Citat:
Ursprungligen postat av ICeCruZer
Har alltid viljat lära mig spela piano, mest klassiskt men även en varation.
Då jag bor 4 våningar upp så blir det lite kneppigt att släppa upp ett fett tungt piano när vi dessutom har ganska tunna väggar.
Nu till min fråga.
Kan jag inskaffa mig en synt istället, eller är det typ helt olika saker?
Mjo, jag är noob på den här saken därför jag frågar runt lite.
Be nice

Jag är också rätt kass på det där, men det finns lite olika options här. (Nån smartare får väl dementera det jag säger om nåt skulle va fel.) Du kan köpa nåt av följande, så ska jag säga för- och nackdelar.
Synt/Keyboard:
Pris: 200 - 5000
Billiga syntar/keybords har ofta plastigt klaviatur (tangentsatsen). Synten har oftast mer reglage för hur du kan härja med ljudet med pitch och bending och skit. Keyboarden brukar ha en massa förprogrammerade instrumentljud och komp och demolåtar och sånt. Du kan connecta till hörlurar och dator och spela in låtar direkt in i komputtern. Synten/Keyboarden går att stasha undan då den inte används, lite som träningsredskap från TV-Shop...
Klassiskt träpiano:
Pris: Flera tusen men folk kan ofta ge bort såna pga platsbrist och om du hämtar själv osv. Du kan inte koppla in ett smack och det är real sound som gäller - Inte så mycket nachtspill såvida inte grannarna gillar dom första takterna på Für Elise

Stämning kan även bli ett behov. Pianot är ju rätt skrymmande också...
Elpiano:
Pris: Några tusen - många fler tusen
I den dyrare klassen kan du få i princip identiskt sound som med ett riktigt piano, men storleken är ju mycket mer förnämlig. Här inbillar jag mig att du kan få bättre feeling i tangenterna, dom ska vara vägda, eller vad dom kallar det, vilket innebär att dom har rätt tyngd och tryckkänsla. Det är även olika ljud för hur hårt du bankar på tangenterna, något som de allra billigaste elinstrumenten kan sakna...
Detta var bara min lilla ovetenskapliga åsikt. När jag bytt lägenhet ska jag skaffa mig ett elpiano och knäppa dom gamla krullhåriga pojkarna från Tyskland och Italien, på snoken...Vivaldi och Bach och dom andra herrarna...