemet ligger väl dock i att vissa inte aktiverar sig. Men gruppuppgifter och matematik är underskattat! Att lära av varandra är viktigt och se olika tankesätt.
Citera
2009-08-27, 01:50
Medlem
Profaxs avatar
Jag är matematiskt handikappad. Men jag har lyckats identifiera att en av dom största svårigheterna jag har när jag tex ska lösa ekvationer, och det är att hålla i minnet vad dom olika symbolerna innebär. Jag vet inte om jag är unik men jag tror att problemet kan vara ganska utbrett, i många fall så ligger svårigheten inte i utförandet, utan i att eleven faktiskt inte förstår vad det är han håller på med. Det finns olika symboler vars innebörd han bara känner till därför det finns på i boken, det finns en formel vars ordning han följer bara för att det står så på formelpappret och så fortsätter det.

Jag tror det är väldigt viktigt att utvärdera elevernas konceptuella förståelse av matematiken innan man börjar att arbeta praktiskt, annars blir det lätt mekaniskt och betydelselöst.
Citera
2009-08-27, 07:32
Medlem
k1ng3ns avatar
Det tråkigaste med detta är dock att hur kul uppgifter och hur många jag än lyckas engagera så måste man maratonräkna lite också.

Det är ju ändå så att för att kunna något så måste man öva på det. Jag får hoppas att dessa "praktiska" avbrott leder till fler som orkar räkna den tråkiga biten....

Tack för alla svar, det ska blir kul och se vad det blir av detta.
Citera
2009-08-27, 11:00
Medlem
En bra geometriträning är att tillsammans försöka förstå hur en excenterpump kan fungera. - Jag ägnade en månad åt den uppgiften och kände mig väldigt nöjd när jag fattade.
Citera
2009-08-27, 11:10
Medlem
timpakays avatar
Kan tipsa om hur du enkelt lär dom i vilken följd man skall räkna ut talen.

Pappa
Mamma
Dricker
Alltid
Sprit

Alltså, parantes, multiplikation, division, addition, subraktion. Vet att potenser skall ligga före multiplikation/division men när dom har kommit till nivån att dom räknar med potenser borde det inte vara så svårt för dom att bara pula in det.

Edit: Något som jag själv kommer ihåg. För dom som gillar matematiken och är lite duktigare, knåpa ihop något litet papper med svårare uppgifter dom kan göra. Vet hur urless jag blev på matematik för att 50% av lektionen bestod av att sitta och glo in i väggen.
Senast redigerad av timpakay 2009-08-27 kl. 11:13.
Citera
2009-08-27, 12:03
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Jag är matematiskt handikappad. Men jag har lyckats identifiera att en av dom största svårigheterna jag har när jag tex ska lösa ekvationer, och det är att hålla i minnet vad dom olika symbolerna innebär. Jag vet inte om jag är unik men jag tror att problemet kan vara ganska utbrett, i många fall så ligger svårigheten inte i utförandet, utan i att eleven faktiskt inte förstår vad det är han håller på med. Det finns olika symboler vars innebörd han bara känner till därför det finns på i boken, det finns en formel vars ordning han följer bara för att det står så på formelpappret och så fortsätter det.

Jag tror det är väldigt viktigt att utvärdera elevernas konceptuella förståelse av matematiken innan man börjar att arbeta praktiskt, annars blir det lätt mekaniskt och betydelselöst.

Jag vet inte om jag förstår vad du menar. Om du exempelvis ska lösa ut r ur ekvationen x²sin(xr) = y-x så spelar det ju ingen roll vad symbolerna "innebär". Kan du förklara lite mer hur du menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in