2009-08-25, 23:09
Medlem
ICeCruZers avatar
Har alltid viljat lära mig spela piano, mest klassiskt men även en varation.
Då jag bor 4 våningar upp så blir det lite kneppigt att släppa upp ett fett tungt piano när vi dessutom har ganska tunna väggar.

Nu till min fråga.
Kan jag inskaffa mig en synt istället, eller är det typ helt olika saker?
Mjo, jag är noob på den här saken därför jag frågar runt lite.

Be nice
Citera
2009-08-25, 23:17
Medlem
Fargoths avatar
Om du vill ha motståndet mot fingrarna när du spelar så finns det ju elpianon som är lite större än synthar, men inte lika stora och tunga som pianon.

Annars så kan du börja att spela keyboard i några månader för att känna på först, men visst är det en helt annan känsla att spela på ett riktigt piano jämfört med en synth.
Citera
2009-08-25, 23:23
Medlem
ICeCruZers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Om du vill ha motståndet mot fingrarna när du spelar så finns det ju elpianon som är lite större än synthar, men inte lika stora och tunga som pianon.

Annars så kan du börja att spela keyboard i några månader för att känna på först, men visst är det en helt annan känsla att spela på ett riktigt piano jämfört med en synth.

Så en keyboard är mitt bästa alternativ?
Citera
2009-08-25, 23:24
Medlem
Daniel83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICeCruZer
Har alltid viljat lära mig spela piano, mest klassiskt men även en varation.
Då jag bor 4 våningar upp så blir det lite kneppigt att släppa upp ett fett tungt piano när vi dessutom har ganska tunna väggar.

Nu till min fråga.
Kan jag inskaffa mig en synt istället, eller är det typ helt olika saker?
Mjo, jag är noob på den här saken därför jag frågar runt lite.

Be nice

Jag är också rätt kass på det där, men det finns lite olika options här. (Nån smartare får väl dementera det jag säger om nåt skulle va fel.) Du kan köpa nåt av följande, så ska jag säga för- och nackdelar.

Synt/Keyboard:
Pris: 200 - 5000
Billiga syntar/keybords har ofta plastigt klaviatur (tangentsatsen). Synten har oftast mer reglage för hur du kan härja med ljudet med pitch och bending och skit. Keyboarden brukar ha en massa förprogrammerade instrumentljud och komp och demolåtar och sånt. Du kan connecta till hörlurar och dator och spela in låtar direkt in i komputtern. Synten/Keyboarden går att stasha undan då den inte används, lite som träningsredskap från TV-Shop...

Klassiskt träpiano:
Pris: Flera tusen men folk kan ofta ge bort såna pga platsbrist och om du hämtar själv osv. Du kan inte koppla in ett smack och det är real sound som gäller - Inte så mycket nachtspill såvida inte grannarna gillar dom första takterna på Für Elise Stämning kan även bli ett behov. Pianot är ju rätt skrymmande också...

Elpiano:
Pris: Några tusen - många fler tusen
I den dyrare klassen kan du få i princip identiskt sound som med ett riktigt piano, men storleken är ju mycket mer förnämlig. Här inbillar jag mig att du kan få bättre feeling i tangenterna, dom ska vara vägda, eller vad dom kallar det, vilket innebär att dom har rätt tyngd och tryckkänsla. Det är även olika ljud för hur hårt du bankar på tangenterna, något som de allra billigaste elinstrumenten kan sakna...

Detta var bara min lilla ovetenskapliga åsikt. När jag bytt lägenhet ska jag skaffa mig ett elpiano och knäppa dom gamla krullhåriga pojkarna från Tyskland och Italien, på snoken...Vivaldi och Bach och dom andra herrarna...
Citera
2009-08-26, 18:55
Medlem
ICeCruZers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel83
Jag är också rätt kass på det där, men det finns lite olika options här. (Nån smartare får väl dementera det jag säger om nåt skulle va fel.) Du kan köpa nåt av följande, så ska jag säga för- och nackdelar.

Synt/Keyboard:
Pris: 200 - 5000
Billiga syntar/keybords har ofta plastigt klaviatur (tangentsatsen). Synten har oftast mer reglage för hur du kan härja med ljudet med pitch och bending och skit. Keyboarden brukar ha en massa förprogrammerade instrumentljud och komp och demolåtar och sånt. Du kan connecta till hörlurar och dator och spela in låtar direkt in i komputtern. Synten/Keyboarden går att stasha undan då den inte används, lite som träningsredskap från TV-Shop...

Klassiskt träpiano:
Pris: Flera tusen men folk kan ofta ge bort såna pga platsbrist och om du hämtar själv osv. Du kan inte koppla in ett smack och det är real sound som gäller - Inte så mycket nachtspill såvida inte grannarna gillar dom första takterna på Für Elise Stämning kan även bli ett behov. Pianot är ju rätt skrymmande också...

Elpiano:
Pris: Några tusen - många fler tusen
I den dyrare klassen kan du få i princip identiskt sound som med ett riktigt piano, men storleken är ju mycket mer förnämlig. Här inbillar jag mig att du kan få bättre feeling i tangenterna, dom ska vara vägda, eller vad dom kallar det, vilket innebär att dom har rätt tyngd och tryckkänsla. Det är även olika ljud för hur hårt du bankar på tangenterna, något som de allra billigaste elinstrumenten kan sakna...

Detta var bara min lilla ovetenskapliga åsikt. När jag bytt lägenhet ska jag skaffa mig ett elpiano och knäppa dom gamla krullhåriga pojkarna från Tyskland och Italien, på snoken...Vivaldi och Bach och dom andra herrarna...

Tack danne83 för din ovetenskapliga åsikt, tror nog det blir en synt/keyboard pga av min ekonomi och plats, sen får vi se om jag byter över till ett elpiano i framtiden... Mvh
Citera
2009-08-26, 20:40
Medlem
Daniel83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICeCruZer
Tack danne83 för din ovetenskapliga åsikt, tror nog det blir en synt/keyboard pga av min ekonomi och plats, sen får vi se om jag byter över till ett elpiano i framtiden... Mvh

Mjo, jag har vart inne på samma tanke, men jag avvaktar lite pga rädslan att bli för inspelad på en synt å sen känns det helt annorlunda på ett piano...känns som att man inte vill offra massa träningstimmar på ett instrument om man inte kan överföra det på ett annat, om du fattar...
Citera
2009-08-26, 20:42
Medlem
SweTechs avatar
>>Egen Musik

//Mod
Citera
2009-08-26, 21:02
Medlem
The Meatballs avatar
Köp en keyboard för någon hundring från teknikmagasinet eller liknande och spela på den ett tag. Om du sen känner att det är något som du vill fortsätta med så finns det alltid digitala lösningar, med anslagskänslighet, viktade tangenter och annat lajbans, om du nu inte trots allt vill få tag på ett riktigt piano.
Citera
2009-08-26, 22:40
Medlem
-V-s avatar
bestäm vad du har tänkt betala till och börja med.

bestäm en prisklass...

sen bestämmer du dig för ett instrument.

på en synth kan du få pianoljud men på ett piano så kan du inte få synth ljud.

jag har spelat synth i 10 år och har inga som helst problem att spela på ett piano när det behövs.

dessutom är pianon svåra att ta med på livespelningar.

pianon bortskänkes i stort sett gratis idag så du borde inte ha nåt stort problem att hitta ett billigt som attan.
Citera
2009-08-27, 01:50
Medlem
Satsa på ett digitalpiano direkt, vill du spela piano och framförallt klassiskt som jag ville med pianobiten så tröttnar du snabbt på synth. Jag börja med en synth, köpte en synth för 23 tusen blev ändå inte nöjd. Sålde den nåt år senare, fick nog inte mer än 8, så jävla kass. Så köp ett digitalpiano, jag har skrivit lite om det i andra trådar och jag tycker du får mest smäll för pengarna i Yamahas P-120, P-140 eller den nyare P-155. Men vilken av dom modellerna du än kommer över så blir du nöjd ett bra tag framöver.

http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA/ContentDetail/ModelSeriesDetail.html?CNTID=58900&CTID=205900# Yamaha's hemsida med P140 ute till vänster kan du även klicka på P-155, läsa skillnader osv. Men det pianot kan du lätt frakta upp eftersom det inte är en helgjuten modell som större modeller av Yamahas digitalpiano. Så du får köpa dom benen till vilket jag hade gjort så står det fint. Annars kan du köpa vilket ställ som helst och sätta det på eftersom det annars bara är själva klaviaturen som du köper. Modellen kostar runt 10k ny, leta gärna efter 120 och 140 begagnad.

Här är lite klipp från P-120 modellen från en snubbe som är väldigt duktig, ibland blir jag förvånad hur jäkla fint han får det att låta på sitt digitalpiano. För jag finner det ibland svårare att få till det på digitalpiano men så kollar jag hans videos och blir inspirerad att det förmodligen bara är jag som behöver tighta till mitt spel.

http://www.youtube.com/watch?v=1psnq7x9D94&feature=related Många av hans filmer är inspelade direkt med sladdarna till datorn vilket låter ännu bättre än denna filmen. Men klicka runt i hans kanal på videos, nästan bara filmer med skön musik han spelat på det pianot. Så du kan räkna med bättre ljud om du hade kopplat till bra lurar eller kört valfria monitorer för ljudet. Jag gav dig denna länken bara så du får ett hum hur det kan låta med ljudet mer ut i rummet.

Detta klippet är när han kör kabeln direkt. http://www.youtube.com/kylelandry#play/uploads/4/ssGdJNe2PHE

Sen ser jag att han precis inhandlat P-155 så då får du lite lyssning på det med. http://www.youtube.com/kylelandry#play/uploads/1/fgEdE5aLibc Dock ska du alltid testa dom live om du kan, youtube ger ju inte en helt ärlig ljudbild heller. Men man får ett hum om det är plastigt eller mer realistiskt, Casio brukar vara rätt skrikiga och det är dom både på youtube och i verkligheten.
Citera
2009-08-27, 08:26
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
Blir väl lite OT men efter att ha läst dina recensioner på P120 / P140 så blir jag ju sugen på ett sådant istället för p85 som jag tänkt annars. Var ska jag leta efter dem begagnat då över 10 k blir lite väl mycket för mig?

Tack för svar
Citera
2009-08-27, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Guldstjärn
Blir väl lite OT men efter att ha läst dina recensioner på P120 / P140 så blir jag ju sugen på ett sådant istället för p85 som jag tänkt annars. Var ska jag leta efter dem begagnat då över 10 k blir lite väl mycket för mig?

Tack för svar

Ja eftersom Vendolin la ner så tror jag du får bäst va blocket eller så finns det en annonsmarknad som heter musikmarknaden om jag inte minns fel. Annat alternativ är att kolla tradera om där är nån budgivning. Som sagt så är P85 deras minsta modell och tangenterna är genast plastigare. Detta P120 o upp har Graded hammer, har för mig det sitter nån mellanvariant i P85.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in